۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 2188
کد خبر: 83790412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادای احترام شورای فرهنگ عمومی نیشابور به خیام

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبر: 83790412
ادای احترام شورای فرهنگ عمومی نیشابور به خیام

مشهد- ایرنا- نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور امروز همزمان با ۲۸ اردیبهشت روز ملی خیام به احترام این شاعر و دانشمند بزرگ در محل آرامگاه خیام تشکیل شد.

در این نشست که با نثار شاخ گل بر مزار حکیم عمر خیام نیشابوری همراه بود فرماندار نیشابور گفت: خیام یکی از ستاره‌های درخشان آسمان ادب و عرفان نیشابور و ایران است.
علیرضا قامتی افزود: سند توسعه نیشابور با چشم انداز ۱۴۰۴ در حال تدوین است که در آن نقش شورای فرهنگ عمومی باید تعریف شود زیرا بدون توسعه فرهنگی هیچ توسعه‌ای رخ نمی‌دهد.
وی ادامه داد: موثرترین سرمایه اجتماعی جامعه،‌ جوانان هستند که باید در تدوین همه برنامه‌های شهرستان به خصوص برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند.
فرماندار نیشابور گفت: ظرفیت‌های بسیار خوب و نیروهای با تجربه‌ای در بخش تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد این شهر وجود دارد که باید از آنان استفاده کرد و تنها به ظرفیت بخش دولتی اکتفا ننمود.
امام جمعه نیشابور هم گفت: پیشنهادات کمیته‌های شورای فرهنگ عمومی به عنوان طرح‌های توسعه فرهنگی در سند توسعه شهرستان نیشابور باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام سید قاسم یعقوبی افزود: توسعه فرهنگی موجب توسعه در همه زمین‌های زندگی می‌شود و در حادثه کرونا ملت ما نشان داد که در حوزه فرهنگی چه قدر متعالی است.
وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوب و مومنانه ملت ما در مقابله با کرونا موجب شگفتی ابرقدرتها شد که به سبب بخل و حسادت رسانه‌های بیگانه منتشر نشد و بازتاب گسترده نیافت.
امام جمعه نیشابور گفت: در دوران شیوع کرونا بیش از ۵۰ نفر از کادر بهداشت و درمان نیشابور گرفتار ویروس منحوس کرونا شدند که نشان از جاری بودن فرهنگ ایثار و فداکاری در بین‌ مردم ماست و شایسته قدردانی ویژه است.
یعقوبی افزود: خیام، عطار و فضل‌ بن‌ شاذان ستاره‌های درخشان این فرهنگ و ریشه‌های فرهنگی جامعه ما نیشابور هستند و خبرنگاران ادای احترام به آنها را در سطح گسترده منتشر کنند تا همه دنیا ببینند که در شرایط شیوع کرونا هم بزرگداشت مفاخر ملی در نیشابور همچنان مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی اضافه کرد: ایجاد دانشکده حدیث شناسی در کنار آرامگاه فضل ابن شاذان، دانشکده عرفان در کنار آرامگاه عطار نیشابوری و مجموعه ریاضیات، نجوم و فلسفه در کنار آرامگاه خیام که از خواسته‌های فرهیختگان نیشابور است باید در سند توسعه این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه نیشابور گفت: نماز عید فطر با توجه به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مساجد این شهرستان به صورت جداگانه برگزار می‌شود.
مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

آرامگاه حکیم عمر خیام سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر وقت با شماره ۱۱۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. محل این آرامگاه در باغی قرار دارد که محل زندگی خیام در زمان حیاتش بوده است. این باغ دیدنی ۲۰ هزار مترمربعی همچنین محل مجموعه‌ای از کتابخانه، موزه و میهمانخانه همراه با تندیسی از حکیم عمر خیام در محوطه ورودی آن است. آرامگاه خیام سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری که ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ هجری شمسی در نیشابور دیده به جهان گشود نه تنها از ریاضیدانان، ستاره‌شناسان، دانشمندان و عارفان بزرگ روزگار خود بود بلکه همچنان در عصر معاصر نیز به عنوان شاعر ایرانی سراینده معانی بلند انسانی شهره جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha