طرح سنجش سلامت نوآموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اتمام بحران، طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در صورت لزوم با تغییر در ساختار اجرایی و افزایش مراکز سنجش اجرا می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبردی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اظهار داشت: در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، شروع با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاه ها و تدوین دستور العمل های بهداشتی خاص پایگاه های سنجش در دستور کار قرار دارد.  

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راهکار برای اجرای "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" پیش بینی شده است.

حسینی تصریح کرد: در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش از طریق خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش آموزانی که بر اساس اعلام والدین نیاز به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با شروع سال تحصیلی می توان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش آموزان پیگیری کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و اظهار داشت: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمون ها، شناسایی بازمانده ها و پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش ۷۰ درصدی پیش دبستانی ها از اهداف  اصلی طرح سنجش است.

وی افزود: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می شوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.

وی تصریح کرد: تهیه شناسنامه سلامت  الکترونیکی  برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی وخانوادگی به منظور استفاده در  برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با  استعداد نوآموزان، ارائه توصیه های بهداشتی، آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می برند، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی وکمک به اولیای دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی  از دیگر اهداف طرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یافته های این طرح برای برنامه ریزی های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است اظهار داشت: در سال گذشته و در بیش از۶۰ هزار پایگاه سنجش طرح سلامت  یک میلیون و پانصد  هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط  ۲۳ هزار نفر نیروی انسانی  متخصص مورد سنجش قرار گرفته اند.

وی افزود: تعرفه پایگاه های سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته ۸۵ درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداخته اند و برای  ۱۰ درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.

حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش اظهار داشت: ۷۱ درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته اند و ۲۹ درصد نیز پیش دبستانی نرفته اند.

وی افزود: ۲۳ درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و ۴.۴ درصد مادران و ۳.۴ پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بیسواد هستند.

حسینی گفت: ۳ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید دارند، ۱.۴ درصد لاغری شدید ،۵.۵ درصد با چاقی شدید مواجه هستند و ۷۳ درصد این نوآموزان دندان های خراب دارند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور قرار دارد اظهار داشت: یکی از مهمترین خروجی های این طرح مداخلات به هنگام طلایی و کمک به پیشگیری از معلولیت ها است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است

حسینی خواستار شناسایی غایبان و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه های سنجش شد و اظهار داشت: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات  توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی و آموزش معلمین چند مهارتی از جمله چالش های طرح سنجش است که با ورود دانشگاه فرهنگیان به سمت پرورش معلمان چند مهارتی می توان قدری از این چالش را حل کرد.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به دانش آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت  آموزش ابتدایی می تواند به مداخلات موثر بعد از طرح سنجش منجر شود.

حسینی با بیان اینکه باید به سمت افزایش پوشش طرح سنجش در پیش دبستانی حرکت کنیم افزود: با توجه به لزوم مداخلات به هنگام و طلایی افزایش پوشش تحصیلی نیاز به هماهنگی بین آموزش و پرورش و بهزیستی دارد.

معاون وزیر با اشاره به داده کاوی نتایج طرح سنجش افزود: در زمینه طرح سنجش باید به سمت علمی کردن گزارشات و استخراج مقالات علمی معتبر حرکت کنیم.

وی خواستار افزایش مداخلات مدیریتی در طرح سنجش شد و اظهار داشت: نتایج و خروجی های این طرح باید در اختیار تمامی ذینفعان از جمله مدارس برای مداخلات موثر قرار گیرد

حسینی با اشاره به جهش تحصیلی گفت: جهش تحصیلی موضوعی است که باید با ورود معاونت ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساماندهی شود و با توجه به آسیب های زیاد این طرح باید سمت حذف آن حرکت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha