به گزارش روز چهارشنبه وزارت علوم، غلامرضا غفاری با اشاره به اینکه عمده فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته در دانشگاهها در ماههای اخیر به سمت فضای مجازی رفت، افزود: ماهیت این فعالیتها تغییر شکل یافت.
غفاری گفت: تاثیر شیوع بیماری کرونا در حوزه فرهنگی و اجتماعی همچون حوزه آموزشی مهم و تأثیرگذار بوده است.
وی در ادامه افزود: مدیران دانشگاه ها این نکته را به یاد داشته باشند که مهر ۱۳۹۹ شباهتی به مهر ۱۳۹۸ ندارد، چه در ساحت عملی و چه در ساحت ذهنی. امروز کرونا به معیار موفقیت کشورهای مختلف تبدیل شده است، ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم و برای کسب جایگاه مناسب جهانی در این خصوص به تغییر فاز و بازنگری نیاز داریم.
غفاری یادآور شد: نهاد دانشگاه نهادی فرهنگی است و اگر این هستی را از آن بگیریم، مؤسسهای شبیه دیگر مؤسسات موجود در بازار می شود.
لزوم ریل گذاری جدید در حوزه فرهنگی و اجتماعی
همچنین وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای هماهنگی فرهنگی دانشگاههای منطقه یک در این نشست با اشاره به اقدامات دانشگاههای منطقه یک گفت: در زمینه مسائل موجود در زمینه بخش فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی باید گفت که چالشهای جدی برای رسالت خود در فرهنگ دانشگاهها داریم.
وی افزود: اگر تعریف سیاستگذاری تحت عنوان گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را بپذیریم، باید دید وضع موجود چگونه بوده و برای حرکت به سوی وضع مطلوب چکار باید کرد؛ فلسفه پیدایش دانشگاه در نظام ما بر مبنای سه رکن آموزش، پژوهش و تربیت انسان و شهروند قرار دارد. به نظر من هرچقدر در دو زمینه اول یعنی آموزش و پژوهش اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما نسبت به بخش سوم یعنی تربیت انسان کاستیهایی داریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم ریل گذاری در زمینه فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف مد نظر در این بخش به ریل گذاری جدید و تقویت ساختارها و برای بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی به بررسی چهار حوزه نیاز داریم.
شالچی درباره این ایده ها، خاطرنشان کرد: نخست ایدهها، دوم نیروی انسانی، سوم منابع مادی و چهارم اختیارات تقیینی است. در خصوص این چهار بخش باید گفت نیروی انسانی لازم برای کار فرهنگی در دانشگاهها مسأله زا است. تحلیل من این است که پس از کرونا، بحرانهای جدیدی خواهیم داشت.
نظر شما