سفیر ایران: هند و جامعه جهانی در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی کنند

دهلی نو- ایرنا- علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، اعلام کرد که ایران انتظار دارد هند و جامعه جهانی در مقابل تحریم‌های ناعادلانه آمریکا ایستادگی کنند.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران طی اظهارات خود که در رسانه "هندوستان تایمز" به چاپ رسیده است در خصوص وضعیت کرونا در ایران گفت: با وجود تحریم‌های غیر انسانی و ظالمانه آمریکا علیه ایران که به میلیون‌ها ایرانی صدمه می‌زند، وضعیت ایران در مبارزه با این ویروس در مقایسه با سایر کشورها بهتر است. 
وی افزود: به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته است از تجارب سایر کشورها استفاده کند. این درحالی بود که در موج اول شیوع کرونا، ایران به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت. اکنون خوشبختانه تعداد روزانه ابتلا به این ویروس در ایران کاهش یافته و از ۳ هزار و ۲۰۰ مورد در روز به یک هزار و ۶۰۰ مورد در روز رسیده است. همچنین از میان ۷۴ هزار مورد ابتلا به کرونا، حدود ۴۸ هزار نفر بهبود یافته‌اند. 
دکتر علی چگنی در ارتباط با اقدامات دولت ایران برای مهار شیوع کرونا گفت: از روزهای اول شیوع کرونا، کمیته ملی مقابله با ویروس کرونا به ریاست رییس جمهوری ایران تشکیل شد تا تصمیمات دقیق و عملی در این ارتباط گرفته شود. سپس نیروهای داخلی از جمله ارتش، نیروی پلیس و سازمان‌های غیر دولتی برای مقابله با کرونا به خدمت گرفته شدند و به دستور این کمیته تمام برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی به زمان دیگری موکول شدند. کمیته ملی مقابله با کرونا با هدف احیای فعالیت‌های تجاری با ریسک کم در سایر استان‌های ایران به جز تهران طرح فاصله گذاری هوشمند را معرفی کرد. وزارت بهداشت سامانه‌ای را معرفی کرده است که بر اساس آن شرکت‌ها در آن ثبت نام می‌کنند و در صورت دریافت مجوز می‌توانند به فعالیت‌های خود بر اساس استانداردهای بهداشتی ادامه دهند. 
 همچنین با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، برنامه‌های مذهبی برگزار نخواهد شد و کمیته ملی مقابله با کرونا به صورت دقیق در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد. 
 از سوی دیگر یک شرکت داروسازی ایرانی، کیت‌های تشخیص کرونایی طراحی کرده است که بر اساس آن ما می‌توانیم نرخ شیوع کرونا در میان گروه‌های سنی مختلف در جامعه را تشخیص دهیم. 
چگنی در خصوص روش‌های همکاری ایران و هند برای مقابله با ویروس کرونا گفت: با توجه به توانایی‌های هر دو کشور، ما می‌توانیم از روابط قوی خود برای مقابله با کرونا استفاده کنیم. برای سال‌های طولانی ایران از هند دارو وارد کرده است و ما اطمینان داریم که این همکاری‌ها ادامه خواهند یافت. 
مشاوره نزدیک وزراتخانه‌های بهداشت دو کشور و به اشتراک گذاری تجارب می‌تواند در مقابله با کرونا بسیار موثر باشد. هند و ایران همچنین می‌توانند در زمینه تولید مشترک دارو و واکسن با یکدیگر همکاری کنند زیرا دو کشور دارای ظرفیت‌های عظیم علمی و تکنولوژیکی هستند. 
این بیماری فراگیر می‌تواند یک فرصت جدید برای دو کشور برای احیای روابط اقتصادی باشد و دو کشور می‌توانند بر اساس استانداردهای بهداشتی، روابط تجاری خود را ادامه دهند. 
سفیر کشورمان در ارتباط با وضعیت اتباع هندی حاضر در ایران و حال عمومی آن‌ها گفت: هندی‌ها همیشه از سوی مردم و دولت ایران با استقبال گرمی روبرو بوده‌اند. به دلیل شیوع کرونا تعداد زیادی از اتباع هندی در ایران گرفتار شده‌اند. 
هر دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر سعی کرده‌اند برای انتقال اتباع گرفتار خود اقدام کنند که تاکنون ۸ گروه از شهروندان هندی از طریق هفت پرواز شرکت‌های ایرانی و یک پرواز شرکت هندی به کشورشان بازگشته‌اند. مقامات محلی و سفارتخانه هند در ایران به سایر اتباع هندی حاضر در ایران از جمله زائرین، دانشجویان و ماهیگیران تمام کمک‌های لازم انسان دوستانه را ارائه می‌دهند. 
تعدادی از شهروندان هندی در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که دولت ایران برای مداوا، غذا و محل اقامت آن‌ها اقدام کرده است. اخیرا شهروندان هندی تحت نظارت سفارت هند به هتل‌ها و مهمان خانه‌های خوب در قم منتقل شده‌اند. افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند در بیمارستان‌ها به صورت مجانی بستری شده‌اند و سفارت هند بر این افراد نظارت می‌کند. 
چگنی در خصوص وضعیت ایرانیان گرفتار در هند گفت: همه ساله در طول سال نو، تعداد زیادی از جهانگردان ایرانی به هند سفر می‌کنند، اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی وضعیت تغییر کرد. ایران توانسته است با همکاری دولت هند تعداد زیادی از این افراد را به کشورشان بازگرداند. یک پرواز ایران ایر نیز در چند روز آینده بیش از ۲۰۰ ایرانی که اکثر آن‌ها دانشجو و توریست هستند را به ایران باز خواهد گرداند. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان تاکید کرد: بخش سلامت ایران اگرچه در میان مقاوم‌ترین‌ها در منطقه است به شدت تحت تاثیر این تحریم‌های غیر قانونی، ناعادلانه و بی‌رحمانه قرار گرفته است. دولت ریاکار آمریکا ادعا کرده است که کمک‌های انسانی از جمله مواد غذایی و دارو از تحریم‌های ضد ایرانی معاف هستند، اما مسدود کردن دارایی‌های مالی ایران در کشورهای مختلف، تحریم بانک‌های ایرانی و ممنوعیت دسترسی ایران به شبکه جهانی مالی (سویفت) و همچنین تهدیدات آشکار بانک‌های جهانی، آن‌ها را از انجام مبادلات بشردوستانه با تهران باز داشته است. 
برای ماندن در منزل، ما نیاز به حمایت از مردم با بسته‌های کمکی داریم اما همانطور که اشاره شد، دارایی‌های ایران توسط دولت آمریکا مسدود شده است. 
تاکنون بسیاری از مقامات معتبر خارجی و چهره‌های بین المللی خواستار لغو تحریم‌ها شده‌اند. ما انتظار داریم که جامعه جهانی از جمله هند، در برابر تحریم‌های ناعادلانه که در این دوران حساس به میلیون‌ها ایرانی و همچنین سایر کشورها صدمه می‌زنند، ایستادگی کنند. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha