۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۲
کد خبر: 83741679
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاد حوزه علمیه:

دعای افتتاح، مدرسه عالی انتظار است

۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۲
کد خبر: 83741679
دعای افتتاح، مدرسه عالی انتظار است

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه اصفهان از دعای افتتاح به عنوان مدرسه عالی انتظار یاد کرد که آمادگی روحی و قلبی منتظران را برای همراهی امام زمان (عج) افزایش می دهد.

حجت الاسلام محمدمهدی زارعی به مناسبت سالروز میلاد امام زمان (عج) در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: این روزها را می توان پرشورترین روزها برای انسان های منتظر دانست و از خدا می خواهیم تا به همه ما توفیق دهد در این ایام به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، برکات الهی شامل حال همه بندگان شود.

وی اظهار داشت: زمانی که انسان به عظمت حجت خدا (عج) و کاری که آن حضرت انجام خواهند داد، توجه می کند، اگر انتظار حضرت و توجه به آن بزرگوار در زندگی انسان کمرنگ باشد، در واقع از خود شرمنده می شود. انتظار امام عصر (عج) موضوعی است که باید در این ایام بیشتر به آن توجه شود و ببینیم انتظار در ما تا چه اندازه جدی است. چون در این انتظار باید آمادگی فراوان داشته باشیم و برای حضرت آمادگی داشته باشیم.

وی مهمترین آمادگی برای انتظار را در آمادگی معرفتی و آمادگی روحی و اخلاقی برشمرد و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به یک گروه جهادی بپیوندد، چنانچه از طرح ها و برنامه های این گروه اطلاعی نداشته باشد، در واقع نمی تواند در آن گروه فعالیت کند. چون شناخت، نقش مهمی در ایجاد آمادگی انسان دارد.

زارعی ادامه داد: اگر قرار است ما امام زمان (عج) را یاری کنیم ولی نسبت به آن حضرت، آرمان ها و ویژگی های شخصیتی یا حکومت جهانی حجت خدا که قرار است برپا کند، معرفت نداشته باشیم، در نتیجه آمادگی نیز نخواهیم داشت.

وی درباره ضرورت کسب آمادگی روحی و اخلاقی گفت: ممکن است من بدانم امام زمان (عج) چه چیزی را می خواهند ولی چون به دنبال چیزهای دیگری هستم، دل من در آن فضا نباشد و خواستار آن چیزی نباشم که حضرت ولی عصر (عج) می خواهد. بنابر این روح و شخصیت من چون به دنبال بازی ها و سرگرمی های دنیایی است، نمی تواند با امام زمان همراهی کند و آمادگی لازم را کسب نکرده است.

دو نمونه تاریخی برای آمادگی روحی و اخلاقی

این استاد حوزه به دو نمونه تاریخی اشاره کرد و گفت: یهودیان مدینه که بشارت های تورات یعنی عهد عتیق وکتاب های مقدس یهود را جدی گرفته بودند و با شناختی که از نشانی های پیامبر خاتم داشتند، به مدینه آمدند تا آنجا موعود حضرت موسی و انبیای بنی اسراییل را ببینند و یاری کنند.

وی افزود: طبق آیه ۸۹ سوره بقره این یهودیان در گفت و گوهای خود با مشرکان اعلام می کردند موعود ما خواهد رسید و حتی خبر می دادند بر مشرکان پیروز خواهند شد ولی همین یهودیان زمانی که پیامبر اکرم (ص) ظهور کردند، زیر بار رسالت آن حضرت نرفتند. چون تکبری داشتند که مانع از پذیرفتن حق شد و گمان می کردند که پیامبر خاتم باید از بنی اسراییل باشد نه بنی اسماعیل و لذا انتظار نیازمند آمادگی اخلاقی نیز می باشد.

گروهی نیز برای بیعت با حضرت علی (ع) اعلام آمادگی کردند ولی حضرت به آنها سریع جواب ندادند و در عمل کار این گروه به جایی رسید که نتوانستند با امیرمومنان (ع) همراهی کنند و گروهی از آنها به نام ناکثین و قاسطین و عده ای نیز به عنوان مارقین معروف شدند.

وی با اشاره به این فراز دعای ابوحمزه «خدایا! محبت دنیا را از دل ما بیرون کن و ما را با پیامبر و آل پیامبر همراه قرار ده.» ادامه داد: مهمترین علتی که باعث شد بخش عمده ای از آنها موفق به همراهی با حجت خدا نشوند، این بود که به لحاظ شخصیتی، روحی و اخلاقی آمادگی نداشتند و این افراد بیشتر دنبال دنیاپرستی و اهداف مادی خود بودند.

این استاد حوزه اظهار داشت: اگر قرار است خودسازی کنیم و آمادگی معرفتی و اخلاقی در خودمان ایجاد کنیم، این ایام بهترین فرصتی است که می توان از آن استفاده کرد و اوج آن در ماه مبارک رمضان است و امام زمان در این ماه دعای افتتاح را هدیه دادند که از طریق نایب دوم آن حضرت به نام محمد بن عثمان نقل شده تا آمادگی معرفتی و اخلاقی ایجاد شود.

مدرسه عالی انتظار

وی از دعای افتتاح به عنوان یک مدرسه عالی انتظار یا کرد که سرشار از فضاهای نورانی و معنوی است و ادامه داد: نیمه ای از این دعا به مناجات و به ویژه حمد الهی اختصاص دارد و لابلای این حمد پروردگار، مفاهیم استغفار و تضرع موج می زند.

زارعی افزود: یادآوری نعمت های الهی و لطف پروردگار در این دعا از یک طرف و کوتاهی های ما در مقابل خدا از طرف دیگر بارها ذکر شده است. در واقع دعای افتتاح شامل یک دوره خداشناسی و فهم معارف الهی است.

خداشناسی عاشقانه ای در این دعاست که ربوبیت پروردگار در آن جلوه دارد و سپس در این دعا فصل جدیدی از حجت های الهی از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بیان می شود. در واقع پس از مناجات و استغفار به درگاه الهی صحبت از ولی خدا پیش می آید.

این پژوهشگر مذهبی افزود: در این دعا باید توجه کنیم تمام نعمت های مادی یک طرف قرار دارد و نعمت وجود حجت الهی نیمه دیگر آن است و این بخش کاملا موضوعی جدی و پرعظمت است. این دعا در حقیقت علاوه بر افزایش معرفت، روح ما را با ذکر و توجه به حجت خدا جلا می دهد و آمادگی روحی و قلبی را برای همراهی با حجت خدا فزونی می بخشد.

وی افزود: در ماه شعبان سفارش شده که بسیار صلوات بفرستید که این صلوات ها روح ما را قدسی می کند و در این دعا درخواست صلوات می کنیم و ما را به همنشینی با حجت خدا می برد و عامل قدسی شدن روح انسان است. حال باید برای امام زمان (عج) دعا کنیم و این دعا نشان می دهد که امام زمان (عج) کیست و برنامه او چیست.

زارعی با اشاره به بخشی از دعای افتتاح گفت: امام زمان (عج) به عنوان دعوت کننده به کتاب الهی معرفی شده است. یعنی آن حضرت جلوه دهنده تمام آیات قرآن است و کلام الهی را دردنیا تجلی می بخشد. بنابراین می دانیم اقامه قرآن در جهان جزو برنامه حضرت ولی عصر (عج) است و دعای افتتاح اینگونه امام زمان را معرفی می کند تا اگر قرار است منتظر باشم و از این قافله عقب نمانیم، باید انس خود را با قرآن بیشتر کنیم و عمل به آیات قرآن را جدی تر بگیریم و چنین تعابیری نشان می دهد باید نسبت به امام زمان (عج) شناخت و معرفت داشته باشیم.

دعای افتتاح را در طول سال بخوانیم

زارعی تاکید کرد: اگرچه این دعا برای شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده؛ نباید در ماه رمضان محصور بماند بلکه در طول سال باید آن را زمزمه کرد و در سخنرانی ها و قنوت ها خواند.

وی با اشاره به بخشی دیگر از دعای افتتاح افزود: در این دعا ضمن این که با خدا سخن می گوییم «امام زمان (عج) را عزیز کن و با او به ما عزت ببخش و دینت و مومنان را یاری کن»، همچنین از طرح و برنامه ولی عصر (عج) خبر می دهیم. یعنی می دانیم آینده امام زمان (عج) چه خواهد شد و از طرف دیگر از خدا می خواهیم همراه او باشیم و این یادآوری دل انسان را زنده می کند تا آن حضرت را همراهی کنیم.  

این  استاد حوزه افزود: در بخش دیگری می خوانیم «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...» یعنی خدایا ما را از دعوت کنندگان به طاعت خود در زمان حکومت امام زمان (عج) قرار بده و از پیشوایان هدایت به سوی مسیر خودت بگردان تا بتوانیم رهبری کنیم. بنابر این شیعیان باید خود را در این طراز ببینند و از خدا بخواهیم که از مدیران و دعوت کنندگان به مسیر آن حضرت باشیم.

وی با اشاره به روایتی از امیرمومنان (ع) درباره ضرورت ملازمت عمل هنگام دعا اظهار داشت: قرار نیست دعا مثل کمان بدون تیری باشد. دعا برای کسی است که می خواهد کار انجام دهد و کسی که تصمیمی نگرفته، دعا در او تاثیری ندارد و لذا قرار است این دعاها در ما تصمیم ایجاد کند تا در این مسیر حرکت کنیم.

زارعی سفارش کرد تا با دعای نورانی افتتاح انس بیشتری بگیریم و افزود: در این ایام و در جلسات نیز دعای افتتاح می تواند محور باشد. ماه رمضان که ماه خودسازی است و ماه خودسازی ناظر به انتظار و همراهی با حجت خدا و آن خودسازی است که یاران سیدالشهدا داشتند تا ما را نیز به چنین درجه ای برساند. یعنی آن خودسازی معنادار و نه حرف های به ظاهر عرفانی که نهایت آن انسان را به برخی توهمات می رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha