گروه‌های مساله محور جهادی دانشگاه‌ها را مردم‌گرا می‌کنند

تهران- ایرنا- رئیس بسیج اساتید کشور گفت: ساختارهای اداری علم در ایران مردم گریزند اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم و هیات‌های امنا و به طور کلی گروه‌های مساله محور جهادی-علمی در دانشگاه‌ها با اصلاح ضوابط و آیین نامه‌های بالادستی می‌توانند دانشگاه‌ها را مردم‌گرا کنند.

به گزارش بعد از ظهر شنبه دانشگاه علامه طباطبایی، مجتبی زارعی در مراسم رونمایی از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا در این دانشگاه، اظهار داشت: ساختارهای اداری علم در ایران مردم‌گریز هستند اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت علوم و هیات‌های امنا در دانشگاه‌ها می توانند با اصلاح ضوابط و آئین‌نامه‌های ترفیع و ارتقا در توجه به استادان و گروه‌های ایفاگر مسوولیت‌های اجتماعی شکاف بین دانشگاه‌ها و مردم را ترمیم و مراکز علمی را مردم‌گرا کنند.

وی افزود: ساختار دانشگاه‌ها در ایران در آغاز ورود به کشور متناسب با زیست‌بوم ایران مهندسی و معماری نشده است؛ این درحالی است که در سنت‌های آلمانی، انگلیسی و آمریکایی، دانشگاه‌ها از سیر منطقی زیست‌بوم خود برخوردار بودند. روندی که به خصوص در آمریکا با عبور از دو سنت آلمانی و انگلیسی برای استیلا بر عالم به دانشگاه‌های چندمنظوره و کارآفرین تغییر ریل دادند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: باید گفت دانشگاه‌ها در آمریکا سنخیتی ایدئولوژیک دارند. چون از سال‌های جنگ جهانی دوم به بعد برای هژمونی این کشور وارد کار شدند، در این میان دانشگاه‌های ایالتی آمریکا حتی از دانشگاه‌های ملی در حل مسائل خود و کارآفرینی پیشتازتر هستند، این در حالی است که ایفای وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی در آئین‌نامه‌های ارتقا و ترفیع دانشگاه‌های ایران از کمترین جایگاه برخوردار است موضوعی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کنند.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تجلیل از حرکت مسئله‌محور استادان دانشگاه علامه طباطبایی در راه‌اندازی کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا گفت: درگاه و دروازه ورود آشتی دانشگاه‌ها به سوی مردم، وجود انگیزه‌های تولید علم نافع و ظهور گروه‌های مسئله‌محور علمی-جهادی است، اگر می‌خواهیم تولید علم نافع مرجع‌ساز در ایران شکل بگیرد باید علاوه بر حرکت در مرزهای دانش، هیات‌های امنا و هیات رئیسه دانشگاه‌ها باید در بستری قانونمند و با روش‌شناسی علمی، اجتهادهای منطقه‌ای را از استادان برای ارائه راه‌حل‌های علمی مطالبه کنند. چون اگر به موازات شکل‌گیری گروه‌های جهادی و سازندگی در کشور، گروه‌های علمی- جهادی هم در کشور برای حل مسائل مردم شکل گرفته و جنبش‌های تولید علم و نهضت‌های نرم افزاری پدید آید ایران در دهه اول چهل ساله دوم انقلاب به یکی از بزرگترین قدرت‌های جهانی تمدن‌ساز تبدیل خواهد شد.

همچنین در این مراسم از کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پساکرونا با حضور سردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha