معلمی در واقع واژهای پر از معانی مثبت است، شغلی که انجام وظیفه در آن با مهر و محبت توام شده تا این افراد همواره در ذهن، یاد و خاطره دانش آموزان ماندگار شوند. معلمان در بسیاری از مواقع با نشان دادن ارزشهای متعالی انسانی توانستهاند به الگوهایی برای دانش آموزان تبدیل شوند و در نهایت فداکاری و ایثار را همواره با خود همراه کنند. آموزگاران ساعتهای بسیاری از شبانه روز خود را وقف دانش آموزان می کنند و ساختن شخصیت کودکان و نوجوان را دغدغهای برای خود می دانند.
معلمان در سالهای فعالیت خود هیچگاه وظیفه خود را تنها به تدریس کتابهای درسی خلاصه نکردند، آنها علاوه بر آموزش، پرورش روحی آینده سازان کشور را نیز مد نظر داشته اند و ححتی در مواردی هم دیده شده که در شرایط بحرانی برای نجات دانش آموزان جان خود را نیز به خطر انداختهاند.
آموزگاران در واقع افراد دلسوزی هستند که با عشق خود به آموزگاری حتی در بحرانیترین شرایط هم آموزش و دانش آموزان خود را رها نمیکنند تا با یادگیری علوم مختلف هر کودک و نوجوان بتواند در آینده به قهرمان زندگی خود تبدیل شود.
معمولا هرازگاهی اخبار مختلفی از مقاومت، ایثار و فداکاری معلمان به گوش می رسد، قصههای حقیقی پایان ناپذیری که بوی وقار، متانت و از خودگذشتگی میدهد، روایت معلمانی که زحمت میکشند تا چراغ آموزش و یادگیری حتی در محرومترین مناطق کشور نیز روشن بماند.
تلاشهای معلمان برای علم آموزی در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست اما این قشر دلسوز بار دیگر در شرایط بحرانی امروز کشور به دلیل شیوع بحران کرونا بیش از حد توانشان نقش آفرینی کردند، از جان و مال خود مایه گذاشتند و با نهایت احساس تدریس را برای همه دانش آموزان برحسب شرایط ادامه دادند.
معلمان در این روزهای کرونایی و تعطیلی مدارس هرگز از آموزش دانش آموزانی که به دلیل دسترسی نداشتن به تلویزیون، اینترنت و وسایل هوشمند ارتباطی قادر به بهره مندی از آموزش در شبکه مجازی و همچنین تلفن نیستند، غافل نشدهاند.
معلمان در شرایط بحرانی شیوع کرونا
معلمان در این روزهای بحرانی شیوع ویروس کرونا عشق خود به حرفه آموزگاری و دانش آموزان را تازه کرده و علاوه بر تهیه برنامه مطالعاتی برای دانشآموزان و برقراری ارتباط تلفنی و پیامکی در تمام ساعات شبانه روز با تکتک دانش آموزان و اولیا تعاملی سازنده برقرار کردند.
همچنین بسیاری از آنها ضمن رعایت موارد بهداشتی و حفظ فاصله گذاری در جلوی در منازل دانش آموزان یا مدارس حاضر شده تا در نهایت هیچ دانش آموزی این روزها از تحصیل بازنماند. معلمان در این روزهای بحرانی شرایط ویژه دانش آموزان خود را بیش از پیش درک کرده و جویای احوال و پیشرفتهای تحصیلی آنان میشوند.
فرزانه زحمتی معلم مدرسه استثنایی در شهرستان شوشتر درباره شیوه آموزش در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: معلم دانش آموزان نابینا هستم و در مدت شیوع ویروس کرونا توانسته ام با تعدادی از دانش آموزان از طریق فضای مجازی ارتباط برقرار کنم اما برای دانش آموزان کلاس اول امکان آموزش از طریق فضای مجازی وجود ندارد. همچنین برخی از دانش آموزان وسایل هوشمند اتباطی ندارند.
وی افزود: دانش آموز کلاس اولی باید خواندن خط بریل را با دست و حس لامسه خود بیاموزد، بنابرانی با وجود اینکه در یک روستا زندگی میکند و کیلومترها از محل سکونت من دور است اما به صورت حضوری در حیات منزل این دانش آموزان با رعایت اصول بهداشتی آموزش و یادگیری را آغاز کردیم.
این معلم ادامه داد: امکان استفاده از دستکش برای دانش آموز نابینا و معلم در طول زمان آموزش وجود ندارد، چراکه خواندن خط بریل از طریق حس لامسه ممکن است. بنابراین سعی می کنیم برای رعایت نکات بهداشتی مدام در طول زمان آموزش دستها را با شیر آب حیات دانش آموز بشوییم یا با الکل دستها و وسایل را ضد عفونی کنیم.
زحمتی عنوان کرد که معلم دانش آموزانی است که از سال پیش دبستانی به آنها آموزش داده است، بنابراین ارتباط نزدیکی با این کودکان نابینا و همچنین والدین آنها دارد و به همه این دانش آموزان را مانند فرزندان خود علاقه دارد.
وی می گوید که معلم به دانش آموزان عشق میورزد و انتظار قدردانی هم ندارد، اما در بسیاری از موارد خانوادهها و دانشآموزان برای معلم سنگ تمام میگذارند و اهمیت بسیاری قائل میشوند.
دانش آموزان را مانند فرزندان خود دوست دارم
علی حسین چـام مدیر آموزگار روستای بُرج جایزان به خبرنگار ایرنا درباره آموزش در شرایط بحرانی شیوع کرونا و تعطیلی مدارس گفت: این روزها تعداد بسیاری از دانشآموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند و از نظر شرایط اقتصادی وضعیت نامناسبی دارند، به همین دلیل باید به شیوهای غیر از فضای مجازی به دانش آموزان آموزش داد تا از تحصیل عقب نمانند.
وی افزود: با توجه به این که دانش آموزان بنده در یک روستا زندگی می کنند و به فضای مجازی دسترسی ندارند، بنده یک روز در میان کیلومترها راه را تا آن روستا طی میکنم تا درسنامه، آزمون و سیدیهای آموزشی را به دانشآموزان برسانم و همچنین برای آنها رفع اشکال کنم.
این معلم فداکار خاطرنشان کرد: دانش آموزان پایههای اول و دوم دبستان برای خواندن و نوشتن نیاز به تدریس حضوری دارند، از این رو با رعایت فاصله اجتماعی به دانشآموزان حضوری تدریس میکنم. علاقه شخصی بنده به دانشآموزان، رضای خدا و علاقه به کار معلمی باعث شد تا همه تلاش خود را در این راه بکار گیرم و دانش آموزان از تحصیل جا نمانند.
چام افزود: دانش آموزان را مانند فرزندان خود دوست دارم، همین که متوجه می شوم آنها هم به من علاقهمند هستند و برای دیدن ذوق دارند، همین عشق و علاقه دو طرفه تمام خستگیها از بین میبرد.
عشق باعث میشود از تشریفات شاگرد و معلمی دوری کنم
بهناز معزز کورعباسلو معلم منطقه ۳ شهرتهران هم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آموزش در روزهای تعطیلی مدارس گفت: این روزها همه معلمان برای آموزش دانش آموزان زحمت میکشند و سنگر را حفظ کرده اند، بنده هم در شبکه آموزش درس فارسی و نگارش پایه ششم را آموزش می دهم و در اپلیکیشن شاد به دانش آموزان مدرسه آموزش میدهم.
وی افزود: برای آموزشهای مجازی و از راه دور تقریبا تمام شبانه روز درگیر کار هستیم و با دانش آموزان تعامل داریم، البته تعامل با دانشآموزان همواره وجود داشته و سعی کردم در کلاس درس اول با دانش آموزان دوست باشم، سپس به آموزش و تدریس بپردازم.
این معلم دلسوز خاطرنشان کرد: از کودکی به تدریس علاقهمند بودم و این عشق معلمی است که باعث میشود از تشریفات شاگرد و معلمی دوری کنم و فضای دوستانهای را برای دانشآموزان در کلاس درس بوجود آورم.
معزز کور عباسلو افزود: سعی می کنم دانش آموزان شهروند مسوولی را پرورش دهم تا در آینده نیز با همین احساس مسوولیت بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.
دوست ندارم به آموزش دانشآموزان لطمهای وارد شود
همچنین معصومه عنصری آموزگار پایه سوم در اهواز است، وی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از دانشآموزان به گوشی هوشمند دسترسی ندارند، به همین دلیل مطالب را هر کدام جداگانه نوشته و با رعایت اصول بهداشتی به دست دانشآموزان میرسانم.
وی افزود: این دانش آموزان از پایه اول دبستان با من همراه بودند، من از همان سال اول منتظر جشن تکلیف این دانش آموزان بودم اما متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس تعطیل شدند، من به همراه همسرم در شب اول ماه رمضان با گرفتن هدیه ای کوچک با رعایت نکات بهداشتی به دیدن دانش آموزان رفتم و اطلاعات لازم برای جشن تکلیف را به آنها دادم.
این معلم از خودگذشته عنوان کرد: دانش آموزانم را از صمیم قلبم دوست دارم و همچنین اینکه وظیفه خودم می دانم که آموزش آنها را به حد لازم برسانم، ممکن است این شرایط مدتها طول بکشد اما دلم نمی خواهد که این موضوع به آموزش دانش آموزان لطمهای وارد کند.
معلمان این روزها باوجود سختی های بسیار ثابت کردند که با علاقه برای تحقق اهداف خود که همواره تعلیم و تربیت دانش آموزان بوده، حاضرند از وقت و مال خود گذشته و از هیچ تلاشی در این راه فروگذاری نکنند.
نظر شما