نوروز امسال از هیاهو و ترافیک جاده ها خبری نبود، اما به گفته مسوولان مسافرت های بر زمین مانده آن روزها، در تعطیلات پیش رو، جبران خواهد شد از این رو احتمال بروز حادثه در جاده ها بالاتر می رود.
آنها گفتند: تعطیلات به مناسبت عید فطر، شاهد حجم بالایی از سفرها خواهیم بود. این روزها تردد در محورهای روستایی استان، به دلیل افزایش سفرها به روستاها و مناطق ییلاقی بیشتر شده است بویژه در روزهای پایانی هفته، روستاهای خوش آب و هوا مردم را به سمت خود فرا می خوانند و بر این اساس جاده های روستایی نیز پر ترددتر همیشه می شود.
افزایش سانحه های رانندگی در محورهای فرعی و روستایی و بالا رفتن شمار تلفات در این حوادث نیز سبب نگرانی شده است.
به گفته مسوولان استان خراسان شمالی: در این سال ها کیفیت راه ها بهبود یافته و اجرای پروژه های راه سازی سبب شده است تا بهره مندی روستایی از راه آسفالت بیشتر شود اما در این سال ها شاهد افزایش شمار حادثه های رانندگی در این محورها هستیم.
وضعیت ویژه استان خراسان شمالی، ویژگی راه ها هم خاص کرده است، کوهستانی بودن منطقه سبب شده تا رانندگان در شرایط بارندگی ها، با مه گرفتگی و لغزندگی سطح جاده روبه رو شوند.
طبیعت بهاری خراسان شمالی هم سبب شده تا مردم برای رفتن به ییلاق ها و طبیعت، به جاده بزنند. در فصل بهار، شاهد افزایش میزان تردد در جاده های فرعی هستیم.
در فصل بهار و بویژه در روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل، تردد در راه های فرعی بیشتر می شود که البته با مشکلاتی هم همراه است.
یکی دیگر از دغدغه های ایمنی در راه های استان، تردد موتورسیکلت سواران است. روستایی بودن استان سبب شده تا رغبت به استفاده از این وسیله نقلیه ناایمن افزایش داشته باشد.
یکی از دغدغه های ایمنی در راه های استان، تردد موتورسیکلت سواران است. روستایی بودن استان سبب شده تا رغبت به استفاده از این وسیله نقلیه ناایمن افزایش داشته باشد
تردد موتورسیکلت سواران در محورهای فرعی استان زیاد است، روستاییان برای رفتن به مزاع کشاورزی و یا تردد بین جاده ها از موتور سیکلت استفاده می کنند که متاسفانه، این وسیله ناایمن، همواره با حادثه همراه بوده است.
جهش مبتلایان کرونا در خراسان شمالی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفته است: در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی، امکان جهش آمار مبتلایان به کرونا در روزهای آینده وجود دارد.
دکتر سیداحمد هاشمی با بیان اینکه هنوز جامعه درگیر مبارزه با کرونا است، اظهار داشت: بسیاری گمان می کنند که دیگر خطر شیوع ویروس کرونا پایان یافته است و همین باعث شد تا شمار مبتلایان به ناگاه افزایشی قابل توجه و دور از انتظار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تجمع افراد در حواشی شهر در روزهای تعطیل تاکید کرد: اگر تجمع ها ادامه یابد، شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و بیشتر شدن آمار مرگ و میر خواهیم بود.
پیش بینی افزایش سفرها
رییس پلیس راه خراسان شمالی با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات به مناسبت عید سعید فطر، گفت: باتوجه به شیوع کرونا و انجام نشدن سفرها در نوروز امسال، بالا بودن سفرها و افزایش حجم تردد در جاده ها در تعطیلات به مناسبت عید فطر، دور از انتظار نیست از این رو باید تدابیر لازم در زمینه تامین ایمنی سفرها اندیشه شود.
سرهنگ علیرضا حسین زاده اظهار داشت: سفرهای تعطیلی عید فطر، با سفرهای تابستانی، پیوند خواهد خورد و در این زمینه، مدیریت سفرها و تلاش برای تامین امینی سفرها در ۱۰ روز نخست اهمیت بسیاری دارد و در سطح کشور زنگ خطر اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی پیک سفر خواهیم داشت، باید تمام دستگاه ها در کنار پلیس قرار گیرند تا حادثه ها به حداقل برسد.
در ۱۰ روز اول تعطیلات عید فطر، پیک سفر خواهیم داشت تمام دستگاه ها در کنار پلیس قرار گیرند تا حادثه ها به حداقل برسد
رییس پلیس راه خراسان شمالی گفت: یکی از دغدغه های ما در ترافیک جاده ها، تردد موتورسیکلت سواران است، متاسفانه راکبان این وسیله نقلیه، بخش قابل توجهی از قربانیان تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
سرهنگ علیرضا حسین زاده اظهار داشت: سال گذشته، ۱۹ درصد از فوتی های تصادفات جاده ای خراسان شمالی موتور سواران بودند.
وی با اشاره به تردد بالا در جاده بجنورد-جنگل گلستان گفت: خراسان شمالی، میان دو قطب سیاحتی و زیارتی کشور قرار داد و سالانه میلیون ها مسافر از این مسیر عبور می کنند، اما مناسب نبودن ایمنی در این محور، سبب بروز حادثه می شود.
وی افزود: تردد در محور بجنورد-جنگل گلستان، بویژه در تعطیلات نوروز و فصل تابستان، زیاد است و البته حادثه ها هم در آن، قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۲۳ درصد از فوتی های حادثه های جاده ای استان، مربوط به تصادفات در محور بجنورد- جنگل گلستان بوده است.
وی افزود: خستگی و خواب آلودگی، عمده ترین علت تصادف است، بیشتر ترددها که در ساعات پایان شب است، با خستگی و خواب آلودگی راننده همراه می شود و البته کیفیت راه هم، نسبت به استان های دیگر مناسب نیست، جاده در مسیر بجنورد -جنگل گلستان، ۲ طرفه است و راننده در شب گریبان گیر حادثه می شود.
وی افزود: سه عامل خودرو، جاده و انسان در بروز حادثه تصادف تاثیر گذار است اما در این میان، عامل انسان، نقش مهم تر و بیشتری دارد، نقش راننده در جلوگیری از حادثه ها، به گونه ای که می تواند نواقص در جاده را پوشش دهد.
بیمه ها در راهسازی بجنورد-جنگل گلستان سرمایه گذاری کنند
رییس پلیس راه خراسان شمالی با اشاره به اینکه جاده بجنورد - جنگل گلستان یکی از محورهای ناایمن است گفت: از شرکت های بیمه ای انتظار می رود برای شتاب دادن به این پروژه راهسازی سرمایه گذاری لازم را انجام دهند.
حسین زاده اظهار داشت: مشارکت در اصلاح راه ها و ارتقای ایمنی جاده ها به نفع شرکت های بیمه ای است زیرا با کاهش تصادفات و کاهش شمار قربانیان و مصدومان حادثه های ترافیکی، میزان پرداخت خسارت های بیمه ای نیز کاهش می یابد.
مشارکت در اصلاح راه ها و ارتقای ایمنی جاده ها به نفع شرکت های بیمه ای است زیرا با کاهش تصادفات و کاهش شمار قربانیان و مصدومان حادثه های ترافیکی، میزان پرداخت خسارت های بیمه ای نیز کاهش می یابد
وی تصریح کرد: بیمه ها می توانند با مشارکت در اجرای این پروژه راهسازی و شتاب دادن به زمان بهره برداری از آن، به کاهش آمار تلفات کمک کنند و در نهایت از سود آن منتفع شوند.
سرهنگ حسین زاده گفت: ارتقای ایمنی جاده ها یکی از راهکارها برای کاهش خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی است و از شرکت های بیمه ای استان انتظار می رود در پروژه راهسازی این استان سرمایه گذاری کنند.
رییس پلیس راه خراسان شمالی گفت: در این زمینه، مکاتباتی از طرف استانداری انجام شده است و امید می رود نتیجه بخش باشد.
راه های روستایی استان شکننده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی، بالا بودن شمار حادثه های ترافیکی در محورهای روستایی را از دغدغه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: شمار کاربران محورهای روستایی استان، بالا است، یک محور روستایی در اصل به عنوان یک محور منطقه ای، مورد استفاده اهالی چند روستا است از این رو تردد بالا است.
جعفر شهامت اظهار داشت: در سال های اخیراقدامات زیادی برای بهبود کیفیت راه های روستایی استان انجام گرفته است و اجرای پروژه های راه سازی سبب شده است تا بهره مندی روستایی از راه آسفالت بیشتر شود اما در این سال ها شاهد حادثه های رانندگی در این محورها هستیم.
وی اظهار داشت: راه روستایی و راه فرعی به لحاظ وجود علائم رانندگی و سرعت مجاز تعریف شده، مشخصات خود را دارد و رانندگی در این مسیر ها نیز نیازمند به کار بستن قوانین و مقررات مربوط به آن است اما کاربران و رانندگان عبوری بعضا نسبت به این نکات بی توجه هستند.
راه روستایی و راه فرعی به لحاظ وجود علائم رانندگی و سرعت مجاز تعریف شده، مشخصات خود را دارد و رانندگی در این مسیر ها نیز نیازمند به کار بستن قوانین و مقررات مربوط به آن است اما کاربران و رانندگان عبوری بعضا نسبت به این نکات بی توجه هستند
وی افزود: حداکثر سرعت تعریف شده در محور روستایی، ۶۰ کیلومتر بر ساعت است اما رانندگان با سرعت غیرمجاز تردد دارند و رعایت نکردن مقررات منجر به بروز حادثه در این مسیرها می شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: این استان به علت توسعه نیافتگی راه های روستایی مشکلات زیادی در زمینه عدم انطباق راه های روستایی با میزان ترافیک عبوری داردکه بعضاً موجب افت سطح سرویس راه ها وکاهش ایمنی آن شده است.
لزوم تقویت پلیس راه در محورهای روستایی
رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی هم گفت: یکی از نیازمندی ها برای کاهش تصادفات در جاده های روستایی تقویت حضور پلیس راه در این محورها است.
حامد معروف خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، ۴۰ تا ۵۰ درصد از تصادفات جاه ای استان، در محورهای روستایی رخ داده است.
بر اساس آمار، ۴۰ تا ۵۰ درصد از تصادفات جاه ای استان، در محورهای روستایی رخ داده است
وی اظهار داشت: موتور سواران، یکی از کاربران آسیب پذیر در جاده های استان هستند، روستایی بودن استان سبب شده تا افراد، برای تردد، از موتور سیکلت استفاده کنند، البته این وسیله ناایمن، بخش قابل توجهی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: برای تامین و ارتقای موتورسواران، طرح ایمنی موتورسوارها در ۱۵ روستای پرتصادف استان انجام شده است.
رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: در سه سال گذشته، در محورهای استان، ۹۶ نقطه پر تصادف شناسایی شده است که در این مدت نسبت به آشکارسازی تمام این نقاط اقدام شده است.
وی اظهار داشت: ۴۵ نقطه پرتصادف در محورهای روستایی و فرعی و مابقی در محورهای اصلی است و تنها در محور بجنورد- جنگل گلستان ۲۵ نقطه پرتصادف شناسایی شده است.
رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد تصادفات فوتی در جاده های استان را کاربران آسیب پذیر یعنی راکبان موتورسیکلت و عابرین پیاده به خود اختصاص داده است.
۱۹۶ فوتی در تصادفات جاده ای
فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفت: سال گذشته ۱۵۸ مورد تصادف فوتی در جاده های استان به وقوع پیوسته بود که خوشبختانه نسبت به سال ۹۷ به میزان ۱۱ درصد کاهش داشته است.
سردار علیرضا مظاهری با اشاره به اینکه در این مدت، ۱۹۶ نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست دادند، افزود: شمار فوت شدگان حوادث رانندگی در حوزه برون شهری نسبت به سال ۹۷ به میزان ۶ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۶۵۷ مورد تصادف جرحی نیز در این مدت در جاده های استان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: در اثر این حوادث نیز ۲ هزار و ۵۹ نفر مجروح توسط عوامل امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.
استان خراسان شمالی با پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در شمال شرق کشور و در حد فاصل استان های شمالی به مشهد مقدس قرار دارد.
استان خراسان شمالی، بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر راه دارد که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را شامل می شود.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در جایگاه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.
نظر شما