۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۵۵
کد خبرنگار: 2158
کد خبر: 83790187
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روند صعودی شیوع کرونا در سایه بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی

بروجرد - ایرنا - رعایت فاصله گذاری اجتماعی یعنی حفظ سلامتی در برابر انتقال ویروس کرونا اما بی توجهی به این موضوع مهم می تواند تهدید کننده سلامتی افراد جامعه باشد.

ویروس کرونا از سه ماه پیش وارد کشور شد و از ابتدا نیز ترس و نگرانی های بسیار زیادی را برای مردم ایجاد کرد، سیر صعودی کرونا در همان هفته های اول سبب شد تا تصمیماتی برای جلوگیری از شیوع آن اتخاذ شود.

اگر چه این ویروس در روزهای ورودش هزاران نفر را مبتلا کرد اما با دستورالعمل ها و رعایت پروتکل های بهداشتی رفته رفته شیوع این ویروس کمتر شد.

جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی به استان ها و شهرها الزام بستن مغازههای غیر ضروری و پاساژها، بستن مساجد، امامزاده ها و مراکز تفریحی همه و همه برای حفظ سلامتی مردم و کاهش انتقال این ویروس انجام شد.

در همان هفته های اول رعایت نکات بهداشتی بسیار مورد توجه بود به گونه ای که در خیابان ها همه مردم از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده می کردند و رفت و آمدهای خانواده ها با هدف قطع این زنجیره ویروس کاهش یافت.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فروردین و در روزهای نخست اردیبهشت ماه بسیار مشهود بود که این امر سبب شد تا با رعایت این پروتکل ها، آمار ابتلا، مرگ و میر و شیوع این ویروس در برخی از استانها و شهرستان های کشور نزولی شود.

طی چند هفته اخیر و با کاهش شیوع کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی رو به فراموشی و بی توجهی قرار گرفت تا جایی که امروز کمتر کسی در خیابان از ماسک و دستکش هنگام تردد استفاده می کند.

اما در شهرستان بروجرد آمار ابتلا به کرونا صعودی شده، ترددهای غیر ضروری در سطح شهر، شلوغی بازار و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی دست به دست هم می دهند و سلامتی همه افراد را تهدید می کند.

این موضوع تا حدی مورد بی توجهی قرار گرفته که در بازار بروجرد هنگام عصر جای سوزن انداختن نیست و نه تنها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود بلکه همان ماسک ها هم برداشته شده و نگرانی از انتقال کرونا وجود ندارد.

قطعا با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانیم زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنیم که این امر در گرو همکاری همه مردم است.

طبق گفته خادمی استاندار لرستان در هیچ یک از شهرستان های استان لرستان نقطه سفید وجود ندارد و اکثر شهرستانها در وضعیت قرمز و زرد قرار دارند.

ییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد چندی پیش از روند صعودی بیماران کرونایی در بروجرد خبر داد و گفت: بسیاری از روستاهای بروجرد با این ویروس درگیر شده و برای کاهش شیوع کرونا در شهرستان بروجرد باید تدابیری در نظر گرفته شود.رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی همچنان مورد تاکید است و حضور در تجمعات، مراسم ختم و عروسی و همچنین مکان های پر ازدحام می تواند خطر شیوع و انتقال ویروس کرونا را افزایش دهد.

محمد کاکاوند اضافه کرد: ادارات باید برای مراجعه کنندگان برنامه ریزی لازم را داشته باشند به گونه ای که ازدحامی ایجاد نشود و مراجعه کنندگان با رعایت فاصله اجتماعی خدمات را دریافت کنند.

وی با اشاره به این که روند شیوع کرونا صعودی است گفت: بیمار یابی در شهرستان بروجرد حدود پنج برابر افزایش یافته و افراد کرونا مثبت بی علامت را نیز شناسایی کرده ایم که این افراد باید در قرنطینه خانگی بمانند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود.

کاکاوند اظهار داشت: افرادی که تست آنها مثبت بوده اما علائمی ندارند باید در منزل بمانند تا این ویروس پخش نشود و آن را به دیگری انتقال ندهند چرا که این ویروس در برخی از افراد بدون علامت و در برخی دیگر دارای علامت است و برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند ممکن است خطرناک باشد.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد اضافه کرد: با توجه به این که یک آزمایشگاه در بروجرد برای تست افراد راه اندازی شده، روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ تست گرفته می شود.

وی با تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی گفت: به همه شهروندان توصیه می شود حتما رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مد نظر داشته باشند و با رعایت این فاصله و نکات بهداشتی لازم از ویروس کرونا در امان بمانند.

تاکنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha