برای آغاز فعالیت مجتمع‌های آبگرم استان اردبیل تصمیم‌گیری نشده است

اردبیل- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد: هنوز برای آغاز دوباره فعالیت مجتمع‌های تعطیل شده آبگرم و آبدرمانی استان اردبیل تصمیم‌گیری نشده است.

 نادر فلاحی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان‌کرد: درخواست آغاز فعالیت دوباره مجتمع‌های آبگرم و آبدرمانی به ستاد مقابله با کرونا در استان ارائه شده ولی هنوز در این زمنیه تصمیم‌گیری نشده است.

او افزود: با توجه به در پیش بودن تعطیلی ایام فطر و تعطیلات ماه‌های گرم و پیش‌بینی گسیل گردشگران به استان، موضوع از سرگیری فعالیت این مجتمع‌ها در حال بررسی است.

وی اظهارداشت: ستاد مدیریت کرونا در خصوص آغاز فعالیت مجتمع‌های آبگرم و آبدرمانی تصمیم‌گیری کرده و نحوه و زمان فعالیت این اماکن از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در صورت تصویب آغاز فعالیت مجتمع‌های آبگرم، فعالیت این اماکن تحت تدابیر خاص و قواعد بهداشتی مصوب خواهد بود و بر همین اساس، پروتکل‌های لازم بهداشتی، مدیریتی و خدماتی برای آغاز فعالیت این مجتمع‌ها تهیه شده است.

او همچنین افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به عنوان متولی بخش و بر اساس خواسته مالکان و بهره‌برداران، خواهان آغاز فعالیت دوباره مجتمع‌های آبگرم و آبدرمانی استان است ولی در هر صورت، فعالیت آنها تابع تصمیم و ضوابط ستاد مدیریت بیماری کرونا خواهد بود.

فلاحی با اشاره به آغاز فعالیت دوباره هتل‌ها، بازارها و مراکز پذیرایی و اقامتی استان اردبیل بویژه در شهر سرعین از هفته گذشته افزود: خدمات‌دهی به گردشگران و مسافران در این مراکز با رعایت پروتکل‌های تدوین شده، جریان دارد.

وی با پیش‌بینی حضور گردشگران داخلی در استان اردبیل به خصوص شهر گردشگری سرعین در ایام تعطیل عید فطر و نیمه خرداد بیان‌کرد: همه مراکز و اماکن خدمات‌رسان استان اردبیل، آماده پذیرش گردشگران با رعایت حساسیت‎ها و ضوابط کنترل بیماری کرونا است.

استان اردبیل به علت قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، ظرفیت بالای طبیعی و تاریخی، وجود چشمه‌های متعدد آبگرم و همجواری با جمهوری آذربایجان سالانه پذیرای هشت میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

این استان به علت ارزانی خدمات گردشگری به خصوص در زمینه استفاده از مراکز اقامتی و پذیرایی و نیز گردشگری تفریحی و سلامت، مقصدی ارزان برای گردشگران محسوب شده و به عنوان ییلاق ایران در فصل تابستان پذیرای میلیون‌ها هموطن است.

قابلیت‌های طبیعی استان تنها معطوف به مجتمع‌های آبگرم سرعین نیست و علاوه بر وجود مجتمع‌های آبگرم در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نیر و کوثر، در یک مسیر ۷۰ کیلومتری به صورت همزمان جاذبه‌های طبیعی دشت مغان، کوه سبلان، دریای خزر و جنگل فندقلو در دسترسی گردشگران قرار دارد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.

۳۲ واحد هتل با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تخت، ۸۷ واحد هتل آپارتمان با بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تخت، ۹۸ واحد مهمانپذیر با بیش از چهار هزار و ۶۰۰ تخت، سه واحد کمپینگ گردشگری با ۴۰ تخت، ۲ واحد مجتمع گردشگری با ۱۵۰ تخت و ۱۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی با بیش از ۱۰۰ تخت در استان وجود دارد.

تعداد گردشگران ورودی به استان اردبیل در سال گذشته حدود هشت میلیون نفر بوده و شهرستان سرعین به عنوان قطب مجتمع‌های آبدرمانی کشور نقش موثری در رونق گردشگری این استان دارد.

از هفته نخست اسفندماه سال گذشته و در پی شیوع بیماری کرونا، مراکز اقامتی و پذیرایی و نیز مجتمع‌های آبگرم استان اردبیل که چشم به حضور گردشگران نوروزی دوخته بودند، واحدهای خود را تعطیل کرده و محتمل زیان هنگفتی شدند.

هنوز میزان دقیقی از زیان این واحدها احصا نشده و همه واحدهای خدمات رسان به گردشگران، منتظر بله پایان رسیدن بیماری کرونا و عادی شدن شرایط و حضور گردشگران در استان اردبیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha