مشارکت خیرین مدرسه‌ساز به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد

تهران - ایرنا - رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سه سال گذشته تخصیص کامل پروژه‌های مشارکتی با خیرین مدرسه‌ساز محقق شد و امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها این رقم امسال به سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهراله رخشانی مهر در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه ساخت ۴۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی و تعمیر و بازسازی سه هزار مدرسه بین سازمان نوسازی مدارس کشور و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های بسبج سازندگی، بسیج فرهنگیان، بسیج دانش آموزی و بسیج دانشجویی افزود: با رشد مشارکت مردم و توجه به اولویت های مدرسه سازی از سال ۹۶ رقم مشارکت خیرین ۵۰ درصد پروژه های سه سال اخیر را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: درسال گذشته میزان ریالی آن به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۵۰ درصد آن محقق شد که دولت و به تبع سازمان نوسازی مدارس نیز در کنار آن سهم خود را در پروژه های مشارکتی ادا کرده است.

وی به پیشینه آغاز فعالیت خیرین در مدرسه‌سازی و اقدام ارزشمند خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و افزود: جامعه خیرین مدرسه ساز در ۲۲ سال از حیات خود ۱۳۵ هزار کلاس درس را درسراسر کشور احداث کرده است؛ به طوری که  ۲۰ درصد فضاهای آموزشی کشور را شامل می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۴۰۰ کلاس درس جدید در کشور ساخته شد و با وجود وقوع حوادث طبیعی و سیل های متمادی در چند استان کشور که منجر به آسیب گسترده به فضاهای آموزشی مناطق درگیر شد؛ به لطف پروردگار و مشارکت عظیم خیرین که به ۲۱۰ میلیارد تومان رسید، توانستیم علاوه بر فضاهای آسیب دیده فضاهای جدیدی را هم احداث کنیم به‌ طوری‌ که سرانه فضاهای آموزشی در استان کرمانشاه بعد از زلزله سال ۹۶، به میزان ۷ مترمربع افزایش یافت.

رخشانی مهر از حضور نیروهای مردمی و جهادی در این مناطق یاد کرد که با جدیت و فداکاری و تلاش شبانه روزی توانستند درمدت کوتاهی کارهای بزرگی انجام دهند و کار پاکسازی شهرها و مناطق و اماکن عمومی از جمله مدارس را که تا سقف در گل ولای فرو رفته بودند، انجام داده و موجب تسهیل و تسریع در انجام امور مردم شوند؛ به نحوی که این روحیه جهادی موجب شد که ماهم بتوانیم تا مهرماه تمام مدارس را آمده کنیم و هیچ دانش آموزی بدون کلاس نماند.

وی با تمجید از حضور نیروهای جهادی در مناطق محروم و ساخت و تعمیرات فضاهای آموزشی از مرحوم علیمرادی جوان جهادگری که جان خود را در این راه از دست داد، یاد کرد و گفت: با تلاش‌های بی نام و نشان گروه‌های جهادی بسیجی و دانشجویی اتفاقات خوبی در محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت آموزشی افتاده است؛ ما با کمال افتخار حامی و همراه جهادگران عرصه آموزش و ساخت فضاهای آموزشی هستیم و چه بسا که آنان حامی و کمک‌کار ما هستند به‌طوری که در بعضی مناطق صعب العبور این نیروها توانستند با تلاش شبانه‌روزی خود پروژه های خوب و فاخری را به سرانجام برسانند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین گفت:همه کنار هم و باهم از امروز تلاش خود را می کنیم نه فقط برای ساخت فضاهای آموزشی بلکه  مهم تر از آن برای ادای دین درجهت تربیت و پرورش نسل انقلابی و گسترش روحیه جهادی دربین دانش آموزان که این به باور ما بسیار مهم است و خود را موظف به فعالیت در این عرصه نیز می‌دانیم و امیدواریم با امضای این تفاهمنامه سهم و نقش خود را در پرورش دانش آموزان و گسترش فرهنگ جهادی وانقلابی ایفا کنیم.

بسیجیان در عرصه جهاد مدرسه‌سازی خط شکن‌هستند

محمد زهرایی رییس سازمان بسبج سازندگی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرادران شهید باقری، چمران  و طهرانی مقدم ویژگی بارز این شهدا در دوران دفاع مقدس را نه اولین و بهترین بودن بلکه خط شکن بودن و پیشتاز بودن آنها دانست و اظهار داشت: امروز نیز باید در عرصه های مختلف خط شکن باشیم.

وی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر ارزش‌های دینی است و در عرصه های مختلف باید این گفتمان را تبیین وتوسعه دهیم و جهادگران بسبج سازندگی خودرا موظف به حرکت در این مسیر می‌دانند؛ برماست که خط شکنان این حوزه های مختلف از جمله در محرومیت‌زدایی، رفع فقر و توسعه عدالت آموزشی را بشناسیم.

رییس سازمان بسبج سازندگی با بیان اینکه شعار ما این است که بسیجیان در هر حال لباس احرام بپوشند و اینگونه نام و نان و خواب و خوراک را برخود حرام کرده اند و در حوادث و بحران‌های مختلف این را ثابت کرده اند که نمونه اخیر آن را در مبارزه با بیماری کرونا می‌بینیم.

زهرایی تصریح کرد که در جهاد هیچ سکون و استراحتی نیست و درعرصه مدرسه سازی همپای شما محرومیت زدایی می‌کنیم و برای انسان سازی و محوریت تمام تلاش های ما تربیت و  پرورش انسان متعالی است.

وی با یادآوری اینکه این حرکت فقط برای گسترش فضاهای آموزشی نیست بلکه همان گسترش روحیه جهادی در نسل جدید و پرورش دانش آموزان با اراده و تفکر انقلابی است و مطمئن هستیم این حرکت عظیم موجی به راه می‌اندازد که بسیاری از آحاد جامعه راهمدل و همراه خواهد کرد و بخش زیادی ازمشکلات را رفع می‌کند.

صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش آموزی هم در این مراسم دانش آموزان را محور اصلی تمام فعالیت های آموزش وپرورش دانست و تاکید کرد: آنچه وظیفه ماست این است که نقش پرورش را با حضور و ورود دانش آموزان در اردوهای جهادی توسعه دهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با قدردانی از اقدامات زیبا وشایسته خیرین و سازمان نوسازی مدارس کشور از استقبال سازمان بسیج دانش آموزی از طرح «آجر به آجر» خبر داد و گفت: بسیج دانش‌آموزی حتما در این رابطه برنامه هایی خواهد داشت.

رییس سازمان بسیج دانش آموزی ورود دانش‌آموزان در امور خیرخواهانه و نیکو را اثربخش ومثبت دانست که می‌تواند موجب جهش و حرکت در اردوهای بسبحی در سراسر کشور شودو در این زمینه هم‌ تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بسبج فرهنگیان داریم که با محوریت معلم گروه‌های دانش آموزان بسیجی در این عرصه  نیز فعالیت کنند که  حتما اثرات آن به خانواده‌ها نیز تسری وموحب تشویق وترغیب آنها می‌شود.

مدرسه سازی فراهم کردن بستر برای شکل گیری تمدن نوین است

همچنین عباس مطهری رییس سازمان بسیج فرهنگیان با گرامیداشت یاد و خاطره ۴ هزار شهید معلم و۳۶ هزار شهید دانش آموز و تبریک هفته معلم، رشد چشمگیر وشتاب مدرسه سازی در سال‌های اخیر را مرهون مدیریت خوب رییس و تلاش کارکنان سازمان نوسازی مدارس کشور و مشارکت گسترده خیرین دانست و تاکید کرد که حرکت بابرکت بسیج سازندگی با این جهادعظیم مدرسه سازی درهم تنیده است.

مطهری با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد نقش محوری معلم در پیشبرد برنامه‌های آموزش وپرورش و مسائل مختلف اجتماعی گفت: به تعبیر رهبرمعظم انقلاب معلم پایه ریز تمدن نوین است و مدرسه سازی فراهم کردن بستر برای شکل گیری این تمدن است که در راهکارها واهداف سند تحول بنیادین براین موضوع تاکید شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه و ورود دانش آموزان ومعلمان به عرصه، علاوه بر مدرسه سازی، خودسازی وتزکیه نفس و به تبع آن تربیت و پرورش دانش اموزان و دگرسازی اتفاق میافتد و امیدواریم به درستی نقش خودرا ایفا کنیم.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی وهنری وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: آنچه در این جریان مهم و با ارزش است توجه ویژه به دانش آموز و واردکردن وی در بطن یک فعالیت چند جانبه فرهنگی پرورشی و جهادی است که منجر به پر رنگ شدن و ارتقای نقش اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز باید به خوبی هدایت شود که زیربنای توسعه کشور و محور اصلی گام دوم انقلاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha