محرومیت نباید عامل وقفه‌ در فرآیند آموزش باشد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه همواره یکی از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش ایجاد عدالت آموزشی و اجتماعی بوده است، گفت: محرومیت نباید عامل وقفه در فرآیند آموزش باشد.

«مجید یزدان‌پناه» روز یکشنبه در چهارمین نشست کمیته کیفیت‌بخشی و پایش وضعیت شبکه شاد در استان کرمانشاه، بااشاره به تعطیلی اجباری مدارس به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا، افزود: ما از روش‌های دیگر همچون بسترهای فضای مجازی فرآیند تعلیم و تربیت را استمرار دادیم.

وی راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) را انقلابی بزرگ در تاریخ آموزش و پرورش در راستای آموزش غیرحضوری دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع ساز و کارهای عملی در راستای اجرایی کردن سیاست‌ها و اهداف وزارت آموزش و پرورش تمهید و به اجرا رسید که یکی از این سیاست‌ها که همواره مورد تاکید وزیر آموزش و پورش است، اصل بسط عدالت آموزشی و دسترسی همگانی به امکانات و منابع است.

وی اظهارداشت: در این راستا در نشست‌های مستمر کمیته کیفیت‌بخشی و پایش وضعیت شبکه شاد در استان، راهکارهایی از جمله حضور مستمر معلمان و راهبران آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز تحت نظارت مستقیم معاونت‌های آموزشی مناطق و شهرستان‌ها برای ارایه خدمت و آموزش به دانش‌آموزان مناطق محروم، کم‌تر توسعه یافته، روستایی و عشایری که به اینترنت و امکانات مناسب دسترسی ندارند، تهیه بسته‌های آموزشی و خودآموزهای بهاری تعبیه و برای اجرا به مناطق ابلاغ شد.

وی افزود: در این زمینه تفکیک دانش‌آموزان از نظر دسترسی باید صورت می‌گرفت و دانش‌آموزانی که فاقد پوشش تلویزیونی و اینترنتی هستند و دانش‌آموزانی که به سخت افزارهایی مانند رایانه، لپ‌تاپ و دستگاه‌های پخش کننده فیلم و صوت خانگی نیز دسترسی ندارند، شناسایی شده و بر این اساس تمهیدات اندیشیده شده، عملیاتی می‌گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه گفت: اجازه نخواهیم داد که محرومیت و موقعیت جغرافیایی خللی در روند آموزش ایجاد کند و با تمام توان و استفاده از ظرفیت‌ نیروی انسانی متخصص و دلسوز حتی در دورترین نقاط، این امر مقدس را ادامه می‌هیم.

یزدان‌پناه به خانواده‌های دانش‌آموزان اطمینان خاطر داد که به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات مناسب نگران ایجاد وقفه در روند تحصیلی فرزندان خود نباشند چرا که ما با این عزیزان تا رسیدن به نتیجه نهایی همراه خواهیم بود.

استان کرمانشاه با توجه به محل جغرافیایی، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و یک سوم از دانش‌آموزان کرمانشاهی در مناطق مرزی زندگی می‌کنند.

همچنین هفت درصد از جمعیت عشایری کشور نیز در استان کرمانشاه مستقر هستند که جمعیت دانش‌آموزی عشایر استان را ملموس‌تر نشان می‌هد. 
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۲۵ هزار دانش آموز دارد.