قبل از تشکیل جلسات رسمی مجلس باید به امور حرفه‌ای‌تر می‌پرداختیم

تهران-ایرنا- منتخب مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد برخی نامزدها برای کسب کرسی ریاست مجلس گفت: روزهای قبل از تشکیل جلسه رسمی را باید به امور حرفه‌ای‌تری می‌پرداختیم.

«سیدغنی نظری خانقاه» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در ارزیابی خود از طیف‌های منتخبان مجلس یازدهم و گرایش خود با این طیف ها اظهار داشت: به هر کس که بتواند مشکلات مملکت را حل کند و پایبند به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب باشد نزدیک هستم.

منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم اضافه کرد: با یکسری از جوان‌ انقلابی که معتقد به اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم هستند، قصد داریم تحول اساسی در حوزه سیاسی ایجاد کنیم در این راستا حدود ۴۰ نفر از نیروهای جوان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند تاثیر گذار باشند.

وی اظهار نظرها مبنی بر لزوم کاهش اختیارات رییس مجلس و همزمان رایزنی‌های گسترده برای  کسب کرسی ریاست از سوی طیف‌های مختلف گفت: سوال اینجاست اگر رییس مجلس نماینده تر از دیگران نیست پس تلاش افراد مختلف برای کسب کرسی ریاست مجلس برای چیست؟


نظری یادآورشد: اختیارات رییس مجلس با روسای دیگر قوا متفاوت است، رییس جمهوری منتخب مستقیم مردم است، رییس قوه قضاییه منصوب رهبری است ولی رییس مجلس هویت خود را از مجلس می‌گیرد و بدون اذن نمایندگان حق اتخاذ هیچ تصمیمی را ندارد.

 منتخب مردم خلخال در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رییس مجلس به عنوان نماینده فراتر از اختیاراتش عمل می‌کند، ‌ افزود: ایرادی که به آقای لاریجانی وارد است در قضیه بنزین بود چون  ایشان چنین اجازه‌ای نداشت، رییس مجلس در حوزه‌هایی کلان باید از مجلس رای بگیرد و سخنگوی مجلس باشد. این هم ناشی از تغییر آیین نامه داخلی مجلس در طول دوره‌های مختلف بوده است.

نظری خانقاه با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس نیاز به اصلاح دارد، بیان کرد: خیلی از کارهای هیات رییسه را کارپردازان باید انجام دهند ولی این اختیار به معاونت اجرایی رییس مجلس داده شده، این اختیار باید نظار (کارپردازان) باز گردد.

دعوت از نمایندگان به تالارها و هتل‌ها باعث وهن مجلس است

منتخب مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب هیات رییسه مجلس یازدهم اینگونه بیان کرد: در حال حاضر کارهایی انجام می‌شود که در شان نمایندگان نیست، شفاف می‌گویم، یکسری افطاری‌ها و دعوت از نمایندگان شهرستان‌ها ‌به تالارها و هتل‌ها باعث وهن جایگاه مجلس است. نمایندگان شهرستان‌ها را دعوت می‌کنند و هدایایی جزئی به آنها می‌دهند که توهین آمیز است.

وی افزود: در این جلسات ضمن اینکه قول‌هایی می‌دهند، تلویحا می‌گویند اگر با من باشید در خدمتم و اگر با من نباشید مشکل ایجاد می‌شود چون فلان نهاد، جریان یا شخص پشتیبان من است. در این رهگذر، "تطمیع و تهدید" با هم صورت می‌گیرد. تهدید و تطمیع برای گرفتن رأی از نمایندگان کار بسیار بدی است، "ما گرفتار شده‌ایم"، در حالی که روزهای قبل از تشکیل جلسه رسمی را باید به امور حرفه‌ای‌تری می‌پرداختیم.

با این جلسات افطاری هم خودشان کرونا می‌گیرند هم ما را مبتلا می‌کنند

نظری‌خانقاه با بیان اینکه شخصاً روزانه بیش از ۵ پیامک دعوت برای افطاری دریافت می‌کنم که به نیت جذب منتخبان و جلب رای آنها صورت می‌گیرد، گفت: در ضیافت افطاری معمولا میزبان‌ها می‌گویند "ما را از یاد نبرید، التماس دعا". من مخالف لابی نیستم چون کار سیاسی بدون لابی پیش نمی‌رود. بهترین کار این است که هر کدام از کاندیداهای ریاست درباره برنامه‌های خود صحبت کنند، ما هم گوش بدهیم و تصمیم بگیریم، با این جلسات افطاری در هتل‌ها و تالارها، هم خودشان به کرونا مبتلا می‌شوند هم ما را مبتلا می‌کنند.  

وی افزود: معتقدم نمایندگان باید رییس مجلس را در موعد قانونی انتخاب کنند چون آیین نامه داخلی در این خصوص کاملا شفاف و صریح است، ماده ۱۲ آیین نامه داخلی مشخص کرده که رئیس مجلس به چه صورت انتخاب شود. نباید افراد و گروه‌های سیاسی در انتخاب هیات رییسه و هیچ یک از امور مجلس دخالت کنند، آنها فقط می‌توانند با نمایندگان مورد حمایت خود تعامل و ارتباط داشته باشند.  

منتخب مردم خلخال و کوثر خاطرنشان کرد: هر کس باید کار خود را پیش ببرد. هزینه کردن از افراد و نهادها و جایگاه‌های محترم نظام، کار بسیار مذمومی است. لزومی ندارد داوطلبان ریاست مجلس بگویند فلان شخص یا نهاد از من حمایت می‌کند.

نظری‌خانقاه گفت: اینگونه نیست که هر کسی زیاد کار و رایزنی کند رییس مجلس می‌شود و شاید یک فرد گمنام رییس مجلس شود. از نظر من دو گزینه برای ریاست وجود دارد، یکی محمدباقر قالیباف و دیگری علی نیکزاد. که هر دو دارای عقبه رایی هستند و به نظر می‌رسد بقیه کاندیداها اتوماتیک‌وار به نفع این دو نفر کنار خواهند رفت.

 مستقلین مجلس به سمت وزنه سنگین‌تر خواهند رفت 

منتخب مجلس یازدهم درباره احتمال تشکیل فراکسیون مستقلین هم گفت: قاعدتاً مستقلین به سمت وزنه سنگین‌تر می‌روند در دوره‌های گذشته هم اینگونه بوده است، از طرفی اصلاح‌طلبان هم رای دارند، اینکه آنها به چه سمتی می‌روند بسیار مهم و تاثیرگذار است. مشخص نیست مستقلین و اصلاح‌طلبان به طرف پایداری‌ها، احمدی‌نژادی‌ها یا طرفداران قالیباف می‌روند.

وی تشکیل فراکسیون مستقلین با عضویت ۶۰ نماینده را غیرعملی عنوان کرد و گفت: آخرین آماری که من دارم حاکی از این است که تاکنون حدود ۲۲۰ نفر عضو فراکسیون اصولگرایان شده‌اند.  با این شرایط دیگر فراکسیون‌ها اثرگذار نخواهند بود. البته فراکسیون‌های کاری خواهیم داشت و من خودم به دنبال تشکیل فراکسیون گردشگری هستم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha