به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده در جلسه شورای سیاستگذاری سنجش بدو ورود به دبستان، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری از یکمیلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۷۴ نوآموز پیش دبستانی کشور، ۳۷۸ هزار و ۷۳۴ نوآموز در فرآیند سنجش بدو ورود به دبستان شرکت کردهاند و طبق اساسنامه مدارس عشایری، امسال ۲۷ هزار و ۵۸۲ نوآموز پیشدبستانی عشایری بهصورت رایگان در تمام استانهای کشور موردسنجش قرار گرفتهاند.
وی با بیان اینکه موضوع سنجش نوآموزان با این ابعاد و گستردگی در کشوری که تنوع جغرافیایی و اقلیمی دارد، بسیار قابلتقدیر است، گفت: در سطح بینالمللی، این اقدام معرفی نشده و ضروری است چنین فعالیت بزرگی در مؤسسات آموزشی جهان بهعنوان دستاورد جمهوری اسلامی ایران معرفی شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچه تعداد سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان بیشتر شود در سالهای آتی نیز میتوانیم مداخله به هنگام مؤثری در پایههای تحصیلی داشته باشیم.
حکیم زاده با یادآوری اینکه جهش تحصیلی از نظر علم تعلیم و تربیت در کشورهای پیشرو آموزشی جهان مورد تایید نیست، اظهار داشت: دانشآموزان داوطلب جهش تحصیلی که با استفاده از یک سنجه ناقص مانند تست هوش غربالگری میشوند، بعد از جهش تحصیلی دیگر نمیتوانند رشد متوازن و طبیعی خود را ادامه دهند و از همسالان خود جدا میشوند تا زودتر سالهای تحصیلی خود را بهویژه در دوره ابتدایی تمام کنند و این موضوع ظلمی به دانشآموزان کشور است.
وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرو به رشد متوازن اجتماعی دانشآموزان توجه و زمینههای غنیسازی محتوای آموزشی انجام میشود و صرفا به تست هوش اکتفا نمیشود، اجازه داده میشود دانشآموز در کنار همسنهای خود مهارتهای زندگی را کسب کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش و پرورش همچنین گفت: جهش تحصیلی در دوره تحصیلی ابتدایی ظلم مضاعف خانوادهها به فرزندان خود است که آنها را از رشد متوازن دور میکند.
نظر شما