به گزارش روز پنجشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این دبیرخانه در بخشی از پیام خود آورده است: ۱۲ اردیبهشت در تقویم علمی و آموزشی کشور روزی ویژه و قابل توجه است، زیرا این روز به نام یکی از اصلیترین فعالان و کنشگران بخش علم و آموزش یعنی "معلم و استاد" نام گذاری شده است.
همچنین در بخشی دیگر از این پیام آمده است: بدون تردید معلمان و اساتید به عنوان متولیان اصلی آموزش و تعلیم در کشور، نقش اساسی در پیشرفت این بخش مهم و سرنوشتساز دارند و باید مورد توجه ویژه باشند. به همین دلیل و با عنایت به جایگاه والای "معلم" در اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، معلمی صرفا یک شغل محسوب نشده و به همین دلیل همه مسئولان کشور در عین آنکه میتوانند در مسئولیت خود به ایفای وظیفه بپردازند، میتوانند "معلم مدرسه و استاد دانشگاه" نیز باشند.
در ادامه این پیام با بیان اینکه توجه ویژه به جایگاه "معلم" در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران ریشه در نگاه ویژه و قابل توجه رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی «ره» دارد که فرمودند: معلمی شغل انبیاء است، عنوان شده است: از نگاه ایشان معلم در حقیقت وارث انبیاء عظام «ع» است و همان گونه که انبیاء عظام «ع» برای هدایت انسانها از ظلمات جهل و نادانی به نور عقل و دانایی و اقامه قسط مبعوث شدهاند، "معلم" نیز همین وظیفه را بر عهده دارد و باید تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار گیرد.
همچنین در بخشی دیگر از این پیام تاکید شده است: در سالهای اخیر و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» سند بالادستی و راهبردی بخش تعلیم و تربیت کشور با تلاش همه مسئولان و متخصصان این بخش تحت عنوان "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در مرحله اجراییسازی قرار دارد. در این سند مهم با توجه به تجربیات به دست آمده و همچنین نگاه به ابعاد موضوع تعلیم و تربیت از منظر معارف اسلامی، به جایگاه و نقش معلم به عنوان کسی که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در تربیت رسمی عمومی بر عهده دارد، نگاه شده و با توجه به این نگاه نیز سیاستهای مناسبی برای ارتقای جایگاه این مقام در نظر گرفته شده است.
این پیام می افزاید: به عنوان مثال در بخش بیانیه ارزشهای این سند معلم با عنوان هدایت کننده و اسوهای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت و موثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است. یا در راهکار ۷ راهبرد کلان ۸ این سند به صراحت بر "معلم محوری" تأکید شده و همچنین در راهکار ۱ راهبرد کلان ۱۰ این سند بر "برنامهریزی و به کارگیری امکانات و فرصتهای اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم" تأکید شده است.
در این پیام آمده است:در بخش دیگری از "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" موضوع "تربیت معلم" با توجه به این جایگاه والا و لزوم تجهیز معلمان به دانش روز در بخش تعلیم و تربیت به خوبی و به صورت مبسوط مورد توجه قرار گرفته است.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این پیام تاکید کرده است: در بخش آموزش عالی نیز این جهت گیری مشاهده میشود و در "نقشه جامع علمی کشور" به عنوان سند راهبردی این بخش، توجه خوبی به شان و جایگاه اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی شده است.
اما امسال "روز معلم" در کشورمان رنگ و بویی دیگر دارد که این رنگ و بو حاصل فداکاری و از خودگذشتگی معلمان و اساتیدی بود که اراده کردند در دوران تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بر اثر همهگیری بیماری "کرونا"، تعلیم و آموزش در کشور تعطیل نشود و در این مسیر این قشر مسئول و توان کشورم صحنههایی زیبا آفرید که این تصاویر زیبا و چشمنواز برای همیشه در یاد و خاطره ملت قدرشناس ایران عزیز جاودانه شده است.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ادای احترام به مقام شامخ استاد شهید مرتضی مطهری «ره» و همه معلمان و اساتید شهید و تکریم مقام والای همه معلمان و اساتید ساعی و خدوم کشور، لزوم توجه مسئولان بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی به ارتقای بیش از پیش جایگاه مادی و معنوی معلمان و اساتید عزیز را مورد تأکید قرار داد.
نظر شما