حجت الاسلام حسن عامری در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا شرط ورود به ماه مبارک رمضان را طهارت ظاهری و باطنی دانست و گفت: وقتی می گوییم مالک الملک و مالک یوم الدین باید خدا را در همه چیز مالک بدانیم و زمانی که می گوییم انا لله باید بپذیریم که ما برای خدا هستیم.
وی افزود: در ترجمه این آیه معمولا گفته می شود ما از خدا هستیم در حالی که باید بگوییم ما مال خدا و ملک او هستیم و تصرف در ملک خدا نیز در همه فرهنگ ها کار ناپسند و زشتی است که انسان در ملک دیگری بدون اجازه تصرف کند.
این استاد حوزه با اشاره به بخش هایی از صلوات شعبانیه گفت: اگر در ماه رجب تمرین کردیم تا هر خیری را از خدا بخواهیم و در هر شری نیز به درگاه الهی پناه ببریم، یعنی درس توحید گرفته ایم و در ماه شعبان نیز از پیامبر و اهل بیت آن حضرت به عنوان جانشینان خدا در روی زمین یاد می کنیم.
وی افزود: وقتی بدانیم وجود پیامبر و اهل بیت تنها کشتی نجات است که در تلاطم دنیا به کمک گرفتاران می آید و از نظر فکری، عقلی و اعتقادی چنین موضوعی را باور و درک کنیم، اولین آمادگی که همان آمادگی روحی و اعتقادی است برای ورود به ماه رمضان فراهم می شود.
عامری با اشاره به ماه ضیافت الله تاکید کرد: اگر ما درک صحیحی از میزبان نداشته باشیم و وارد میهمانی هم شویم، بهره لازم را نخواهیم برد. همانطور که اگر در یک میهمانی معمولی وارد خانه ای شویم و صاحب خانه را نشناسیم، نمی توانیم درک و بهره صحیحی از میهمانی داشته باشیم.
فضاسازی برای ورود به میهمانی الهی
این استاد حوزه از ماه رمضان به عنوان یک میدان مسابقه یاد کرد و گفت: همه تکالیف الهی یک عرصه مسابقه است و آیه ۱۴۸ سوره بقره تاکید دارد که خدا یک میدان وسیعی را در تکالیف ایجاد کرده تا بندگان بتوانند عرض ارادت و بندگی بیشتری را به درگاه الهی داشته باشند.
وی افزود: هر مسابقه ای نیازمند آمادگی است و چه بسا بر اساس روایات و توصیه بزرگان بتوان گفت که خدا ماه های رجب و شعبان را با تدوین برنامه های مرتب و منظم قرار داده است. مثلا در دعای ماه رجب بعد از هر نماز می گوییم یا من ارجوه لکل خیر و این دعا یک نوع فضاسازی و آمادگی است و به همین دلیل هرچیزی که بدون توحید باشد، تاثیری ندارد.
عامری با اشاره به این فراز از صلوات شعبانیه که هذا شهر نبیک، گفت: بعد از گذر توحید در ماه رجب وارد حوزه نبوت و امامت می شویم که در این صلوات تمرین می کنیم. آنگاه وارد ماه رمضان شده و اینگونه برای ضیافت الله آمادگی لازم را کسب می کنیم. بنابراین بدون توحید نمی توان میهمان خدا شد و در ماه شعبان نیز اگر ولایت را پیدا نکنیم، نمی توانیم ضیافت ماه رمضان را درک کنیم.
وی ادامه داد: ماه رمضان ماه ضیافت الهی است، یعنی ما به میهمانی خدا می رویم ولی در ماه شعبان خدا در زندگی ما میهمان شده است و اگر میزبان خوبی باشیم، در ماه رمضان به میهمانی الهی دعوت می شویم.
طهارت ظاهری و باطنی شرط قبول عبادت
این استاد حوزه از طهارت به عنوان شرط اول و آخر همه عبادت ها نام برد و گفت: این تطهیر شامل طهارت ظاهری و باطنی است و در طهارت باطنی چند مرحله داریم که یکی بیرون آمدن از تعهد و دین دیگران است.
وی ادامه داد: در روایات آمده که یکی از انبیاء عده ای را در حال عبادت دید و به خدا عرضه داشت که این بندگان چه مناجات خوبی دارند ولی خدا فرمود این عبادت هیچ ارزشی ندارد حتی اگر گریه فراوان در نماز داشته باشند. چون مال مردم در اموالشان است، در حالی که بدهی آنان بسیار اندک بود.
عامری افزود: کسی که کارفرماست باید دقت کند که حق کارگر به گردنش نباشد. همچنین حق همسر، فرزندان و همچنین حقوق معنوی و آموزشی به گردن کسی نداشته باشد.
خدا از حق خود می گذرد ولی از حق بنده نمی گذرد
این استاد حوزه اضافه کرد: در روایتی آمده اگر خدا از حق خود بگذرد، از حق مردم نمی گذرد و آن مساله تطهیر مال از نظر خمس و زکات است. اگر همه کشاورزان زکات خود را پرداخت کنند، یکی از اهداف بزرگ ماه رمضان که مواسات و رسیدگی به فقراست، انجام خواهد شد. چون در دعای هر روز ماه رمضان می گوییم اللهم اغن کل فقیر یعنی خدایا هر نیازمندی را غنی کن و با زکات است که فقرا غنی می شوند.
وی گریزی هم به موضوع خمس زد و گفت: اگر عموم مردم که خمس به آنها واجب است، آن را پرداخت کنند، این هزینه ها در تقویت مبانی دینی و استحکام اخلاقیات و اعتقادات مردم به وسیله آموزش های دینی و نشر معارف مذهبی خرج می شود. ما گاهی توانایی فرستادن یک مبلغ به مناطق داخل کشور را نداریم چه برسد به این که بخواهیم جهان را با اسلام و مکتب اهل بیت آشنا کنیم.
سه مانع در تطهیر قلب
عامری از کینه، حسد و ریا به عنوان سه مانع در تطهیر باطنی یاد کرد و گفت: از بین بردن این سه صفت زشت برای آماده شدن و ورود به ماه رمضان از هر چیزی واجب تر است.
وی افزود: وقتی سال جدید فرا می رسد، سفارش می کنند که اختلافات را کنار بگذارید و در روایت آمده است که ماه رمضان برای این کار است. بنابراین اگر با همسر، همسایه، فامیل یا آشنایان اختلافی داریم، بدانیم که با دلی که پر از کینه باشد، کسی را به میهمانی خدا راه نمی دهند.
این پژوهشگر مذهبی ریشه بسیاری از کینه ها را در حسادت دانست و گفت: شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید و گفت من از خوشی دیگران بیشتر از خودشان خوشحال می شوم و از ناراحتی دیگران بیشتر از آنان محزونم که پیامبر (ص) به او فرمود که «تو از اولیای خدا هستی».
آبروی نیازمندان را حفظ کنیم
وی افزود: ریا آفتی است که بسیاری از اعمال ما را از بین می برد. بعضی نهادها و سازمان ها موظف هستند که گزارش ها و آمارهایی را ارائه کنند ولی گاهی دیده می شود، به فقیران کمک می شود ولی ده ها عکس از آن صحنه گرفته می شود درحالی که انیبا و ائمه هرگاه می خواستند به فقیری کمک کنند، چهره خود را می پوشاندند و در نیمه های شب به تنهایی می رفتند تا کسی متوجه نشود و آبروی فقیر لطمه ای نبیند.
عامری اضافه کرد: ائمه معصومین حتی از پشت در به فقیر کمک می کردند تا عزت و کرامت آن نیازمند حفظ شود و ما اگر می خواهیم به نیازمندی کمک کنیم، نباید شرایطی را ایجاد نماییم تا برای یک کمک جزیی ده ها نفر در صف بایستند و همه مردم آن شهر متوجه شوند که این افراد، فقرایی هستند که باید به آنان کمک شود. چنین کارهایی باعث بی برکت شدن فعالیت ها خواهد شد و اثر کارهای نیک را از بین می برد.
همچون نوروز لباس بپوشیم
وی درباره تطهیر ظاهر گفت: دلیل این که کودکان، نوروز را دوست دارند این است که لباس های نو می پوشند و معطر می شوند. روایت مفصلی درباره ماه رمضان است که بهترین لباس هایتان را بپوشید. ما نیز باید در ماه رمضان با پوشیدن لباس های زیبا نشان دهیم که ماه رمضان فرا رسیده و ظاهر مردم و خانه ها نیز باید نشان دهد که میهمانی خدا آغاز شده است.
وی افزود: البته طهارت ظاهری فقط در لباس نیست و یکی از ظواهری که باید اصلاح شود زبان است. درک فیوضات ماه رمضان با نیش و کنایه زدن، عیب جویی، تمسخر، غیبت کردن و دروغ گفتن ممکن نیست. آیا کسی که قبل از ماه رمضان دروغ می گفته و در ماه رمضان نیز دروغ می گوید، می تواند میهمانی خدا را درک کند؟
استاد حوزه حضرت عبدالعظیم ادامه داد: ممکن است کسی حرف های نیش دار به دیگران بزند دل یک نفر را برنجاند ولی همان فرد از ترس حفظ آبروی خود چیزی نگوید. در روایتی آمده است که شرورترین مردم کسانی هستند که مردم از ترس زبانشان نسبت به آنها خودداری می کنند و چیزی به آنان نمی گویند.
تابلوی آلودگی باطنی
عامری با اشاره به تعیین میزان آلایندگی هوا در تابلوهای نصب شده در برخی میادین گفت: اگر دستگاهی وجود داشت که میزان آلودگی فضای زندگی ما را نسبت به دروغ، غیبت، تهمت و مال حرام نشان می داد، متوجه می شدیم که یکی از آلوده ترین آلودگی های باطنی ما آلودگی بصری است.
وی از فضای مجازی به عنوان فضای نوین حقیقی یاد کرد و گفت: شاید ماموریت اصلی آنچه که در فضای نوین حقیقی رخ می دهد، از بین بردن حیایی است که در چشم وجود دارد درحالی که چشم، مرکز حیای انسان است.
این استاد حوزه افزود: با توجه به این که فضاهای آلودگی بصری زیاد شده است، مردم به ویژه جوانان نمی توانند با پاکی وارد ماه رمضان شوند و از میهمانی ماه الهی استفاده کنند. یکی از شرایط ورود به ماه رمضان این است که انسان با خدای خود عهد کند تا چشم خود را بر روی این آلودگی ها ببندد و زبان خود را اصلاح کند.
وی یکی از اهداف بزرگ ماه رمضان را در این دانست که کمی هم به فکر دیگران باشیم و با گرسنگی و تشنگی ماه رمضان شرایط نیازمندان را بهتر درک کنیم و روزه داران نسبت به نزدیکان خود توجه بیشتری داشته باشند و اگر هر کسی به نیازمندان آشنا توجه کند دیگر نیازی نیست که افراد غریبه به آنان کمک کنند.
عامری در پایان گفت: ماه رمضان آدابی دارد که این آداب در دعاهای روزانه آن آمده و بیان شده که چگونه وارد این ماه شویم و آداب مربوط به خوردن، نشستن، خوابیدن، نگاه کردن و بهره گیری از اعضا و جوارح ذکر شده است که اگر انسان این آداب را رعایت کند، در پایان ماه از ضیافت الهی به گونه ای خارج می شود که تا ماه رمضان بعد ادامه پیدا خواهد کرد.
نظر شما