فناوران اردبیلی دوربین حرارتی هوشمند برای تشخیص کرونا ساختند

اردبیل - ایرنا - رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از طراحی و ساخت دوربین حرارتی هوشمند توسط فناوران مرکز رشد این دانشگاه جهت تشخیص بیماران ناشی از ویروس کرونا خبر داد.

دکتر برومند صلاحی روز چهارشنبه گفت: این محصول توسط شرکت فرایند پیشرفته آینده ایرانیان از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.
وی افزود: از این فناوری می‌توان برای تشخیص فوری تب افراد استفاده کرد و به غربالگری بیماران از افراد سالم پرداخت.
صلاحی ادامه‌داد: دقت بالای اندازگیری و سرعت عمل در تشخیص دمای بدن افراد به صورت آنی ‌از ویژگی‌ها و مزیت‌های این دستگاه است.
او با بیان اینکه این محصول ‌از نظر کیفیت با محصولات خارجی مشابه قابل رقابت است، تصریح کرد: بخش‌های اصلی این دستگاه به همراه تمامی نرم ‌افزارهای آن در این شرکت تولید می‌ شود و هزینه تمام شده آن نسبت به نمونه‌های خارجی دستگاه بسیار کمتر بوده و تولید آن در داخل موجب صرفه‌جویی بالای ارزی در کشور خواهد شد.
مهندس حجت فلاح ، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فرآیند پیشرفته آینده ایرانیان و طراح و سازنده دستگاه مذکور نیز گفت: این دوربین حرارتی هوشمند از طریق تصویربرداری حرارتی این امکان را فراهم می‌کند که گرمای ساطع شده از اجسام مختلف قابل مشاهده شده و با ثبت دمای اشیا در کادر خود، هر دمایی را با رنگی مخصوص به نمایش بگذارد.

او افزود: دمای خارج شده از هر جسم، با اشیای اطرافش قابل مقایسه بوده و دماهای پایین­ تر با رنگ‌ های آبی، بنفش یا سبز و دما­های بالاتر با رنگ‌­های قرمز، نارنجی یا زرد به نمایش درمی‌­آیند.
وی اظهارداشت: تصویربرداری حرارتی در بخش‌­های مختلفی کاربرد دارد، به نحوی که شرکت‌ های تامین‌کننده انرژی، از این فناوری برای یافتن محل نشت حرارت از شکاف ‌های درب و پنجره، بالگردهای پلیس برای تعقیب افراد مظنون در شب، متصدیان ایستگاه‌­های هواشناسی برای پایش طوفان­‌ها و تندبادها و پزشکان از این فناوری برای تشخیص اختلالات و بیماری‌­ها استفاده می‌ کنند.
فلاح ادامه‌داد: با این دستگاه می‌ توان دمای افراد را حین تردد و بدون نیاز به توقف آنها اندازه‌گیری کرد و کافی است که در مسیر عبوری افراد در راهرویی با عرض مناسب برای جلوگیری از تمرکز افراد تعبیه شود، در این­صورت بدون نیاز به توقف، دمای بدن شخص با عبور از جلوی این دوربین حرارتی، اندازه‌­گیری شده و در صورت بالا بودن دمای بدن فرد، دستگاه به صورت خودکار هشدار می‌دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha