رسانه‌های دیجیتال به مخاطب آزادی انتخاب می‌دهد

تهران - ایرنا - مدرس علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری معتقد است، رسانه‌های دیجیتال به مخاطب اجازه می‌دهد تا سلیقه و حوزه دید خود را انتخاب یا آن را گسترش دهد.

مجید امرایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح جزئیات دیجیتالی شدن رسانه ها در دنیا، اظهار داشت: دیجیتالی شدن رسانه ها نیاز مبرم و قطعی ارتباطات بشر در قرنی است که تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی به سرعت برق و باد در حال رخداد است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت های بالای فناوری نوین در حوزه رسانه ای افزود: امروزه تاثیر و سرعت فناوری های نوین چنان شتاب گرفته که به نظر می رسد جوامع بشری با هر دیدگاه و موقعیتی  توان مقاومت را از دست داده اند و قادر به نگهداشتن یا کند کردن این چرخه فناورانه در حوزه انتقال داده ها نیستند.

رقابت رسانه‌های دیجیتال در سطح جهان نیازی مبرم

نویسنده کتاب شناخت شخصیت های شاهنامه تصریح کرد: مقابله با پدیده های نوظهوری چون ماهواره، فضای مجازی، رخداد های بیولوژیکی و انتقال اطلاعات و داده ها امری غیر ممکن است، طوری که ظرف چند ثانیه اخبار در حد باور ناپذیری چنان گسترده شده که فرصت هر گونه مقابله را از انسان می گیرد.

امرایی با بیان اینکه رقابت بین رسانه‌های دیجیتالی به دلیل سرعت عمل بالا همچنین فراگیری گسترده در سطح جهان نیازی مبرم است، گفت: در حال حاضر بسیاری کشورها در دست یابی به این نوع فناوری گوی سبقت را از هم می ربایند.

این مدیر رسانه ای تصریح کرد: رسانه های دیجیتالی به دلیل تنوع در شیوه های ارتباطی، سهل الوصول بودن همچنین توجه به سلایق مختلف چنان فضای تعاملی ایجاد کرده اند که در مدت زمانی کوتاه یک خبر گستره انعکاس جهانی به خود می گیرد، خبری که گاه موجب خیزش توده ها یا تکثیر وحشت و ترس بین ملت ها یا اطلاع از آسیبی جهانی و بیولوژیک چون ویروس کروناست؛ بیماری اپیدمی که به سرعت از کشوری به کشور دیگر گسترده شد و رسانه های سنتی در مواجهه با آن بازماندند.

بهره‌گیری از خدمات دیجیتال رسانه ها

نویسنده کتاب نمایش نوشته‌ها اضافه کرد: امکانات و تجهیزات قابل حمل و سهل الوصولی که به سادگی در دسترس همه قرار می گیرند ویژگی دیگری است که بهره گیری از خدمات دیجیتالی رسانه ها را نیاز مبرم جامعه بشری ساخته است.

امروزه با داشتن یک گوشی موبایل کوچک در هرکجای این کره خاکی دسترسی به اخبار و اطلاعات سهل و آسان است و مفاهیمی چون شهروند خبرنگار ساحت روزنامه نگاری سنتی را  تحت تاثیر قرار داده است.

ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتالی

امرایی با بیان برخی ویژگی‌های رسانه های دیجیتالی اظهار داشت: متنوع بودن، انعطاف پذیری بالا در شیوه های ارتباطی و رفع محدودیت‌های زبانی و کلامی از محاسن رسانه های دیجیتالی است طوری که یک کاربر مسلط به این رسانه ها می‌تواند ظرفیت‌های متنوعی در ارتباط با دیگر کاربران خود ایجاد کند و گستره وسیعی از مخاطبان با سلایق و فرهنگ‌ها و زبان‌ها و گویش‌های مختلف را در بر گیرد. به نظر می رسد برای بقا و ادامه حیات ارتباطی رسانه های کشور ما نیز همچون بسیاری کشورهای پیشرفته نیازمند دیجیتالی کردن فضای ارتباطی خود هستند.

به گفته وی، ویژگی‌های دیجیتال همچون "سرعت و وسعت دامنه انتشار" و "داشتن بستر نشرآسان و تنوع و حجم بالای محتوا"، "جذابیت و تعاملی بودن محصولات" ، "بدون مرز بودن ارتباطات"، "کم هزینه بودن تولید"، "دسترسی آسان " و " داشتن طیف وسیع و متنوعی از مخاطبان" فضایی را طلب می کند که رضایتمندی مخاطبان در صدر آن است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: مزیت های رسانه های دیجیتالی باعث شده تا بسیاری از شرکتها ،برندها و سازمانهای مرتبط با رسانه تلاشی دو چندان از خود نشان دهند و گوی سبقت را از هم بربایند. امروزه "تنوع بخشی در شیوه های ارتباطی"،" تعامل دو سویه "و" توجه به سلایق مختلف"مهمترین ابزارهای رقابتی بین سازمان های مرتبط با بحث رسانه های دیجیتالی است.

با رسانه‌های دیجیتال مخاطب آسوده‌خاطر و مسلطِ قادر است

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با رسانه های دیجیتال مخاطب آسوده خاطر و مسلط قادر است سلیقه و حوزه دید خود را انتخاب یا گسترش دهد. بی‌گمان افراط در پذیرش و یا رد نوآوری های روز انسان را از رشد باز می دارد و می طلبد تا در این زمینه با کمی نرمش و البته برخورد منطقی از فرصتهای پیش رو بهترین بهره را ببریم.

مدیر مسئول فصلنامه تئاتر گفت: امروزه ارتباطات درتعریف کلی و جامع خود، فراتر از نظام دو سویه مبادله اطلاعات و معلومات رفته است و شامل مبادله کالا، افراد متخصص، فن آوری نوین، صنعت و فرهنگ و بهداشت نیز می‌شود.

بخشی از کلیت ارتباطات

امرایی گفت: دراین مفهوم وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی، مطبوعات، ماهواره‌ها، رایانه‌ها، شبکه‌های اطلاع رسانی، کانال های متعدد و متنوع پخش برنامه و پست تصویری بخشی از کلیت ارتباطات را تشکیل می‌دهند که با پیشرفت‌های فناورانه، هر لحظه برتوانایی‌های کمی و کیفی آنها افزوده می شود و تغییر و تحولالت چشم گیری در آنها در حال رخ داد است.

استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: سرعت و وسعت دامنه انتشار، زمینه نشر آسان (اینترنت و تکثیر استامپری و ....) تنوع و حجم بالای محتوا، جذابیت و تعاملی بودن محتوا، بدون مرز بودن ارتباطات، کم هزینه بودن تولید و دسترسی طیف وسیع و متنوع مخاطبان، بالا بودن میزان انعطاف پذیری آن در هر زمان و هر بخش و قابل اصلاح بودن آن از جمله ظرفیت های رسانه های دیجیتالی است که اهمیت آنها را در شیوه های ارتباطی نوین برای ما دو چندان کرده است.

دیجیتالی‌کردن رسانه‌ها؛ ضرورت

امرایی در تکمیل ظرفیت های رسانه های دیجیتالی گفت: ارتباط بی واسطه بین مخاطب و رسانه، استفاده متنوع از فضای صوتی و تصویری، عکس، متن، ویدئو و افکت و موسیقی همه و همه از جمله محاسنی است که نیاز به رسانه های دیجیتالی را برای ما دو چندان کرده است.

نویسنده کتاب دراماتراپی و تئوری نقش ها تصریح کرد: بی گمان برای حضور پویا و مستمر در فضای ارتباطی جهان ناگزیر به دیجیتالی کردن رسانه های خود هستیم. این مهم در زمان گسترش بیماری عالم گیر کرونا ویروس چنان با اهمیت شد که بسیاری از مراکز علمی ، فرهنگی ، هنری و اجتماعی و سیاسی ما رو به تعطیلی رفت.

امرایی تصریح کرد: بیماری اپیدمی کرونا به ما گوشزد کرد که مراکز آموزشی، سیاسی، فرهنگی و هنری، نظامی و اجتماعی و حتی اماکن تفریحی ما نیازمند نوع جدیدی از روابط ارتباطی بین مخاطبان هستند.

این فعال رسانه ای با طرح این پرسش که آیا حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری بدون رسانه های دیجیتالی در معرض خطر است؟ از همه صاحب نظران و اهالی رسانه خواست تا این مسئله را جدی بررسی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha