حمیدرضا نعیمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با طرح این سوال که آیا همه آدم های دوران پساکرونا دچار تغییر شده اند اظهار داشت: تجربه زیستی ما این بود که در دوماه قرنطینه گذشته و خانه نشینی در ماه های آینده زیر فشار اخبار ترسناک، کشنده و زیر چتر ترس مرگ، روزگاری را گذراندیم و به همین دلیل من احساس می کنم روزگارِ به آگاهی رسیدنِ طیف وسیع تری از بشر در سراسر جهان است اگرچه بشر فراموش کار است و مطمئنا بسیاری از دستاوردهای امروز را در آینده نادیده خواهد گرفت.
وی افزود: به اعتقاد من اکنون فرصت اجرای یک اثر نمایشی و تاثیرات آن بر ذهن، جان و روح تماشاگر بیش از پیش ارزش های خود را نشان می دهد به این معنی که روزگاری سالن های انبوه از تماشاگر را تجربه کردیم اما قدر ندانستیم و برای این انبوه تماشاگر ارزش های آنچنان قابل توجهی قائل نبودیم آنها را ثروت و گنج شایان ندانستیم اما چند ماه آینده مطمئنا باعث می شود برای اجرای نمایش ها با تامل گام برداریم.
نویسنده و کارگردان نمایش ریچارد سوم تصریح کرد: اینکه دولت چه کارهایی انجام خواهد داد را در اخبار دنبال و لحظه به لحظه گفته های مسئولان را رصد می کنیم بر همین اساس نیز پرسش های بسیاری داریم که دولت و مسئولان موظف به پاسخگویی در قبال آن هستند و اکنون زمان جبران کم کاری در حوزه فرهنگ و هنر است.
بازگشت حیات به تئاتر نیاز به بررسی مستقل دارد
نعیمی با بیان اینکه قطعا شرایط سینما در تولید و اکران فیلم ها با شرایط تولید اجرای یک نمایش بر صحنه بسیار متفاوت است خاطرنشان کرد: بی شک آخرین حرفه ها، هنرها و شغل هایی که می توانند به روزهای عادی برگردند تئاتر و سینما خواهند بود زیرا ابتدا برای تولید یک اثر نیاز به یک پروسه چندماهه داریم اگر تئاتر را در نظر بگیریم چون رابطه اجرا کننده با بیننده دوسویه و هم نفس است نمی توان به راحتی وضعیت بازگشایی سینماها را برای تئاتر نیز در نظر گرفت به این دلیل که بازیگران بر روی صحنه و در رویارویی نزدیک و همنفس با هم هستند و در سالن ها نیز تماشاگران در نزدیک ترین فاصله با بازیگران و با یکدیگر قرار می گیرند و به همین دلیل تا امنیت کامل بهداشتی، درمانی و کنترل ویروس کرونا صد در صد نباشد نباید به اجرای تئاتر فکر کرد.
به گفته وی، تئاتر مقوله ای پیچیده تر از سینما است زیرا خود تماشاگران بر اجرا تاثیر می گذارند در حالی که واکنش تماشاگران بر آنچه بر پرده سینما می گذرد تاثیری ندارد به همین دلیل وضعیت تئاتر باید به صورت کاملا مستقل و ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.
کارگردان و نویسنده نمایش سقراط گفت: در این روزهای قرنطینه دلم برای ورق زدن روزنامه ها در گیشه روزنامه فروشی تنگ شده است و امیدوارم هر چه زودتر نویسندگان جراید را از نزدیک ببینیم و ملت ما روزهای سرافرازی و پر از آرامشی را در پیش داشته باشند و بعد از گذشت سال ۹۸ که روزهای تلخ و مرگ آوری را به همراه داشت در سال جاری شاهد بهروزی ایرانیان باشیم.
نظر شما