۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83768886
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ماجرای اعتراض مهاجران کار در روسیه چه بود؟  

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 83768886
ماجرای اعتراض مهاجران کار در روسیه چه بود؟  

تهران - ایرنا - نمایندگان رسمی چند کشور آسیای میانه در یکاترینبورگ تحقیقات درباره «شورش» مهاجران در بازداشتگاهی در این شهر روسیه را آغاز کرده اند؛گروهی از مهاجران کار کشورهای پساشوروی از جمله اتباع تاجیک که به دلیل بحران کرونا در بازداشت به سر می بردند.

رسانه‌های روسی روز ۲۷ آوریل(هشتم اردیبهشت) گزارش داده بودند که در یک بازداشتگاه موقت مهاجران در شهر کلتسوو در یکاترینبورگ شورش شده است. به گزارش تاس، چندین نفر از مهاجران به بدن خود آسیب رسانده و خواستار بازگرداندن هر چه سریعتر آنها به کشورشان شده‌اند.  

مقامات روسی هنوز هویت مهاجران حاضر در شورش یکاترینبورگ را منتشر نکرده‌اند.  اما منابع آگاه در یکاترینبورگ می‌گویند در این بازداشتگاه ۱۳۰ مهاجر حضور داشتند که ۱۰۲ نفر آن‌ها تبعه تاجیک هستند.  

فرخ میرزایف رئیس جامعه تاجیکان حاضر در روسیه به رسانه‌ها گفت که «دلیل اصلی ناآرامی این بود که آن‌ها از شرایط آنجا به دلیل بحران کرونا خسته شده‌اند و خواستار آن هستند که هر زودتر به کشورشان بازگردانده شوند.  

وی با بیان اینکه «درخواست واقعی آن‌ها برای رفتن به وطنشان است»، تصریح کرد: تصمیم بازگرداندن همه آن‌ها گرفته شده، اما پروازها به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا مسدود شده است.  

از روز ۲۵ فروردین ماه سال جاری خروج ساکنان روسیه به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شده است.  

وی گفت: مهاجران کاری تاجیک در روسیه به خاطر بحران کرونا در شرایطی قرار دارند که آینده خود را نمی‌دانند.  

کانال تلویزیون "نستایشیی وریمی" (Nastoyaschee Vremya) می‌گوید، قبلا از همین بازداشتگاهی که مهاجران دست به شورش زدند، ۱۵۲ شهروند ازبکستان به کشورشان انتقال داده شدند. اما بنابه گفته رسانه‌ها صدها نفر از شهروندان تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان هنوز در بازداشت هستند و بیش از یک ماه در انتظار بازگشت به خانه هستند.  

این نخستین بار نیست که مهاجران تاجیکی شورش کرده‌اند. قبلا نیز گروهی از مهاجران از جمله تاجیک‌ها در اعتراض به روند تبعید طولانی به اعتصاب غذا دست زدند.  

همچنین، سه مهاجر تاجیک در اکتبر سال گذشته (آبان ۹۸) در یک زندان در جمهوری مولداوی روسیه خودکشی کردند.  

منابع آگاه می‌گویند، با توقف پروازها به تاجیکستان وضع مهاجران تاجیکی، که منتظر اخراج از روسیه بودند، بدتر شده است.  

در پنج سال اخیر بیش از ۲۰۰ هزار مهاجر تاجیک از روسیه اخراج شده‌اند و حالا حق سفر به این کشور را ندارند. در یک سال گذشته رئیس جمهور تاجیکستان دو بار از مقامات روسیه خواستار عفو این مهاجران شده است اما روسیه هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته است.  

به گفته مقامات روسیه، هر سال از کشورهای آسیای میانه بیش از دو میلیون نفر با هدف کار و زندگی به آن کشور می‌روند.  

بسیاری از مهاجران کار کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، از جمله شهروندان آسیای میانه که از منابع مهم درآمدی کشورها و خانواده‌های خود به شمار می‌آیند، اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا در روسیه، روزگار سختی را می‌گذرانند.  

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه با پایان یافتن ماه جاری میلادی قرنطینه روسیه به دلیل کرونا تمام نمی‌شود، اعلام کرد: روسیه تا یازدهمین روز ماه بعد تعطیل خواهد بود.  

ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در نشستی ویدئویی گفت: از اول تا ۱۱ ماه می‌ (۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه) در روسیه تعطیل عمومی اعلام می‌شود.  

به دستور پوتین از روز دوم ماه آوریل تا ۳۰ ماه آوریل (روز پنجشنبه) تعطیل عمومی در راستای مقابله با شیوع کرونا اعلام شده بود.  

تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور اکنون از چین و ایران هم فراتر رفته است.   بیش از نیمی از مبتلایان هم افرادی هستند که در مسکو پایتخت روسیه زندگی می‌کنند.  

تعداد مبتلایان به کرونا در روسیه از ۹۳ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته است و تاکنون بیش از ۸۶۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha