۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83734324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

در خانه بمانیم

۱۳ فروردینی متفاوت در خانه

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83734324
زهرا امیریI خبرنگار
۱۳ فروردینی متفاوت در خانه

تهران- ایرنا- درست در روز دوازدهم فروردین ۹۹ شاید تهران سال‌های سال بود که چنین آسمان آبی با لکه‌های سفید و پنبه‌ای اَبر و هوایی مملو از اکسیژن خالص را به خود ندیده بود، گویی در یک روستا با آب و هوای بکر روزگار می‌گذرانیم.

هرچند که اپیدمی کرونا رنج های بسیاری بر انسان تحمیل کرده اما به طور حتم محیط زیست سالیان سال بود که نیاز به استراحت و نفس‌گیری داشت تا خستگی هایش را بِدر کرده و نفسی تازه کند.

ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن نوروز که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم فروردین را که روز فرخنده است، به باغ و دشت می‌رفتند و شادی می‌کردند. اما سیزدهم فروردین امسال (سیزده بدر) به دلیل اپیدمی کرونا باید خلاف رسوم و سنت های ایران اساطیری عمل کنیم و برای داشتن روزهای خوش همراه با سلامتی در سالهای آینده کنار خانواده، نکات بهداشتی را به دقت رعایت کرده و به قطع انتقال بیولوژیکی ویروس کرونا کمک کنیم و سیزدهم فروردین امسال را بدون حضور در طبیعت و در امن ترین نقطهِ حال حاضر یعنی خانه خود سپری کنیم.

منحصر به فردترین نماد سیزده بدر، آرزویی است که با گره خوردن سبزه ها، به واقعیت گره می خورد. اما امسال که متفاوت ترین ۱۳ فروردین را سپری خواهیم کرد، این گره زدن سبزه را در دل انجام دهیم، دلمان را به خانواده گره می‌زنیم و آرزوی سلامتی برای تک تک انسان ها می کنیم .

در فرهنگ اساطیر برای رسم های سیزده بدر، معانی تمثیلی آورده شده است.  شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلیدی است. امسال با سپری کردن این روز در منزل با روی خوش،  تیرگی و پلیدی ها را از خود دور خواهیم کرد.

اما پشت پرده نحسی عاریه ای سیزده، نمادها همه حکایت از سبزینگی و شادمانی دارند که با ایفای نقش شهروند مسوول، ایرانمان سالی پر از سبزینگی و شادمانی را پیش روی خواهد داشت.

این را به یاد داشته باشیم که آمارهای سازمان بهداشت جهانی بسیار نگران کننده است و شیوع ویروس کرونا مرز، تاریخ و جغرافیا، قومیت و قدرت اقتصادی نمی‌شناسد بنابراین رعایت موازین و توصیه های بهداشتی نباید در شرایط کنونی، لحظه ای متوقف گردد.

اپیدمی ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و محوری ترین موضوع حال حاضر در شرایط کنونی سلامتی است. دولت تاکنون محدودیت های بسیاری در جهت اجرای قرنطینه خانگی اعمال کرده است و از این پس دیگر، برای تکمیل این اقدامات، نوبت ما است که در شرایط کرونا در خانه بمانیم و به دستورات و موازین بهداشتی عمل کنیم.  

اینکه در یک ماه گذشته تمام تلاش خود را برای قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت بکار گرفته و سختی های آن را تحمل کرده ایم، نباید با یک روز بی مبالاتی و گفتن این جمله در ذهن که «مواظبم »، «تو طبیعت ویروس نیست»، تمام تلش ها و سختی‌ها را در روز سیزدهم فروردین به باد دهیم.

یادمان باشد، پس از پایان این بحران عجیب و غریب و گذر به سلامت از آن، ما انسانهای تازه متولد شده ای هستیم که کارها و برنامه های بسیاری برای زندگی بهتر داریم. پس با رعایت نکات و توصیه های بهداشتی سلامت و آینده ای روشن را برای خود، خانواده و جامعه مان رقم خواهیم زد.

سخت است اما به نتیجه آن می ارزد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha