۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83746490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش بس یمن و نمایش جدید سعودی ها و آمریکا

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 83746490
مجید جعفری
آتش بس یمن و نمایش جدید سعودی ها و آمریکا

تهران – ایرنا – هنوز از اعلام آتش بس یکجانبه عربستان در جنگ یمن ساعاتی نگذشته بود که سعودی ها و همپیمانان آن بامداد پنجشنبه حملات همه جانبه ای را در شمال یمن آغاز کردند و آل سعود دوباره نشان داد که حتی برای چند ساعت نیز به قول و وعده های خود پایبند نیست.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی شامگاه چهارشنبه (۲۰ فروردین) بود که از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس از فردا (پنجشنبه) آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن قابل تمدید خواهد بود.

وی مدعی شد که اعلام آتش بس دو هفته‌ای در یمن برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور است.

 ترکی المالکی که گویا فراموش کرده بود، بمب های آل سعود همواره میهمان یمنی ها است، ادعا کرد: ائتلاف همواره در کنار ملت یمن بوده و به منافع و حمایت از ملت یمن اولویت داده است و ما برای کاستن از رنج‌های انسانی ملت یمن تلاش می‌کنیم و این مساله برای ما اولویت دارد!

به دنبال اعلام آتش بس دروغین از سوی عربستان، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا هم که کشورش با فروش انواع سلاح های پیشرفته به عربستان در کشتار مردم یمن سهیم است نیز در پیامی توئیتری خواستار پاسخ همسان از سوی یمنی ها به آتش بس اعلامی شد.

هنوز ساعاتی از اعلام آتش بس دروغین ائتلاف سعودی در یمن نگذشته بود که سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی آتش‌بس یک‌جانبه خود را نقض کرده است.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز پنج‌شنبه (روز اعلام آتش بس از سوی ائتلاف سعودی) اعلام کرد: حمله متجاوزان سعودی به مرزهای جنوبی با پوشش گسترده هوایی همچنان ادامه دارد و نیروهای متجاوز ۵ حمله به مناطق «عسیر، رشاحه و البقع» در نجران داشته و از بامداد پنجشنبه تاکنون در تلاش برای تداوم تجاوزهای خود بوده‌اند و این حملات زمینی با پوشش گسترده هوایی از سوی بمب افکن‌های سعودی همراه بوده است.

"محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز در همان زمان اعلام کرد که به ‌رغم اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف متجاوز عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، اما حملات زمینی و هوایی این ائتلاف به مناطق مختلف یمن همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد که عربستان با اعلام آتش‌بس به دنبال کاهش فشارها بر خود و بر هم زدن معادلات در مأرب است و طرح اعلام شده از سوی ریاض در واقع آتش‌بس نیست، بلکه اعلام تداوم جنگ است، چرا که عربستان سعودی نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خود را برای محاصره کردن یمن به کار گرفته است.

یکی از دلایل نمایشی بودن اقدام ائتلاف سعودی در اعلام آتش بس در جنگ یمن این است که دولت کانادا دیروز (جمعه) خبر داد که مذاکرات فروش سلاح به ارزش دَه میلیارد دلار به عربستان سعودی را مجددا آغاز کرده، مذاکراتی که از اواخر سال ۲۰۱۸ به دلیل دست داشتن آل سعود در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی به حالت تعلیق درآمده بود. ارزش این معامله ۱۴ میلیارد دلار کانادا (۱۰ میلیارد دلار آمریکا) است و عربستان قصد دارد، در این معامله، نفربرهای زرهی سبک از کانادا خریداری کند.

در حالی که مردم مظلوم یمن به غیر از جنگ خانمان سوز که وارد ششمین سال خود شده درگیر شیوع ویروس کرونا نیز می باشند، "فرانسوا فیلیپ شامپایان" وزیر امور خارجه کانادا دیروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در قرارداد امضا شده در سال ۲۰۱۴ برای فروش نفربرهای زرهی سبک به ریاض، پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

شامپایان که همچون مقامات سعودی و آمریکایی ارزشی برای جان مردم مظلوم یمن قایل نیست، ادعا کرد که "لغو این قرارداد، می‌تواند باعث غرامت های چند میلیارد دلاری علیه دولت کانادا شود و شغل هزاران کانادایی را تهدید کند"؛ سخنانی که ذره ای از انسانیت در آن وجود ندارد و نشان می دهد که مقامات کانادا برای رسیدن به پول با جان یمنی ها معامله می کنند.

سعودی ها بارها در طول جنگ یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ و با تهاجم ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن آغاز شده، با اعلام آتش بس و توقف جنگ موافق کرده اند ولی با گذشت ساعاتی نشان داده اند که به هیچ وجه نه به آتش بس بلکه به هیچ قانون و قاعده انسانی و اسلامی پایبند نیستند و شهوت کشتن انسان ها در وجود آل سعود شعله می کشد و این شعله فقط با کشتن انسان های بی گناه فروکش می کند.

متاسفانه کشورهای غربی هم چون آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، انگلیس در کنار امارات متحده عربی و عربستان در کشتار مردم مظلوم و مسلمان یمن سهیم هستند، اقدامی که تاکنون منجر به شهادت بیش از یکصد هزار یمنی شده است.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که رزمندگان انصارالله و ارتش یمن که با هوشیاری از اقدامات مزورانه آل سعود خبر دارند، ترفند سعودی ها در اعلام آتش بس دروغین را نخورده و آمادگی خود را حفظ کردند و ارتش عربستان که به زعم خود می خواست از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را در تصرف بخش های شمالی یمن ببرد با دادن بیش از ۵۰ کشته و شماری زخمی در عملیات اخیر از ادامه عملیات علیه نیروهای یمنی منصرف و به مواضع خود بازگشت.        

در همین حال انصارالله اعلام کرده که زمانی هدف قرار دادن عربستان و عملیات علیه متجاوزان را متوقف خواهد کرد که ریاض تمام عملیات‌ نظامی خود را متوقف کرده و محاصره یمن را لغو کند، اقدامی که نشان از هوشمندی رزمندگان یمنی و غیر قابل اطمینان بودن سعودی ها و همپیمانان متجاوز آن را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha