۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 83754032
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

رقابت بزرگان شطرنج جهان در تورنمنت کارلسن

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 83754032
رقابت بزرگان شطرنج جهان در تورنمنت کارلسن

تهران- ایرنا- تورنمنت «مگنوس کارلسن» مرد شماره یک جهان فردا (شنبه) با حضور هشت شطرنج‌باز نامدار جهان آغاز و تا روز چهاردهم اردیبهشت ادامه دارد.

در روزهای شیوع کرونا، ورزشکاران با ترفندهای مختلف به دنبال غلبه بر خانه‌نشینی هستند، کارلسن نفر نخست شطرنج جهان با طرح یک تورنمنت آنلاین هفت شطرنج‌باز نامدار جهان را به این چالش دعوت کرده است.

کارلسن استاد بزرگ و نابغه شطرنج اهل نروژ است که بالاترین درجه بین المللی تاریخ شطرنج را در اختیار دارد، وی از سال ۲۰۰۹ و در چهار سال متوالی برنده جایزه معتبر اسکار شطرنج شده است.

وی قهرمان بلیتز جهان و برق‌آسای جهان در سال ۲۰۰۹ شده‌ است، او در سال ۲۰۱۳ با فتح تورنمنت انتخابی، توانست حق رویارویی در مقابل ویسواناتان آناند را در رقابت قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۳ به دست آورد، در این رقابت کارلسن موفق شد با برتری ۶.۵ - ۳.۵ مقابل آناند، ضمن کسب عنوان قهرمانی جهان، به سلطه ۶ ساله آناند بر شطرنج جهان خاتمه دهد.

در رقابت شطرنج قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ کارلسن موفق شد بار دیگر و پس از انجام ۱۱ مسابقه یسواناتان آناند را شکست دهد و مجدد عنوان قهرمانی شطرنج جهان خود را تکرار کند.

حال «فابیانو کاروانا» آمریکایی، «دینگ لیرن» چینی، «یان نپومنیاختچی» روسی، «ماکسیم واشیه» فرانسوی، «آنیش گیری» هلندی، «هیکارو ناکامورا» ‍ژاپنی و «علیرضا فیروزجا» هفت نفری هستند که باید در تورنمنت ۲۵۰ هزار دلاری کارلسن شرکت کنند.

علیرضا فیروزجا ملی‌پوش سابق ایران است که نخستین استاد بزرگی شطرنج کشور را به دست آورد. او روز چهارشنبه در پایان مسابقات برق‌آسا که به صورت آنلاین برگزار شد توانست با غلبه بر مرد شماره یک جهان قهرمان شود. فیروزجا در این مسابقه با نتیجه ۸.۵ بر ۷.۵ نابغه بلژیکی شطرنج را مات کرد، شکستی که موجب شد کارلسن در پایان عنوان کند که فیروزجا به شکل حیرت‌آوری قوی است.

در این رقابت ۲۵۰ هزار دلاری به نفر اول ۷۰هزار دلار، نفر دوم ۴۵ هزار دلار، نفر سوم و چهارم ۳۰ هزار دلار، نفر پنجم ۲۲ هزار دلار، نفر ششم ۲۰هزار دلار ، نفر هفتم ۱۷ هزار دلار و نفر آخر ۱۵ هزار دلار تعلق خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha