۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83768502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت و گوی بی سابقه تلفنی وزرای بهداشت تایوان و آمریکا

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۳۹
کد خبر: 83768502
گفت و گوی بی سابقه تلفنی وزرای بهداشت تایوان و آمریکا

پکن- ایرنا- در حالی که چین بشدت مخالف «ارتباطات رسمی میان مقام های تایوان و آمریکا» است در اقدامی نادر وزیران بهداشت این جزیره و آمریکا با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» چین روز چهارشنبه نوشت پس از این گفت و گوی تلفنی؛ مقام های بهداشتی تایوان اعلام کردند که «آمریکا از پیوستن این جزیره به سازمان بهداشت جهانی حمایت می کند».

ارتباطات تایوان و آمریکا پس از همه گیری کرونا بیش از گذشته تقویت و مناسبات پکن و واشنگتن به همان اندازه تیره و مخدوش شده است.

وزارت بهداشت تایوان خاطر نشان کرد که آمریکا فقط از ورود تایوان به سازمان حمایت نمی کند بلکه می خواهد تایپه در برنامه های مختلف جهانی حضور داشته و تجربیات خود برای مهار کرونا را در اختیار دیگران قرار دهد.

دیروز دوشنبه چن شی چونگ وزیر بهداشت تایوان برای ۳۰ دقیقه تلفنی با آلکس آذار وزیر بهداشت آمریکا درباره کرونا، همه گیری، شیوع بیماری و همچنین راهبردهای مهار آن گفت و گو کرد.

وزارت بهداشت تایوان در بیانیه ای آورده است طرف آمریکایی از «اعطای کمک های پزشکی تایوان به آن کشور» تقدیر کرده و دستاوردهای تایپه را برای مقابله با کرونا «تحسین برانگیز» دانسته است.

مقام تایوانی نیز از اینکه «آمریکا کماکان از عضویت رسمی تایوان در سازمان بهداشت جهانی و مشارکت در برنامه های آن حمایت می کند»  تقدیر کرد.

وزیر بهداشت آمریکا گفته است کشورش با قاطعیت از ورود تایوان و مشارکت این جزیره در برنامه های جهانی بهداشتی و سازمان بهداشت جهانی حمایت می کند این اولین بار از ماه دسامبر پس از شیوع کرونا در چین است که دو وزیر از تایوان و امریکا با یکدیگر تلفنی گفت و گو می کنند.

تایوان در هفته های گذشته باحمایت آمریکا تلاش مضاعفی را برای عضویت رسمی در سازمان بهداشت جهانی افزایش داده اما پکن تاکید کرده است که فقط «کشورهای دارای حق حاکمیت» می توانند عضو سازمان شوند.

تایوان و آمریکا دارای روابط رسمی نیستند اما پس از روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی مناسبات دو طرف بسیار نزدیک و قوی تر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha