به گزارش روز شنبه وزارت علوم، منصور غلامی در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری که در وزارت علوم برگزار شد، بر لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توسط روابط عمومی دانشگاهها تاکید کرد.
وی با بیان این که امروز با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرند، افزود: در این راستا، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وزیر علوم یادآور شد: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومیها بهویژه در خصوص مسائل ملی کشور باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفافسازی لازم را انجام دهند.
غلامی با بیان این که مردم از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومیهای این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند. شما باید دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهید تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاهها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کمرنگ نشود.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی است.
وزیر علوم با یادآوری این که دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
غلامی به گسترش ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاهها باید به روابط عمومیهای خود توجه خاص داشته باشند و از ظرفیتهای مختلف آن که موجود هستند و یا میتوان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومیها هستند که میتوانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارشهای اطلاعرسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند.
وزیر علوم با یادآوری نامگذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: دانشگاهها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشتهاند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاعرسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافتههای علمی و استفاده از فناوریهای جدید حاصل میشود و این همه از عهده دانشگاهها برمیآید.
غلامی بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاهها از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومیهای دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند. همچنین بهتر است گزارشهای دستاوردهای علمی دانشگاهها به فواصل زمانی معین به مسوولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
نظر شما