به گزارش ایرنا، « شهربانو امانی» روز یکشنبه در دویست و دوازدهمین جلسه شورا با ارایه نطقی گفت: فاصله زلزله های تهران کوتاه تر شده است، در عرض ۳ سال، دو زلزله بالاتر از ۵ ریشتر در حوزه تهران رخ داده و امسال دماوند و ۳ سال پیش، ملارد، ۱۳ سال قبل از آن کجور، ۴۳ سال قبل از آن بویین زهرا و تا ۱۰۰ سال پیش از آن زلزله مهم دیگری نداشتیم.
وی گفت: فاصله ها ظاهرا شده اند ۱۰۰سال، ۴۳ سال، ۱۳ سال، و ۳ سال؛ از سوی دیگر، بر اساس مطالعات به طور متوسط هر ۱۵۰ تا ۱۸۰ سال، یک زلزله سهمگین ۷ ریشتری در این حوزه رخ داده است.
عضو شورای شهر در ادامه افزود: خبر دیگر نیز به نظر قابل تامل است که گرمایش زمین، سرعت حرکت گردش زمین را کاهش داده است و پیش بینی هایی مبنی بر فعالیت بیشتر گسل ها در اثر این کاهشِ سرعت رخ خواهد داد.
وی گفت: من متخصص زلزله و زمین شناسی نیستم و توان پیشگویی ندارم اما از کنار هم قراردادن واقعیات فوق و بزرگی و تراکم جمعیتی بافتهای فرسوده تهران، هیچ چشم انداز خوبی متصور نیستم.
امانی با تاکید بر بافت فرسوده تهران، صدمات زلزله سهمگین پیشرو را فاجعهبار دانست، و گفت: ما با بحرانی ملی مواجه خواهیم شد و با قبول فاکتورهای دیگر، کلید اصلی جلوگیری از این فاجعه ملی، احیای بافت فرسوده تهران است.
به گفته وی، تاکنون ایده ها و طرح های بسیاری به اجرا گذاشته شده لکن موفقیت در چند دهه اخیر معادل با هیچ بوده است.
این عضو شورای شهر ریشه اصلی این عدم موفقیت را بی توجهی به ذینفعان اصلی دانسته، و گفت: در تمام این طرح ها، به جای رویکردی درونی به موضوع، مردم را فراموش کردهایم و با رویکردی بیرونی و مداخلهگرانهی حاکمیتی، سعی در اصلاح این بافت ها داشتهایم، که هیچ کاری هم پیش نبردهایم.
وی با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده است که نگاهمان را عوض کنیم، گفت: در احیای بافت فرسوده، پارامترهای زیادی دخیل هستند، از جمله توجه به سرانهها و توسعه زیرساخت ها، لکن با وجود همه زیرساخت های خوب، تا بناها اصلاح و نوسازی نشوند، معضل پابرجاست.
وی افزود: عمده پلاک های موجود در بافت فرسوده تهران، پلاک های کوچک هستند و غلط بودن سیاست های تجمیع زمین، علت اصلی نو نَشُدن این بناها است.
امانی گفت: این سیاست ها که در طرح تفصیلی تهران موجود است، به هیچ وجه انگیزه مناسبی برای تجمیع این زمین ها، و توسعه و ساخت و ساز در آنها را نمیدهد و مشوق هت هم عمدتا از نوع وام و بدهی بوده است، که جذاب نیست.
امانی با بیان اینکه، مردم اقتصاد را خوب میفهمند، گفت: اگر سیاست های تجمیع را بویژه در پلاک های کوچک موجود در بافت فرسوده اصلاح کنیم، مردم خودشان بافتها و بناهای فرسوده را اصلاح خواهند کرد و بخش بزرگی از بحران توسعهای و بحران زلزله تهران مرتفع خواهد شد.
وی با انتقاد از مشوق های نوسازی بافت فرسوده تهران، گفت: اوج تشویق ما در احیای بافت فرسوده این است که با تجمیع ۵ پلاک، یک طبقه تشویقی داده میشود.
عضو شورای تهران با تاکید بر اینکه اصلاحات مربوط به سیاست های تجمیع، تعارضی با محدودیت های جمعیتپذیری تهران نخواهد داشت، گفت: هرچند که به نظر من، آنرا نیز باید بازبینی نمود، طی مطالعه ای که در سال ۹۷ در کمیسیون حمل و نقل و کمیته تی. او. دی (توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی) انجام دادیم، بیش از ۳۰ درصد بافت فرسوده تهران در زون های حمل و نقلی قرار دارد، و میتواند با سیاست های جدیدِ پهنهبندی و تجمیع زمین که برای همین منظور در پهنه تی تعریف و پیشنهاد کردهایم، در اولویت اصلاحات قرار گیرد.
تی. او. دی راه حل احیای بافت فرسوده
این عضو شورای شهر، تی. او. دی (توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی) را راه حل احیای بافت فرسوده، پیادهمداری شهر، انسان محوری و محرک توسعه دانست و گفت: نزدیک به سه سال است که شورای شهر، شهرداری را به انحا مختلف دعوت به اجرای مدل تی. او. دی در شهر تهران کرده است.
وی گفت: در این خصوص کمیته تشکیل، چندین کتاب چاپ، چندین همایش برگزار، جلسات متعدد کارشناسی و مدیریتی برگزار کردیم.
وی ادامه داد: در سطح مدیران، کارشناسان و مناطق برای بیش از ۶۰۰ نفر دورههای آموزشی تخصصی و عمومی برگزار کردیم. در همه سطوح با شهرداری رایزنی کردیم؛ موجی فکری و اندیشه ای حول آن به راه افتاد که هر خوابزدهای را تکان داد؛ اما دریغ از یک ذره حرکت در سطح مدیریت شهرداری.
امانی افزود: هر زمان هم پیگیری کردهایم، حواله داده شدیم به این پاسخ های تکراری که، "دادهایم مطالعه کنند، در حال پیگیری است و هکذا".
وی گفت: لبخند تلخمان را پنهان کردیم و تشکر نمودیم، زمانی هم که این مطالعات از گوشه و کناری دستمان میرسد، دردمان افزون میشود و خودمان را مضحکه این مدیران میبینیم.
وی تاکید کرد که بدون تردید، یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم، تلاش در نهادینه کردن رویکرد تی. او. دی در طراحی و برنامهریزی شهر تهران است.
نظر شما