۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 83791965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه‌های استان اردبیل ۶ رتبه برتر بین‌المللی ایکوم را  کسب کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: موزه‌های این استان از طرف مجموعه بین‌المللی ایکوم ۶ رتبه برتر کسب کرده است.

نادر فلاحی روز دوشنبه اظهارداشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال بازدید مجازی از موزه‌های استان اردبیل هدف‌گذاری شده است.
 او با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی تعداد بازدیدکنندگان حقیقی از موزه‌های استان بیان‌کرد:‌ در سال ۹۷ تعداد ۲۹۳ هزار بازدید از موزه‌های استان به ثبت رسید که این میزان در سال گذشته به ۴۰۸ هزار مورد افزایش یافته است.
وی افزود: سال گذشته میزان بازدید گردشگران خارجی نیز با رشد چشمگیر ۸۴ درصدی از موزه‌ها مواجه شده ، طوری که میزان بازدید این گردشگران از موزه‌های استان از ۶ هزار و ۸۴۰ مورد در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۵۶۰ نفر در سال ۹۸ افزایش یافته و توانستیم در این حوزه رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.
فلاحی از افزایش تعداد موزه‌های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: تا سال ۹۷ تعداد ۱۱ موزه در استان وجود داشت که این تعداد به ۱۵ موزه در سال گذشته افزایش یافته است.
او در مورد موزه‌های اضافه شده به لیست موزه‌های استان تصریح‌کرد:‌ این موزه‌ها شامل موزه فرش در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازگشایی موزه خلخال، عمارت شهرداری اردبیل و اولین موزه خصوصی عکس و فیلم در مشگین‌شهر است.
وی افزود: امسال به مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز سه موزه اضافه می‌شود که موزه کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها، راه‌اندازی موزه در محل مدرسه جعفر اسلامی و راه‌اندازی اولین موزه صفویه‌شناسی در محل مدرسه پورسینا از جمله آنهاست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از راه‌اندازی موزه گرمی به عنوان یکی از موزه‌های فاخر استان خبر داد و گفت: شناسنامه‌دار کردن اشیای موزه‌های استان از جمله اولویت‌ها به شمار می‌رود که در همین راستا از سال ۹۷ که تعداد اشیای دارای شناسنامه موزه‌های استان ۳۵۰۰ مورد بود، تاکنون ۶۵۰۰ شی‌ دیگر شناسنامه‌دار شدند تا تعداد این اشیای دارای شناسنامه به ۱۰ هزار شی برسد.
او افزود: آثار تاریخی و میراث فرهنگی اغلب یا با عملیات کاوش کشف می‌شود یا با دستگیری از حفاران یا سودجویان از این میراث، اشیا کشف و ضبط شده و در مخزن موزه نگهداری می‌شود تا عملیات مطالعه بر روی آنها انجام شود.
فلاحی اظهارداشت:‌ اشیایی که از قاچاقچیان و سودجویان کشف می‌شود با معرفی این افراد به دستگاه قضایی اشیای کشف‌شده از طریق دستگاه قضایی تحویل این اداره کل شده و به مخزن موزه منتقل می‌شود تا پس از ثبت در سامانه جام و صدور شناسنامه، در خزانه مستقر شوند که تعدادی از این اشیا در موزه‌های خود استان در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح‌کرد:‌ در صورتی که اشیایی که متعلق به استان ما بوده ولی در سایر استان‌ها کشف شود، با مکاتبات لازم مجوز انتقال به استان دریافت و از طریق یگان حفاظت به اردبیل منتقل می‌شوند.
فلاحی از کشف ۲ جام مهم در استان طی عملیات کاوش خبر داد و گفت: از این تعداد یکی جام زرین مشگین‌شهر است که موزه مشگین‌شهر برای نمایش آن در محل موزه آماده می‌شود و دیگری جام نقره‌ای کشف‌شده در منطقه چالادئم شال خلخال است که هم‌اکنون در حال مرمت بوده و با اتمام عملیات مرمت یا در موزه خلخال یاباستان‌شناسی اردبیل در معرض نمایش عموم قرار داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha