۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۱۱
کد خبر: 83748077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر شیوع کرونا بر بازار جهانی هنر

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۱۱
کد خبر: 83748077
تاثیر شیوع کرونا بر بازار جهانی هنر

تهران- ایرنا- شیوع کرونا و اجرای مقررات قرنطینه در بیشتر کشورهای جهان بازار بزرگ و سودده هنر را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده و بسیاری گالری‌ها و موسسات هنری را به ادامه فعالیت در فضای آنلاین سوق داده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی آرت اند آبجکت، شیوع کرونا جهان را طی یک ماه گذشته به طرز چشمگیری تغییر داد. این امر کسب و کارهای جهانی از جمله بازار هنر را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی فروش تولیدات هنری به ۶۷.۴ میلیارد دلار رسید. با وجود قدرت گذشته، بازار هنر اینک در مواجهه با سرعت بالای شیوع این همه گیری جهانی به تقلا افتاده است. همزمان با بسته شدن موقت درهای موزه‌ها و گالری‌ها به روی عموم، تعدادی از نمایشگاه‌های برجسته هنری نیز لغو یا به زمان دیگری موکول شدند که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه فریز (Frieze) نیویورک و آرت بازل (Art Basel) هنگ کنگ اشاره کرد.  

کاهش درآمد و تعدیل نیرو

ماه گذشته موزه مشهور لوور در پاریس، موزه هنرهای ملی چین در پکن، موزه هنرهای مردمی گوآنگ‌دونگ و چند موزه دیگر درهای خود را روی بازدیدکنندگان بستند. این تعطیلی ها با لغو شدن رویدادهای جمع آوری کمک‌های مالی و از دست رفتن درآمد حاصله از پذیرش اثر و فروش بلیط، به کاهش درآمد موزه و تعدیل نیرو منجر شده است. موزه هنرهای مدرن در نیویورک، موزه هنرهای زیبای بوستون و موزه هنرهای معاصر لس آنجلس تنها چند مورد از موسسات فرهنگی و هنری هستند که در نتیجه تحولات اخیر مجبور به تعدیل نیرو شدند.

موزه لوور، پاریس

خانه حراج اشیاء هنری ساتبیز (Sotheby’s) هفته گذشته اعلام کرد که ۱۲ درصد از کارکنانش یعنی چیزی در حدود ۲۰۰ نفر را اخراج خواهد کرد. هم اینک قرار بر آن است که حقوق آن دسته از کارکنان این خانه حراجی در آمریکا و انگلستان تا اول ژوئن با ۲۰ درصد کاهش پرداخت شود و مدیران نیز با کاهش ۱۰ درصدی پرداختی‌های خود موافقت کرده‌اند. این اخبار درست زمانی به گوش می‌رسد که خانه‌های حراج ساتبیز، کریستیز و فیلیپز هر سه از به تعویق افتادن فروش بهاره خود خبر داده اند. اگرچه هنوز تاریخ دقیق برگزاری این حراجی‌ها اعلام نشده است، این سه خانه حراجی بر آن امیدند که این مراسم‌ها را در ماه ژوئن برگزار کنند.

پناه بردن به پلتفرم‌های آنلاین 

با وجود تعدیل نیروهای اخیر، ساتبیز توانسته بخش عمده‌ای از تجارت خود را موفقیت آمیز به فضای آنلاین منتقل کند. ماری بارتو (mary bartowیکی از مدیران ساتبیز در این باره می‌گوید: فروش آنلاین ما در سال ۲۰۲۰ به طور خاص بالا بوده است. تاکنون بیش از ۳۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ایم که این مقدار با فروش آثار هنری مدرن و معاصر از آفریقا، آثار متعلق به قرن بیستم از خاورمیانه، نمونه‌های طراحی و عکسبرداری به جا مانده از قرن بیستم، روزانه بالا می‌رود. مجموعه‌داران همچنان فعالانه در بازار خرید می‌کنند و پلتفرم فروش آنلاین ما بهترین رابط ممکن را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با آثار تعامل داشته باشند و در مزایده شرکت کنند.

در این میان گالری‌ها و موسسات فرهنگی نیز به نمایش آنلاین آثار خود روی آورده‌اند. در هفته‌ای که گذشت نمایشگاه آرموری نیویورک (Armory Fair) از راه اندازی یک پلتفرم آنلاین برای نمایش نمایشگاه‌هایی که در پی شیوع کرونا به ناچار زودتر از موعد مقرر تعطیل شده یا فرصت نمایش پیدا نکردند، خبر داد. گالری هاوسر اند ورث ( Hauser & Wirth) نیز در اقدامی مشابه یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ابتکارهای آنلاین را با عنوان آرت لب (ArtLab) به راه انداخت که علاوه بر فضایی که برای نمایش آنلاین آثار فراهم می‌کند، یک ابزار واقعیت مجازی  را نیز برای افزایش کیفیت تجربه بازدید، در اختیار بازدیدکنندگان مجازی این پلتفرم قرار می‌دهد.

آینده نامعلوم در انتظار بازار هنر

با وجود این گام‌های روبه جلو، آینده بازار هنر هنوز به طرزی باورنکردنی نامعلوم است. روزنامه هنر در هفته ای که گذشت گزارش داد یک سوم گالری‌های فرانسه ممکن است در نتیجه شیوع کروناویروس و عواقب ناشی از آن تا پایان سال میلادی جاری برای همیشه تعطیل شوند. این یک واقعیت ترسناک است و بسیاری از افراد را نسبت به آنچه در ادامه پیش خواهد آمد، نگران کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha