جوجه‌کُشی و انتقاد توئیتری‌ها از مسئولان و توجیه آن در صفحات اینستاگرام

دو روز گذشته ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان داده می شد تعداد بسیار زیادی از جوجه های یک روزه در حال زنده به گور شدن هستند. این ویدئوها، واکنش کاربران توئیتر را برانگیخته است و تعداد زیادی از آن‌ها از مسئولان کشور در این راستا انتقاد کرده‌اند و این در حالی است که فضای اینستاگرام ماهیت خبری دارد.

بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا بر روی توئیت‌های با حداقل 200 لایک از میان12  هزار  و 476 توئیت نشان می‌دهد که انتقاد از مسئولان مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی با  کلیدواژه جوجه منتشر شده است. همچنین بررسی پست‌های با حداقل 2هزار لایک در اینستاگرام از میان 7 هزار و 155 پست پرلایک اینستاگرامی نشان می‌دهد که اخبار زنده به گور کردن جوجه‌ها بیشترین مضمون است.

نتایج داده‌کاوی در توئیتر

 58 درصد از لایک‌های مربوط به جوجه‌کُشی به توئیت‌هایی اختصاص داشته است که در آن از مسئولان به خاطر زنده به گور کردن جوجه های یک روز انتقاد شده است. کاربرانی که این توئیت‌ها را لایک کرده‌اند معتقدند این اقدام بی رحمانه به دلیل تنظیم بازار انجام شده و می توانستند راه حل دیگری را در این راستا اتخاذ کنند. کاربری در این راستا نوشته است:

اگه جوجه ها رو در روستاها توزیع می کردید یا اصلا وسط بیابان آزاد می کردید چرخه بقا حفظ بشه، بازهم ضرر بود؟ احتمالا شما دنبال چیز دیگری هستید!

12 درصد لایک‌ها هم به مربوط به توئیت‌های کاربران اصولگرا بوده است که در آن از بی توجهی مردم به کشتار مردم یمن انتقاد شده و گفته شده که مردم  به خاطر زنده به گور شدن جوجه ناراحت می شوند اما برای مردم یمن هیچ حسی ندارند. این توئیت‌ها عمدتا با هشتگ #جوجه_کشی_حرام منتشر شده است. کاربری در این راستا توئیتی را منتشر کرده است:

ولی کاش همینقدر که از مردن جوجه ها ناراحت شدین از شهادت مظلومانه بچه های یمنی هم ناراحت میشدین و اعتراض میکردین 

7درصد از لایک‌ها مربوط به انتقاد از آزار دادن حیوانات بوده است. کاربری در این راستا نوشته است:

یکی از اعمالی که خیلی زود یقه صاحبِ آن را میگیرد، آزار و اذیت حیوانات است. همسایه‌ای داشتیم که بچه‌ گربه‌های حیاطِ منزل رو بی‌دلیل بُرد و در بیابانی رها کرد؛ چند روز بعد چنان تصادفی کرد که تا آستانه‌ی مرگ رفت. حالا باید منتظر عقوبتِ دنیوی عاملان زنده به گور کردن جوجه‌ها باشیم..

5درصد لایک ها نیز به انتقاد از انسان مدرن مربوط است. کاربری در این راستا توئیتی را منتشر کرده است: امروز در جنوب تهران صد و پانزده میلیون جوجه ی زنده یک روزه و دو روزه برای تنظیم بازار معدوم شدند. چنین جنایتی و موارد مشابه آن، فقط از انسان مدرن، در دنیای مدرن و اقتصاد مدرن بر می آید.

برخی از کاربران نیز این شیوه زنده به گور کردن جوجه ها امری طبیعی بوده است که در مجموع 5 درصد لایک‌ها را به خود اختصاص داده است. کاربری در این راستا نوشته است:

بابای من تحصیلات و کارش پرورش و تغذیه طیوره میگه این جوجه ها از نژاد تخم گذار و جنسیت نر هستن و کشتنشون یک‌ چیز متداوله چون ارزشی ندارن حالا ایندفعه ویدیو اومده بیرون وگرنه همیشه همین کارو میکنن

برخی دیگر از کاربران نیز معتقدند که که ناراحتی از جوجه‌کشی توسط کسانی که گوشت می‌خورند معنا ندارد و توئیت‌هایی با این مضمون را لایک کرده‌اندکاربری در این راستا توئیتی را منتشر کرده است:

این کلیپ‌ کشتن جوجه‌ها چنان منقلبم کرد که استوری گوشت‌آلود اینستاگرامم رو دیلیت کردم و افتادم به گیاهخواری. البته بیشتر به عزادار جوگیری شبیه هستم که چند روز بعد لباس‌های سیاهش رو در میاره و میره سراغ بخور، بخور و بزن و بکوب. همیشه همین بوده.

2درصد کاربران نیز موضوع زنده به گور کردن جوجه‌ها را بی اهمیت دانسته و معتقدند موضوعات مهمتری در این راستا وجود دارد.

داده‌کاوی توئیت‌های مربوط به جوجه‌کُشی نشان می‌دهد که کاربران مختلف درباره زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه اعراضاتی داشته‌اند که در این میان اصولگرایان با ترند کردن یک هشتگ تلاش کرده‌اند تا عقاید خود را در قالب این موضوع مطرح کنند. اما فضای عمومی پست‌های پرلایک اینستاگرامی متفاوت بود.

 نتایج داده‌کاوی در اینستاگرام

در فضای اینستاگرام برخلاف توئیتر، انتقاد از مسئولان کم رنگ تراست. این در حالی است که اخبار زنده به گور کردن جوجه‌ها به همراه انتشار فیلم، بیشترین مطالب اینستاگرام در این راستا را تشکیل می‌دهد به نحوی که کشتن این جوجه‌ها حداقل 475 هزار بار لایک خورده است که این یعنی ویدئوهای آن بیشتر دیده شده و در استوری‌ها نیز به صورت وسیعی این موضوع نشر پیدا کرده است.

با این وجود فضای عمومی اینستاگرام به نقد مسئولین نپرداخته و قط 7 درصد از لایک‌ها را به خود اختصاص داده است. و موضوع اصلی انتقاد از اصل جوجه‌کشی بوده است که در واکنش به آن نیز مطالبی مبنی بر رایج بودن این نوع جوجه‌کشی منتشر شده که آن مطلب نیز بیش از 222هزار بار لایک خورده است.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که فضای اینستاگرام در مقایسه با توئیتر نسبت به مسئولین کمتر اتقادی بوده است و از سوی دیگر کسانی که معتقدند این شیوه‌ی کشتن جوجه‌ها عادی است در اینستاگرام، در مقایسه با توئیتر صدای بلندتری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha