به گزارش روز دوشنبه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجتالاسلام علی ذوعلم در نشست کارگروه های برنامه ریزی سفارش و توزیع کتاب های درسی که به صورت ویدئویی برگزار شد، از تلاشهای موثر صورت گرفته در این ایام برای تعطیل نشدن جریان آموزش قدردانی کرد و گفت: جریان خوبی شکل گرفته که امیدواریم تکامل یافته، اشکالاتش برطرف شده و به سمت بسته یادگیری مرکب از بسترها و ابزارهای مختلف حرکت کنیم.
وی با اشاره به مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و سختی تهیه کتب درسی سال ۹۹ به ویژه برای خانواده هایی که چند فرزند محصل دارند، افزود: پیشنهادی از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مبنی بر درنظرگرفتن یارانه ای ویژه مهرماه ۹۹ از محل منابع مدیریت کرونا برای تأمین بخشی از هزینه خرید کتاب درسی خانوارها، به وزیر آموزش و پرورش ارائه شده که ایشان هم قول مساعد پیگیری داده است.
ذوعلم افزود: در صورت تصویب این پیشنهاد، به طور میانگین برای ۱۵ تا ۴۵ درصد مدارس استان ها -متناسب با وضعیت استان- از جهت میزان توانمندی و یا وجود مدارس کمتر توانمند، یارانه ای تعلق می گیرد که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب های درسی را شامل شود. در واقع سهمیه ای برای هراستان مشخص شده و تلاش ما این است که هیچ دانش آموزی در سال تحصیلی آتی به خاطر نداشتن کتاب و لوازم التحریر از تحصیل محروم نشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد باید شهرستان هایی که مدارس در حد متوسط و کمتر برخوردار بیشتری دارند، در این زمینه مورد توجه بیشتر قرار گیرند.
وی افزود: درخواستم از مدیران استان ها و معاونین آموزشی این است که این موضوع را با جدیت دنبال کنند و از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و کمک خیرین محلی نیز در این زمینه استفاده کنند. اگر این طرح به نتیجه رسید اعلام خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم تسهیلاتی را برای کمک به خرید کتاب درسی قرار دهیم. البته کتب دانش آموزان سیستان و بلوچستان به روال سال های گذشته رایگان خواهد بود. خوشبختانه تلاش جدی در سطح استان به ویژه در یک سال گذشته برای افزایش کیفیت آموزش صورت گرفته است.
ذوعلم اظهار داشت: کتاب درسی به عنوان مهمترین بخش از بسته یادگیری، نقش محوری در یادگیری، جلب اعتماد معلمان جهت ارائه، جدی گرفتن دروس و فضای درسی دارد. اینکه کتاب های درسی با آرامش، به طور کامل و صحیح به دست دانش آموزان برسد مسئله بسیار مهمی است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اقدامات لازم برای تأمین کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی از سال گذشته شروع شد و همکاران ما در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، اداره کل نظارت بر نشر و توزیع و دو شرکت چاپ و نشر و افست در تلاش شبانه روزی هستند تا فرایند چاپ و آماده سازی کتب درسی به موقع و بدون تأخیر پیش برود.
ذوعلم با تأکید بر اینکه چاپ کتب درسی سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از شهریورماه سال ۹۸ آغاز شده است، گفت: اسفند ماه سال ۹۸ نیز ضوابط و شیوه نامه توزیع کتب درسی آماده و ابلاغ شد و این فرایند ادامه دارد.
وی به دو نکته مهم در شیوه نامه توزیع کتب درسی اشاره کرد و گفت: نخست آنکه کارگروههای شکل گرفته به ریاست مدیرکل استان باید به طور جدی فعالیت کنند تا از همین حالا از بروز هرگونه ناهماهنگی پیشگیری کنیم. نکته دوم هم تأکید بر مشارکت کتابفروشیها و بخش فعال فرهنگی در توزیع کتب عمومی و درسی در سطح کشور است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: موارد لازم در شیوه نامه مزبور اشاره و مذاکرات با اتحادیه های کتابفروشی ها انجام شده است. درخواستم این است که مدیران کل استانی با کانونها، انتشاراتیها، مراکز توزیع و کتابفروشیها تعامل داشته و جهت کمک دعوت کنند تا بار توزیع کتب درسی تاحدامکان بر دوش مدارس قرار نگیرد.
ذوعلم ادامه داد: البته برخی مدارس داوطلب بودند این کار را انجام دهند ولی تأکید ما این است که همکاران ما در مدارس و مناطق از مسئولیت اجرایی توزیع کتب درسی فارغ باشند و بار اصلی بر دوش کتابفروشی ها قرار بگیرد؛ البته با یک سود معقول که در شیوه نامه لحاظ شده است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برضرورت تقویت جایگاه معاونتهای پژوهشی در استان ها تأکید کرد و گفت: معاونتهای پژوهشی رکن اساسی در استان هستند و اگر آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش نباشد نمیتوانیم به آموزش و پرورش کیفی دست پیدا کنیم. همکاران ما در معاونت های پژوهشی استان ها، نگهبان و پاسدار مقوله پژوهش هستند و به همین جهت است که باید به دنبال تثبیت، تکمیل و تقویت این تشکیلات در استانها باشیم. این امر نیازمند حمایت مدیران کل استانی است.
ذوعلم به تخلف آشکار برخی مدارس در دریافت وجه کتب درسی بیش از قیمت پشت جلد اشاره کرد و گفت: گاهی شنیده شده در برخی مدارس بیش از قیمت مندرج در پشت جلد، دریافت شده که این کار تخلف آشکار است و اگر یک مورد هم وجود داشته باشد خوب نیست و باید از وقوع آن پیشگیری کنیم. قطعاً ادارات نظارتی استان باید حساس باشند و برخورد کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته اگر چه تلاش زیادی صورت گرفت که کتاب های درسی به موقع به دست دانش آموزان برسد اما به هرحال این کار در برخی مدارس با کُندی صورت گرفت.
وی ادامه داد: هر سال باید بالغ بر ۴۵ هزار تن کاغذ تهیه کنیم. دو شرکت بزرگ شبانه روزی تلاش میکنند که حتی یک دانش آموز هم در اول مهر بدون کتاب درسی نباشد. با این حال اگر در یک منطقه تعللی صورت گیرد و کتاب به دست دانش آموز نرسد و بعداً رسانهای شده یا مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، انصاف نیست. تشکیل کارگروه برای همین است که ادارات کل استانی این مسئله مهم را راساً مدیریت و مراقبت کنند که تخلفی صورت نگیرد.
ذوعلم از متصدیان توزیع در استان ها هم قدردانی و اظهار کرد: موافق ارتقای شغلی این افراد هستیم که باید پیشنهاد و درخواست آن از سوی استانها انجام شود و ما آن را دنبال کنیم. توزیع کتاب درسی یک کار مدیریتی نرم تلقی می شود و صرفا بار زدن و رساندن کتاب ها به مدرسه نیست.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد که تلاش میکنیم دانش آموزان و خانواده های آنها از اینکه کتاب های درسی به طور کامل اول مهر در اختیارشان قرار میگیرند، خرسند باشند و بتوانیم به سهم خود، دین مان را نسبت به تلاشی که در سطح جامعه در این روزها در حال انجام است بخوبی ادا کنیم.
نظر شما