۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83748585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود ناوهای چین به اقیانوس آرام

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83748585
ورود ناوهای چین به اقیانوس آرام

پکن- ایرنا- به دنبال اجرای رزمایش های گاه و بیگاه آمریکا در اقیانوس آرام و نزدیکی تنگه تایوان، چین نیز یک ناوگان دریایی خود را به منطقه اعزام کرده است تا اوضاع را رصد و زیر نظر بگیرد.

گزارش ها حاکی است که ارتش چین یک ناو هواپیمابر، دو ناوشکن و یک کشتی عملیاتی خود را با دو فروند کشتی پشتیبانی به منطقه اعزام کرده است در همین حال ژاپن هم اعلام کرده موفق شده است تحرکات این ناوها را رصد کند که در حال عبور از تنگه میاکو و ورود به منطقه اقیانوس آرام بوده اند.

تایوان هم جنگنده هایش را از دیروز به پرواز دراورده است تا تمامی تحرکات ناوگان چین را زیر نظر داشته باشد و با نگرانی تحولات را دنبال می کند.

روابط آمریکا و تایوان روز به روز نزدیکتر می شود و برخی از تسلیحات آمریکا هم وارد منطقه شده و باعث رنجش خاطر پکن شده است.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده ناوگان چین از تنگه میاکو در نزدیکی اوکیناوا عبور کرده و سپس به سمت جنوب تغییر مسیر داده است.

وزارت دفاع تایوان هم بدون ذکر اینکه چرا ناوگان ارتش چین به منطقه اعزام شده و هدف آنها دقیقا کجا است، از اعزام کشتی های خود برای رصد تحرکات این ناوگان خبر داده است.

میاکو تنگه ای در ۳۳۰ کیلومتر شمال تایوان است اما ارتش تایوان اعلام کرده است که اوضاع را کاملا زیر نظر دارد.

چین بتازگی نیز با استفاده از جنگنده ها،  بمب افکن ها و هواپیماهای راداری هشدار دهنده خود رزمایش هایی در اطراف تایوان برگزار کرده است این جزیره کلا در سال های اخیر با توجه به تقویت روابط آمریکا و تایوان، فعالیت های نظامی در مجاورت تنگه تایوان را بیشتر کرده است.

هواپیماهای جاسوسی آمریکا هم در روزهای اخیر از جمله در روز یکشنبه این هفته برفراز مناطقی از دریای شرقی چین پرواز کرده اند.

چین، جزیره  تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون "اصل یک چین" بخشی از خاک خود می داند.

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل "یک چین" هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۱۳۹۴ شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha