غلامرضا کیانی روز شنبه در وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای استان بوشهر افزود: تعامل و همکاری حلقه گمشده برای تحقق اهداف توسعه کشور و آموزش مهارتی در حوزه پیوستگی رشتهها است.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف تحقق - توسعه کشور و آموزش مهارتی در حوزه پیوستگی رشته ها، تاسیس و حذف رشته با رصد اشتغال(صنعت و بازارکار) چارهای جز تعامل و همکاری نیست.
کیانی ادامه داد: امروز مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور، خانوادهها را به یک باور بنیادی در زمینه نیاز بیشتر به آموزش مهارتی رساندهاست.
وی بیان کرد: در این ارتباط هدایت تحصیلی هنرجویان هنرستانها، معرفی دانشگاه فنی و حرفهای، ایجاد رشتههای مورد نیاز کشور با در نظر گرفتن اشتغال و توسعه پایدار و جهش تولید از جمله مسئولیت اجتماعی مجموعه دانشگاه فنی و حرفهای است.
کیانی هدف از برگزاری این وبینار را بررسی و تعریف یک فرآیند مشترک پژوهشی از منظر انگیزش، مسئولیت پذیری، یادگیری مهارتها و ارتقای هنرجویان هنرستانها به تکنسین ماهر از نظر کمی و کیفی درجامعه پیرامونی عنوان کرد.
وی ضمن تاکید بر ارتباط و تعامل دانشگاه فنی و حرفهای و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر، برنامهریزی برای معرفی این دانشگاه و رشتههای مهارتی به هنرستانها و هنرجویان را امری ضروری دانست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: آموزش فنی و حرفهای و کاردانش از ارکان اصلی آموزش متوسطه و دانشگاهی است.
علیمراد کرمی افزود: رشد و توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در همه جوامع و بویژه در کشورهای توسعه یافته دارای ارتباط پیوسته و نزدیک با آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی ادامه داد: یکی از ارکان اصلی آموزشها که بتواند همه ابعاد زندگی و تمام زمینهها و مشاغل را در برگرفته و بیشتر سطوح فناوری از سادهترین مهارتها تا پیچیدهترین فناوریها را شامل شود، آموزشهای فنی و حرفهای است.
کرمی گفت: آموزشهای فنی و حرفهای علاوه بر امر فرهنگی باید در سرمایهگذاری و اختصاص بهینه منابع، به منظور عملیاتی کردن هدفهای بخشهای مختلف صنایع و خدمات و به نوعی به کارگیری علوم در صنایع به شمار آید.
وی اضافه کرد: از عوامل لازم و ضروری برای توسعه و رشد کشور در همه زمینههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تکیه به منابع انسانی متخصص و ماهر و با کیفیت است.
رئیس دانشگاه فنی حرفهای استان بوشهرگفت: دانشآموختگان فنی و حرفهای با میانگین اشتغال ۶۰ درصدی وضعیت مطلوبتری نسبت به سایر دانشگاهها دارند و این نقطه عطف این دانشگاه به شمار میرود.
اکبر منصوری نسب افزود: ترویج آموزش فنی و حرفهای و گسترش رشتهها با توجه به شرایط اقتصادی و قطب صنعتی استان بوشهر ضروری است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط ایجاد دانشکده فنی و حرفهای کنگان و گرفتن مجوز رشتههای جدید برای مراکز تابعه استان بوشهر با همکاری ادارهکل آموزش و پرورش این استان پس از نشستهای متعدد و رصد سند چشمانداز استان و نیاز بازار کار پس از ارائه پیشنهاد به دانشگاه فنی و حرفهای مجوز آن رشتهها اخذ و به سبد دانشگاه فنی و حرفهای اضافه خواهد شد.
منصوری نسب نقش مشاوران در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش را مهم و کلیدی عنوان کرد.
نظر شما