اغلب دانشجویان دانشگاه هرمزگان در روستا، شهر، شهرستانهای استانهای هرمزگان کرمان و فارس زندگی میکنند که برای بهرهبرداری از سامانه آموزش اینترنتی دانشگاه باید به اینترنت متصل شوند.
اختلاف کیفیت اینترنت تنها یکی ازمسالههای موجود در زمینه بهرهبرداری از سامانههای اینترنتی دانشگاهها در کشور است که دانشگاه هرمزگان هم از آن مستثنی نیست لذا گلایههای دیگر دانشجویان به نحوه برگزاری کلاسها، کیفیت فایلهای صوتی و تصویری بارگذاری شده و روشهای تدریس مدرسان و آزمونهای برخط باز میگردد که در گفت و گو با ایرنا به آنها اشاره کردهاند.
کُندی بارگذاری پاسخ آزمونها در سامانه
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مکانیک دانشگاه هرمزگان در خصوص سامانه آموزش برخط این دانشگاه میگوید: حضور در سامانه بیشتر به صورت رفع تکلیف شده و شاید آن اهمیتی که باید را برای برخیها نداشته باشد.
علی خُرم ادامه میدهد: تازگی گزینه امتحان را به سامانه اضافه کرده اند که از آن نمی توان برای پاسخ دادن به سوالهایی که حالت ریاضی دارند استفاده کرد و بایستی پاسخ را بر روی برگه ای نوشت و در سامانه آموزش برخط دانشگاه بارگذاری کرد.
وی اضافه میکند: برای بارگذاری تصویر حداقل بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است در صورتی که مدت امتحان ۵۰ دقیقه بیشتر نیست، البته حجم تصویری که بارگذاری میشود دارای محدودیت هفت مگابایتی است.
نا آشنایی برخی مدرسان از روش بهرهبرداری از سامانه آموزشی
این دانشجو میافزاید: از سوی دیگر برخی مدرسان چند صفحه از کتاب را به صورت سندهای غیرقابل تغییر (pdf) در سامانه بارگذاری کرده و از دانشجو میخواهند آنها را مطالعه کند و این را در نظر نمیگیرد که دانشجو کتاب را داشته و کافی است شماره و تعداد صفحهها را برای مطالعه دانشجو اعلام کنند.
وی اشاره میکند: همچنین برخی مدرسان کلاسی برای حضور دانشجویان برگزار نمیکنند و شاید روش استفاده از سامانه را فرا نگرفته اند؛ در هنگام تدریس صدای استاد قطع میشود و استاد به پیام دانشجو در این خصوص توجه ای ندارد.
خُرم افزود: از سوی دیگر گزینههای اضافه شده به سامانه کار را کمی پیچیده کرده و حتی ورود به کلاس هم گاهی با پیچیدگی همراه است و بسیاری از مدرسان کلاسهای خود را بر بستر پیام رسانهایی مانند واتساپ برگزار میکنند.
کیفیت مناسب کلاس برخط و نامناسب کلاس آفلاین
دانشجوی دیگری هم میگوید: کلاسهای برخط دانشگاه از کیفیت خوبی برخوردار بود به صدا و تصویر مناسبی دارد ولی کیفیت کلاسهای آفلاین (کلاص ضبط شده ای که فایل آن بر روی سامانه قرار گرفته) نامناسب است.
علی شجاعی ادامه میدهد: ولی قسمت آزمونهای برخط سامانه نیاز به توجه دارد زیرا برای هر امتحان میان ترم ۵۰ دقیقه ای باید ۳۰ دقیقه برای بارگذاری عکس برگه پاسخ زمان صرف کرد.
حسین قدسی منش، دانشجوی دیگری بود که با خبرنگار ایرنا پیرامون سامانه آموزش اینترنتی دانشگاه هرمزگان به گفت و گو پرداخت و اظهار داشت: این سامانه در ابتدای راهاندازی (اسفند سال ۹۸) مشکلهایی داشت که اکنون به نسبت کمتر شده است و مدرسان هم روشهای متفاوتی برای تدریس خود در آن برگزیده اند به نحوی که برخی کلاس برخط برگزار میکنند، عده ای فایل صوتی و تصویری و بعضی هم سند متنی در آن قرار میدهند تا دانشجو از آنها استفاده کند.
وی اضافه میکند: اما باید به این نکته توجه داشت که دانشجویان به عنوان بهره برداران از این سامانه در نقاط مختلف قرار دارند و دسترسی آنان به شبکه جهانی وب متفاوت است و احتمال دارد سرعت و کیفیت لازم را نداشته باشند.
زیرساخت مناسب برای برگزاری کلاسهای آموزشی بر بستر اینترنت فراهم شده است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان در پاسخ به نقدهای دانشجویان نسبت به سامانه آموزشی این دانشگاه گفت: کلاسهای برخط از ۱۰ اسفند آغاز شد که در ابتدا تأکید بر استفاده از آن برای مقاطع تحصیلات تکمیلی بود.
محمدرضا سمتی خاطر نشان کرد: برگزاری کلاسهای برخط برای تمام کلاسها و مقاطع پس از تعطیلیهای عید آغاز شد و تمام دروس نظری بدون مشکل بر بستر شبکه جهانی وب تدریس میشود که برای این منظور زیرساخت و پهنای باند لازم برای تأمین شده و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
حضور و غیاب مدرسان انجام میشود/ بهرهبرداری رسمی از بخش آزمون سامانه اینترنتی دانشگاه آغاز شد
وی میافزاید: برخی مدرسان با توجه به تعداد بالای دانشجویان خود ترجیح میدهند درسها را ابتدا ضبط و سپس بر روی سامانه آموزش اینترنتی دانشگاه بارگذاری کنند تا دانشجویان بتوانند به موقع آنها را بارگیری و استفاده کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان ادامه میدهد: بارگذاری فایلها گاهی توسط روابط عمومی و گاهی خود مدرس انجام میشود و کلاسهای برخط برقرار بوده و برخی مدرسان آنها را ضبط و بربستر فراهم شده برای دانشجویان بارگذاری میکنند.
سمتی اشاره میکند: با توجه به پهنای باند فراهم شده و ظرفیت سامانه برای حضور دانشجویان و استفاده از کلاسها و فایلهای بارگذاری شده، مشکلی از این نظر وجود ندارد و حتی میزان استفاده دانشجویان و مدرسان به ظرفیت پهنای باند تهیه شده نمیرسد و درحال حاضر نیز کلاسها بر بستر این سامانه دایر بوده و حضور و غیاب دانشجویان و مدرسان دانشگاه به صورت برخط انجام میشود و دانشکدهها هم ارزیابی خود را از برگزاری این کلاسها انجام میدهند.
وی میگوید: اگر مدرسی کلاسها را به صورت آنلاین و یا آفلاین برگزار نکند غیبتش ثبت و با پیامدهای آن روبه رو میشود و درحال حاضر که به زمان برگزاری آزمونهای میان نیمسال (میان ترم) رسیدهایم قسمتی برای این منظور طراحی شده که استفاده آزمایشی آن از چند روز قبل آغاز شده است و از امروز فعالیت رسمی آن شروع شد.
این مسوول دانشگاهی افزود: البته این بخش هنوز درحال دریافت بازخوردها از عملکرد قشمت آزمون است تا نسبت به رفع نواقص و مشکلهای احتمالی آن اقدام شود؛ اما با توجه به اینکه ممکن است دانشجو دارای اینترنت با کیفیت مناسب نباشد و مشکلهایی برای بارگذاری پاسخها داشته باشد که مدرس میتواند برای کاستن از مشکلهای دانشجویان سؤالها را به صورت ترکیبی و یا تشریحی طرح کند؛ سرنوشت دانشجو نیز به این آزمونها گره نخورده است.
سمتی در خصوص آزمون برخط میگوید: مولفههای مختلفی در این بخش مورد ارزیابی قرار میگیرد که یکی از آنها امنیت آزمون است مانند اینکه آیا خود دانشجو درحال پاسخ دادن به سؤالهاست یا فرد دیگری؛ آزمون دهنده نیز نباید نگران باشد.
تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانشجویان
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان میافزاید: تسهیلاتی برای دانشجویانی که امکان دسترسی و استفاده از اینترنت ندارند در نظر گرفته شده تا بتوانند درسی را حذف کنند؛ دانشجویان مقطع کارشناسی میتوانند تا ۲ درس بدون رعایت کمترین میزان اخذ واحد درسی و یا نظری و عملی بودن دروس نسبت به حذف درسهای خود اقدام کنند.
سمتی اشاره کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی برای حذف نهایی درس میتوانند حداکثر دو درس را (بدون رعایت اخذ کمترین واحدهای لازم در هر نیمسال) از هفت تا ۱۵ خرداد با در نظر گرفتن پیامدهای آموزشی آن و از طریق سامانه گلستان حذف کنند، همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای حذف نهایی درس میتوانند در همین بازه زمانی علاوه بر فرصت حذف یک درس بر اساس شیوه نامه آموزشی مربوطه، یک درس دیگر را (بدون رعایت اخذ کمترین واحدهای لازم در هر نیمسال) حذف کنند که دانشجو برای اخذ مجدد درس حذف شده شهریه پرداز میشود.
به گفته این مقام مسوول دانشگاه هرمزگان، دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میتوانند درخواست حذف نیم سال خود را در بازه زمانی یاد شده از طریق پیشخوان سامانه گلستان ثبت کنند، تایید حذف نیمسال با احتساب سنوات منوط به موافقت گروه آموزشی و دانشکده است و تایید حذف ترم بدون احتساب سنوات منوط به آوردن دلایل و مستندهای کافی، تایید گروه آموزشی، دانشکده و شورای آموزشی دانشگاه شده است.
سمتی ابراز داشت: در این شرایط که حادثهای رخ داده تلاش داریم تا جای ممکن میزان صدمهها را برای دانشجویان کاهش دهیم.
احتمال برگزاری آزمونهای اینترنتی در پایان نیم سال جاری
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان یادآور شد: آزمونهای پایان نیمسال جاری با دو هفته تاخیر از تاریخ ۳۱ خرداد آغاز میشود که حضوری با غیر حضوری بودن آن بستگی به تصمیم ستاده ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا دارد ولی ترجیح دانشگاه بر آزمونهای حضوری است.
سمتی ادامه داد: مشکلی برای برگزاری امتحانها به صورت حضوری نداریم و میتوانیم آنها را با رعایت فاصله ۲ متری دانشجویان از همدیگر برگزار کنیم ولی مساله اصلی خوابگاهها هستند، باید توجه داشت بسیاری از دانشجویان از شهرهای دیگر میآیند.
به گفته وی، دانشجویان در مدت زمان برگزاری آزمونها باید در خوابگاهها در کنار یکدیگر اِسکان یابند که این میتواند مخاطرههایی به همراه خود داشته باشد، اما دانشگاه برای برگزاری آزمونهای پایان نیمسال به هر ۲ روش حضوری و غیر حضوری آمادگی دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان تاکید میکند: سیاست بر حذف نشدن نیمسال تحصیلی است و تلاش داریم در صورت امکان امتحانها به صورت حضوری برگزار شود ولی شرایط کنونی و چشم انداز پیش رو، حکایت دیگری دارد.
وی در پایان گفت: پیشبینی میکنم در نهایت به سمت برگزاری آزمون پایان نیم سال به روش برخط برویم، ولی اکنون نمیتوان ظهار قطعی کرد.
نظر شما