اقدامات فراکسیون‌ محیط زیست مجلس برای همیشه ماندگار می‌ماند

تهران - ایرنا - سخنگو و عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات منطقه‌ای و ملی فراکسیون‌ محیط زیست مجلس برای همیشه ماندگار می‌ماند.

فریده اولادقباد در دیدار با جمعی از فعالان‌محیط زیست مجلس دهم اظهار داشت: هیات رییسه و شورای مرکزی فراکسیون مجموعه ای از اساتید دانشگاهی، وزرا، معاونین وزیر و روسای سازمان‌های تخصصی و مدیران اجرایی در دولت‌های سابق و با گرایش‌های سیاسی مختلف بودند که نتیجه عملکردشان کمک به تدوین و تصویب قوانین کاربردی بی‌شمار در حوزه محیط زیست و انجام شایسته وظایف نظارتی بود.

 وی افزود: اعضای فراکسیون با انگیزه مثال زدنی منشا تاثیرات ماندگاری در تدوین‌ قوانین حوزه زیست محیطی شدند و انشاالله کشور از این قوانین بهره خواهد برد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تجربه ذیقیمت محمدرضا تابش که از سه دوره پیشین مجلس با مساعی و دلسوزی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار را بنا نهاد و تا سطح دبیرکلی یک تشکل زیست محیطی منطقه ای پیش رفت و به کرات نماینده رییس مجلس در آن بود، پشتوانه ارزشمندی برای فعالین‌محیط زیست و مجالس بعدی و مجموعه کشور محسوب می‌شود.

اولاد قباد تصریح کرد: تاثیر عملکرد فراکسیون موجب شد تا به عنوان "کمیسیون‌تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی "، عنوان‌ محیط زیست نیز افزوده شود و محور بخش مهمی از تصمیمات کمیسیون‌ مسایل زیست محیطی از جمله تصویب قانون هوای پاک  و قانون حفاظت از خاک شد.

وی افزود: قانون مهم حفاظت از خاک مانع کوه خواری و جنگل خواری خواهد شد و یا قانون تنوع زیستی و احکام برنامه توسعه ششم تاثیرات مهمی بر حفاظت از محیط زیست برجای خواهد گذاشت.

اولاد قباد تاکید کرد: اجماع مجلس در این حوزه متاثر از مساعی و استدلال اعضای فراکسیون بود که در ترکیب آن همه جریان های سیاسی فارغ از گرایش های سیاسی حضور داشتند و اولویت شان‌ را به اولویت  مجلس مبدل کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصویب قوانین حمایت از محیطبانان و جنگل‌بانان و ارتباط مستمر با نهادهای مدنی فعال این حوزه و حکمیت فراکسیون در رفع اختلافات بین نمایندگان و دولت در موضوعات مهم ملی و استانی را از جمله برخی از نقش آفرینی های فراکسیون اعلام‌ کرد.

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت تعامل با صنایع بزرگ کشور برای عمل به تعهدات قانونی‌شان در زمینه حفاظت محیط زیست و پیگیری جدی فراکسیون برای بررسی و کاهش اثرات نامطلوب پارازیت‌ها از جمله دیگر موارد فعالیت فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی بود که گزارش مفصلی از آن توسط سخنگوی فراکسیون در این‌ نشست ارایه شد.

اولاد قباد تاکید کرد: فراکسیون تلاش داشت تا با دوری ازحواشی و پرداختن به متن موضوعاتی که می تواند ثبات بخش این عرصه شکننده باشد، در تعامل با دولت، سازمان ها ونهادهای تخصصی، مراکز علمی و پژوهشی و فعالان مدنی و دلسوزان و طرفداران بی مزد ومنت محیط زیست  رسالت ملی خویش را به خوبی ایفا کند و پل ارتباطی حاکمیت با آنها باشد و نیز در نشست های بین‌المللی از وجهه و اعتبار بین المللی نظام دفاع کند.

سخنگوی هیات رییسه فراکسیون در ادامه از تخریب عملکرد فراکسیون توسط برخی منتخبین مجلس انتقاد و آن را ناشی از بی‌اطلاعی آن‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد منتخبین جدید گزارش‌های عملکرد فراکسیون‌ را در عرصه بین المللی، نظارتی و تقنینی مورد مطالعه دقیق قرار دهند و نظارت جدی بر اجرای قوانینی که در حوزه محیط زیست در مجلس دهم به تصویب رسید، داشته باشند و چالش‌های مهم این‌حوزه را رفع کنند.
وی افزود: ان‌شاءالله این دوستان که دغدغه محیط زیست دارند، بتوانند گامی در تکمیل مسیری که در طول ۱۲ سال توسط فراکسیون و کمیسیون‌کشاورزی ریل گذاری شده است، بردارند.

اولادقباد تصریح کرد: عملکرد فراکسیون در بعد نظارت بسیار گسترده تر بود که از جمله شرکت هفتگی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و ورود به حوزه معضل زباله ها و رفع موانع این‌دو حوزه مهم را می توان‌ نام برد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم تدوین طرح‌ منع حیوان آزاری را نیز از دیگر اقدامات فراکسیون اعلام کرد که حمایت و امضای بیش از یکصد نماینده مجلس را به همراه داشت.

در ادامه این نشست نمایندگان نهادها و تشکل‌های حوزه محیط زیست از دغدغه و نگرانی های خود در این حوزه سخن گفتند و اظهار امیدواری کردن تا مجلس آینده رویکرد مناسبی برای حل و فصل این نگرانی ها داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha