محقق چینی: تحریم ایران ریاکاری آمریکا در مورد حقوق بشر را آشکار کرد
پروفسور «وانگ جوانگ زه» رییس مرکز مطالعات غرب آسیا دانشگاه «آن خوی»

پکن- ایرنا- رییس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای دانشگاه «آن خوی» چین گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایطی که تهران سخت مشغول مبارزه با ویروس کرونا است «ریاکاری واشنگتن در زمینه فعالیت های بشر دوستانه و حقوق بشر» را کاملاً آشکار کرده است.

پروفسور «وانگ جوانگ زه» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همزمان با اواسط فوریه امسال که ایران با تمام قدرت در حال مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا بود آمریکا که «ادعای قدرت اول جهان» را دارد نه تنها به این تهران کمک نکرد بلکه تحریم ها را هم در این شرایط تشدید کرد اما با این حال ایران دست از تلاش برنداشته است و به نتایج موفقیت آمیزی هم رسیده است.

او اظهار کرد: آمریکا علاوه بر اعمال تحریم ها علیه ایران، بر برخی از کشورهای دیگر که مایل به کمک به تهران هستند فشار آورده است تا به ایران کمک نکنند این رفتار بد دولت آمریکا در استفاده از سخت ترین تحریم ها در بدترین زمان، تأثیرات منفی زیادی در مبارزه ایران با بیماری همه گیر کرونا داشته است.

تحریم ها باعث کندی مبارزه با کرونا در ایران شده است

این پژوهشگر چینی در تشریح تاثیرات تحریم های آمریکا بر ایران در شرایط مبارزه با کرونا گفت: به دلیل تحریم های آمریکا، علاوه بر اینکه ایران قادر به خرید تجهیزات و مواد پزشکی مورد نیاز خود نیست بلکه پول آنهایی را هم که خریداری کرده است نمی تواند پرداخت کند این موضوع به طور مستقیم منجر به عدم موفقیت ایران در کنترل بیماری و افزایش شمار جان باختگان شده است.

پروفسور وانگ با اشاره به آمار حدود ۵ هزار نفری جان باختگان کرونا در ایران اظهار کرد اگر تحریم های آمریکا نبود این امار بسیار کمتر از رقم فعلی بود.

او گفت: آمریکا به دروغ بارها ادعا کرده است به زندگی مردم ایران توجه دارد اما تنها مردم ایران را به مخالفت با نظام سیاسی کشور تشویق می کند و به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت است و وقتی مردم ایران با مشکلات بزرگی روبرو می شوند تنها آنها را تحریم می کند این موضوع باعث شده است تا ایرانیان ماهیت فریب و نیرنگ ایالات متحده را با وضوح بیشتری ببینند.

تحریم ایران نمونه ای از سیاست خارجی آمریکا در برابر مردم جهان است

رییس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال افریقای دانشگاه «آن خوی» چین از ویروس کرونا به عنوان یک «فاجعه طبیعی» نام برد که هیچ تبعیض و یا تمایزی بین کشورها و ملت ها قایل نیست و افزود: اما در دشوارترین دوره مبارزه ایران با کرونا، ایالات متحده به جای کمک باعث افزایش اختلافات سیاسی بین المللی و کندی مقابله با این ویروس شده است آیا در چین شرایطی مردم ایران ممکن است عاشق امریکا شوند؟  آنچه آمریکا در طول جنگ ایران علیه همه گیری کرونا انجام داده است نمونه ای از سیاست خارجی آمریکا در برابر مردم جهان است.

آمریکا چشمان خود را بر روی تلاش های چین بسته است

این استاد دانشگاه چین در بخش دیگری از سخنانش به اتهامات آمریکا در مورد ویروس کرونا به چین پرداخت و گفت: ایالات متحده چشمان خود را بر روی تلاش های چین در مبارزه با کرونا بسته است اما در عوض پکن را به اتهامات دروغین محکوم می کند تا بر ناکامی های خود سرپوش بگذارد این سیاست دیرینه ایالات متحده نتیجه مهار کرونا در چین و دشمنی ترامپ با پکن است.

او گفت: هر چقدر هم چین خوب عمل کند از طرف دولت آمریکا قابل تشخیص و قدردانی نخواهد بود این اتفاق نظر عمومی اکثریت قریب به اتفاق مردم چین در مورد عملکرد ایالات متحده است که چین را متهم می کند.

پروفسور «وانگ جوانگ زه» رییس مرکز مطالعات غرب آسیا دانشگاه «آن خوی»

وضعیت کرونا در آمریکا نگران کننده است

پروفسور وانگ ادامه داد: بیماری همه گیر فعلی کرونا در ایالات متحده واقعاً نگران کننده است اما این امر چه ناشی از «کم کاری عمدی یا غیر عمدی» دولت ترامپ نسبت به خطر ویروس باشد نشان می دهد که آمریکا در این مورد ضعیف عمل کرده است.

وی ادامه داد: تلاش های دولت آمریکا برای سرزنش چین، فرار رو به جلو این کشور برای از سر وا کردن مشکلات خود است، دولت چین باید از هر فرصتی برای افشای اتهامات آمریکا و مبارزه با این اتهامات استفاده کند چین به عنوان یک کشور بزرگ و دارای هزاران سال سابقه تاریخی، اعتماد به نفس کامل و توانایی کافی در مقابله با برخی سرزنش ها و تهدیدهای بی پروا را دارد چینی ها از اتهامات و مشکلات نمی ترسند این یک حقیقت تاریخی است، نه یک موضوعی که فقط با زبان آن را نشان داد.

جامعه جهانی در برابر آمریکا متحد شود

استاد دانشگاه آن خویی پیشنهاد کرد در مواجهه با تلاش های ایالات متحده برای تحقق تضادها و پوشاندن مشکلات خود، جامعه جهانی باید متحدتر باشد.

وی بر ضرورت مدیریت کرونا توسط سازمان ملل تاکید کرد و گفت: در راستای احترام به اقتدار سازمان ملل و نقش این سازمان در پاسخگویی به مسائل مختلف بین المللی در چارچوب منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل، نباید به ایالات متحده اجازه داد از قوانین سازمان ملل و سایر قواعد بین المللی سرپیچی کند در غیر این صورت، این بیماری همه گیر به دلیل عدم همکاری بین المللی به یک فاجعه واقعی تبدیل خواهد شد.

او تصریح کرد: سازمان ملل متحد در حال حاضر باید نقش هماهنگی بین المللی را ایفا کند تا به طور مشترک با ویروس کرونا جدید مقابله کند سپس تحقیقات بین المللی برای ردیابی ویروس را آغاز کند ساز و کار سازمان ملل باید بتواند نقش اساسی در پاسخ به بحران های بین المللی را داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha