ساماندهی ارگ باستانی نوشیجان در دستور کار فرمانداری ملایر

همدان- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر گفت: ارگ باستانی نوشیجان یکی از شاخص‌های حوزه میراث فرهنگی در سند راهبردی توسعه این شهرستان است که مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری برای ساماندهی این بنای تاریخی هستند.

حسین فارسی روز شنبه در جلسه ستاد ساماندهی ارگ باستانی نوشیجان ملایر افزود: ساماندهی این بنای تاریخی یکی از اولویت‌های این شهرستان در سند سه ساله راهبردی توسعه است.

وی حفظ و نگهداری آثار به جای مانده از گذشتگان و انتقال آن به نسل‌های آینده را یک وظیفه مهم برشمرد و تاکید کرد: ارگ باستانی نوشیجان به عنوان قدیمی‌ترین نیایشگاه خشتی جهان، شاخص‌های ثبت جهانی شدن را دارد و لازمه آن ساماندهی این اثر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه ملایر به ویژگی‌های گردشگری نوشیجان اشاره و ادامه داد: بسیاری از تورهای گردشگری خارجی که به استان همدان و استان‌های همجوار می‌آیند، از این بنای تاریخی نیز بازدید می‌کنند.

فارسی تاکید کرد: بخشداری مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی باید در رفع مشکلات برای ساماندهی ارگ نوشیجان به میراث فرهنگی کمک کنند.

وی از بخشدار بخش مرکزی درخواست کرد: در جلسه‌ای فوری موضوع عبور و مرور اهالی منطقه، حضور عشایر، چرای دام، حضور موتورسواران و سایر موارد همچون کاشت بوته و جنگل‌داری و واگذاری زمین در این منطقه بررسی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی نیز موظف هستند موضوع واگذاری زمین معوض به افسر نیکخواه یکی از مالکان منطقه را طی یک هفته آینده از طریق استان پیگیری و نتیجه را به فرمانداری و میراث فرهنگی گزارش دهند.

فارسی ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرک صنعتی واقع در محدوده نوشیجان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ملایر و حمل پنج هزار لیتر آب برای فضای سبز درختان نوشیجان به صورت هفتگی توسط شهرداری جوکار و ازندریان را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

وی گفت: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر نیز موظف است خاک مورد نیاز را از روستای پیرمیشان برای شانه راه فرعی و کنار جاده نوشیجان جابجا و برای صدور مجوزهای لازم برای زیرساخت آب و گاز این منطقه نیز مساعدت کند.

فارسی واگذاری یک خط تلفن ثابت برای ارگ باستانی نوشیجان، تشکیل ستاد ساماندهی نوشیجان هر ۲ هفته یکبار، بررسی ترانس‌های برق پایگاه و ارگ نوشیجان و رفع مشکلات برق را از دیگر مصوبات عنوان کرد.

نوشیجان شاهدی بر تاریخ معنوی بشر

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این جلسه خواستار همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی ارگ باستانی نوشیجان با حوزه میراث فرهنگی شد و گفت: حفظ این بنا برای آیندگان یک ضرورت است.

ابراهیم جلیلی افزود: عناصر این مجموعه به عنوان نخستین الگوی معماری ایرانی در فلات قاره ایران از منحصر به فردترین و ارزشمندترین آثار کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این بنا یک مکان طبقه‌بندی شده و دارای ارزش تاریخی است بیان کرد: این بنای شاخص تاریخی انعکاس دهنده یک دستاورد مهم بشری بوده و شاهدی بر تاریخ معنوی بشر است که باید حفظ شود.

تپه نوشیجان یکی از بزرگترین آثار تاریخی ملایر است که در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستا شوشاب قرار دارد و سوم اسفند سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ابعاد تقریبی این قلعه‌ باستانی ۸۰ در ۳۰ متر و بلندی اش حدود ۲۷ متر است.

حفاری علمی این بنای باستانی در سال ۱۳۴۱ به سرپرستی «استروباخ» آغاز و در نتیجه این حفاری‌ها سه طبقه فرهنگی که علامت آن در سه قسمت توسط کارشناسان شناسایی شده است، شناخته شد.

این بنای عظیم و تاریخی هفت هزار سال قدمت دارد و طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی ملایر، روی تپه واقع شدن این بنا حاکی از آن است که در حدود چهار هزار سال پیش این منطقه زیر آب قرار داشته و تنها این قلعه از آب بیرون بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha