خراسان شمالی با کمبود متخصص عفونی مواجه است

بجنورد- ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: این استان برای درمان بیماران کرومایی با کمبود متخصص عفونی در شهرستان های مختلف مواجه است.

دکتر سیداحمد هاشمی جمعه‌شب در گفت و گو با شبکه استانی سیمای خراسان شمالی به بررسی علل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چند روز گذشته پرداخت و گفت: این افزایش به واسطه نمونه‌گیری از بیماران سرپایی و خانواده مبتلایان در چند روز گذشته رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه هم اینک بیش از ۳۰۰ نمونه پشت نوبت جواب تست هستند، اظهار داشت: آزمایشگاه تشخیص کرونای استان قادر به پاسخگویی بیش از ۱۰۰ نمونه در روز نیست بنابراین پاسخ نمونه گیری ها با تاخیر اعلام می‌شود.
هاشمی یادآور شد: متاسفانه برخی افراد خیال کرده اند که همه گیری کرونا در استان تمام شده و می توانند به زندگی عادی خود برگردند و حال آنکه کرونا با ما زندگی می کند و اگر آنرا دست کم بگیریم به سراغ همه ما خواهد آمد.
وی بیشترین موارد فوتی بیماران کرونایی استان را مربوط به فروردین‌ امسال دانست که در ۲ روز مجموعا ۱۵ نفر فوت کردند و افزود: همچنین از ابتدای پیدایش این ویروس کرونا، بیشترین شمار بیماران بستری شده در بیمارستان های استان به ۱۷۰ نفر رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به افزایش آمار ابتلای استان به کووید ۱۹ در ۲ هفته اخیر، گفت: بر اساس نمونه گیری ها و جواب آزمایش ها، وضعیت شیوع بیماری در استان ما همچنان بالا است.

کمبود متخصص عفونی در استان 

دکتر هاشمی یکی از محدودیت های خراسان شمالی در بخش نمونه گیری و شناسایی بیماران کرونایی را کمبود متخصص عفونی دانست و خاطرنشان کرد: این مشکل در شهرستان های استان بیشتر است و اگر هم متخصصان مرکز استان را به شهرستانها اعزام کنیم در مرکز دچار مشکل خواهیم شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با این وجود، به مدت ۲ روز متخصصان مرکز را برای بررسی وضعیت بیماران به شهرستان مرزی رازوجرگلان اعزام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا داروی قطعی ندارد و اعزام متخصص عفونی به جایی که بیمارستان ندارد، چندان توجیه ندارد، گفت: هم اینک در بخش دارو و تجهیزات تشخیصی کرونا در استان مشکلی نداریم ولی برای بستری بیماران در شهرستان های فاقد بیمارستان، از جمله راز و جرگلان دچار مشکل هستیم.
وی خراسان شمالی را در زمره ۱۸ استان کشور دانست که اقدام به راه اندازی آزمایشگاه فوق تخصصی تشخیص کرونا کرده اند و گفت: هم اکنون یک دستگاه ویژه در استان داریم که ظرفیت آزمایش آن در شبانه روز بیش از ۱۰۰ تست نیست.
وی با بیان اینکه کمبود کیت در استان نداریم، یادآور شد: پروسه انجام آزمایش کووید ۱۹ زمان‌بر است و برای ثبت یک نمونه حداقل ۱۷ ساعت زمان لازم است.
هاشمی گفت: در حال حاضر امکان استقرار این دستگاه ویژه را در شهرستان ها به دلیل نبود نیروی تخصصی نداریم و با محدودیت در سطح استان مواجه هستیم ولی با تلاش های صورت گرفته یک دستگاه در شهرستان اسفراین هم راه اندازی شده و در هفته آینده یک دستگاه دیگر نیز به ظرفیت آزمایشگاهی مرکز استان اضافه می شود که می توان آزمایش های بیشتری را انجام داد.
وی افزود: با این وجود تاکنون محدودیتی برای پذیرش نمونه های دیگر شهرستان ها در مرکز استان نداشته ایم.

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی در ۲ هفته اخیر نگرانی هایی را برانگیخته است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اگر چه یکی از دلایل این جهش ابتلا را افزایش نمونه گیری از سرپایی ها عنوان می کنند اما بی اعتنایی شهروندان به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، به خصوص در میان فعالان صنفی را از دیگر علل افزایش آمار مبتلایان می دانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha