مهدی رحمتی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار بحران ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: این تعداد حادثه طبیعی به صورت تقریبی شامل هزار و ۲۰۶ مورد زلزله، ۷۱۶ مورد سیل و آبگرفتگی، ۵۶۶ مورد طوفان، ۴۰ مورد تگرگ، هزار و ۲۹۷ مورد آتش سوزی، ۲۴۳ مورد سرمازدگی و یخبندان، ۴۰ مورد ریزش بهمن، ۸۷ مورد رانش زمین، ۱۹۵ مورد آلودگی هوا، ۷۷۳ مورد برف و کولاک و ۱۰۷ مورد صاعقه در سراسر کشور بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که توسعه و بهینه سازی در جمع آوری و ذخیره سازی سیستماتیک اطلاعات حوادث رخداده در کشور از طریق سامانه جامع مدیریت بحران، (سما) چگونه است، گفت: در سالهای اخیر هرچند برخی از مراکز و دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران در کشور، اقدام به تهیه نرم افزار بانک اطلاعات کرده اند ولی هیچکدام از موارد تهیه شده جامعیت لازم را نداشته و فقط در برگیرنده برخی از نیازمندی های اطلاعاتی بوده اند.
رییس مرکز اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم و حمایت این دولت در بحث فناوری های نوین و نقش فناوری اطلاعات در پیشبرد اهداف سازمانها مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث سازمان مدیریت بحران کشور برای رفع نیازمندی های ستادهای حوادث و سایر مراکز برنامه ریز و اجرایی کشور اقدام به تهیه سامانه سما در کشور کرد که امید است بتوانیم با استفاده از این سامانه در سرتاسر کشور اطلاعات کامل و جامعی را در زمینه مدیریت بحران برای سطوح ملی، استانی و محلی فراهم کرده و در اختیار مراکز مربوط قرار داد.
رحمتی نژاد اضافه کرد: در سامانه طراحی شده برای مدیریت بحران (جامعیت) اصلی ترین عنصر و مشخصه بارز این سیستم است که در مرحله اول که در دولت یازدهم انجام شد ۲ زیر سیستم ثبت حوادث، مردم نهاد و هشدار سریع فعال شد و در مرحله دوم نیز که از ابتدای دولت دوازدهم در حال انجام است زیر سیستم های ثبت خسارات، بودجه، پروژه ها، تجهیزات و ادوات، آموزش ها، مانورها و شورای هماهنگی نیز عملیاتی شده است.
وی در پاسخ به این سوال که مدیریت مناسب اطلاعات در مراحل چهارگانه بحران با استفاده از فناوری ها در راستای کاهش خطر پذیری حوادث در کشور چگونه عمل می کند، نیز گفت: از طریق راه اندازی سامانه ویدئو کنفرانس در سطح سازمان و ادارات کل بحران استانها در بستر اینترنت برای اطلاع سازمان و استانها از اخبار و رویدادهای اتفاق افتاده در سطح استان های کشور، از طریق امکان سنجی شرایط لازم برای راه اندازی شبکه بی سیم سازمان برای افزایش ضریب پاسخگویی در زمان بحران، مدیریت بهینه تر بحران، هماهنگی ارگان ها در مراحل آمادگی و مقابله، برقراری ارتباط مستقیم صوتی و تصویری با اداره کل مدیریت بحران استانداری های سراسر کشور و دستگاه های مرتبط با مدیریت بحران جهت برگزاری جلسات و ملاقات های غیر حضوری در کوتاه ترین زمان از طریق راه اندازی سیستم ارتباطی (VOIP) و ویدیو کنفرانس، از طریق استفاده از امکانات و ظرفیت های اپراتورهای تلفن همراه در کشور برای گسترش شبکه های مخابراتی از طریق راه اندازی بیش از ۶۵۰۰ کد های پنج رقمی بر روی خطوط دائمی همراه اول شامل کارکنان سازمان مدیریت بحران، ادارات کل بحران استانها، کارگروه ها و حوزه های مرتبط با مدیریت بحران برای برقراری ارتباط با اولویت بالا در زمان بحران و مدیریت بهتر حوادث و استفاده از ظرفیت سازمان فضایی ایران با رویکرد بهره برداری مناسب و موثر از فناوری های فضایی در حوزه های کاربردی مدیریت بحران این مدیریت اطلاعات انجام می شود.
با استناد به بند ۵ و ۱۷ از ماده ۸ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور که مربوط به مستندسازی حوادث، اقدامات و تجزیه و تحلیل آنها و نیز ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکههای اطلاعاتی مراکز علمی - تحقیقاتی ذیربط و سازمانهای اجرایی مسئول و تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات و حوادث وابسته به سازمان است، جامعیت اطلاعات اصلی ترین عنصر و مشخصه بارز سامانه سما است.
در سامانه سما تمام مراحل حوادث و بحرانها شامل ثبت اطلاعات در هنگام بروز حادثه تا ثبت خسارات، بودجه، پروژهها، تجهیزات، آموزشها، مانورها و فعالیتهای شورای هماهنگی استانها ثبت میشود. همچنین به مواردی مثل دریافت اطلاعات از هواشناسی کشور، مؤسسه ژئوفیزیک، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، راهداری و حمل و نقل جادهای و سیستم اطلاعات جغرافیایی و نظایر آن پرداخته میشود.
سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.
نظر شما