سرهنگ رضا عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی کارشناس تصادف پلیس راه، راننده این خودرو یک کشاورز بوده که پس از کار و تلاش بر روی زمین، خسته و خواب آلود قصدبازگشت به منزل را داشت اما به علت بی توجهی به جلو از پل فلزی به پایین سقوط کرد.
وی افزود: همه ساله با ورود به فصل بهار و آغاز فصل کشت و کار آمار سوانح در جادههای روستایی افزایش یافته و شمار زیادی از روستانشینان به علت رانندگی با سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی حین رانندگی و بی توجهی بهجلو جان خود را از دست میدهند.
رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال موازنه درصد سوانح معکوس شده یعنی ۶۰ درصد از سوانح فوتی و جرحی در مسیرهای روستایی و فرعی و ۴۰ درصد در مسیرهای اصلی و شریانی اتفاق میافتد.
سرهنگ عزیزی بیانکرد: افزایش سوانح در این فصل برگرفته از ۲ مولفه بوده که نخست استاندارد نبودن راه های روستایی است به عنوان مثال اگر پل فلزی واقع در مسیر روستایی «دهلق» ملایر دارای نرده یا حفاظ و نیوجرسی بود این خودرو سقوط نمیکرد.
وی ادامه داد: هر چند احتمال بروز حادثه برای یک راننده خواب آلود حتمی است اما در صورت ایمن بودن راه به جای مرگ راننده به خاطر یک خطای محرز، شاید وی مجروح و مصدوم میشد.
رییس پلیس راه استان همدان گفت: همچنین سوانح فوتی که فروردین امسال در جاده روستایی «ملحمدره» اسدآباد رخ داد ناشی از پیچ ۷۰ درجه واقع در ۲۰۰ متری پل فلزی این مسیر بوده که رانندگان در صورت تردد با سرعت غیرمجاز با رسیدن به این پیچ از مسیر خارج و واژگون می شدند.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: پیچ خطرناک واقع در مسیر «ملحمدره» در کنار اختلاف ارتفاع شیب شیروانی با شانه جاده به میزان حدود سه متر موجب غلت خوردن وسیله نقلیه پس از خروج از مسیر اصلی و مرگ چند تن در این مسیر روستایی شد.
وی با بیان اینکه این پیچ خطرناک به تازگی با ایجاد خاکریز ایمن شده است افزود: البته نباید نقش عامل انسانی را در بروز این حوادث نادیده گرفت چرا که در صورت تردد با سرعت مجاز و توجه به مسیر پیش رو حادثه ای برای راننده و سرنشینان خودرو رخ نمی دهد.
رییس پلیس راه استان همدان یکی دیگر از علل بالا بودن شمار سوانح در جاده روستایی را افزایش تردد کشاورزان در فصل بهار عنوان و اضافه کرد: بیشتر کشاورزان پس از کار و تلاش بر روی زمین و آبیاری مزارع هنگام بازگشت به منزل خسته و خواب آلود اقدام به رانندگی می کنند.
سرهنگ عزیزی افزود: نبود امکان نظارت بر راه های روستایی توسط عوامل پلیس راه به علت محدودیت نیرو در مقابل بالا بودن وسعت راههای روستایی، نبود دوربین ثبت تخلف سرعت و خلوت بودن مسیر روستایی انگیزه راننده را برای فشردن پا بر روی پدال گاز و تردد با سرعت غیرمجاز ۲ چندان کرده و فرد را به دامن مرگ هدایت میکند.
استان همدان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه است و سال گذشته ۴۶۴ تن در سوانح رانندگی درون و برون شهری آن جان باختند که این رقم نسبت به سال ۹۷ حدود هفت درصد معادل ۳۰ نفر افزایش داشته است.
نظر شما