شیراز ، با مشارکت و همکاری مردم و اصناف و با درایت و همفکری مسوولان شهری و مدیران ارشد استان فارس در شرایط کرونا توانست با گام های نسبتا بلند و ارزنده از اوج همه گیری بیماری کرونا با کمترین خسارت و تلفات عبور کند ، اکنون وضعیت کلی ابتلا به این بیماری در شیراز و اغلب شهرهای استان فارس تثبیت شده و در مرحله مدیریت کامل و مهار کرونا قرار دارد اما بدیهی است که هیچ تضمینی برای شیوع و همه گیری دوباره و بازگشت به روزهای پر تلاطم کرونا وجود ندارد.
بازگشایی اصولی و برنامه ریزی شده مترو و اتوبوسهای درون شهری شیراز و جدیت در اجرای موازین بهداشتی در این فرایند می تواند تا حدودی اطمینان از حفظ شرایط تثبیت شده شیراز در ابتلا به کرونا ایجاد کند اما در عین حال عدم رعایت همین موازین ، بودن و نبودن ملزومات ماسک و تب سنجی و زیر ساخت های اولیه بهداشتی موضوعی است که فرصت اشتباه به مسوولان و مدیران شهری نمی دهد ، یک بار مسامحه و اغماض دراین عرصه به منزله پنبه شدن همه رشته های ماههای گذشته در مهار کرونا است.
معمولا اغلب افرادی که برای سوار شدن به مترو به ایستگاههای قطار شهری در شیراز و شهرهای دیگر مراجعه می کنند و با عجله و بدو بدو پله های را یکی در میان طی می کنند تا به اولین قطار در ثانیه های پایانی برسند ، این تعجیل در سوار شدن به قطار نباید موجب گردد که تب شنجی افراد یا الزام به خرید و داشتن ماسک برای آنان به فراموشی سپرده شود .
حدود ۵ سال از افتتاح خط اول مترو شیراز می گذرد و آمار جابجایی روزانه مسافر در مترو شیراز به حدود ۱۰۰ هزار نفر در روز رسیده است ، آیا شرایط برای توزیع روزانه ۱۰۰ هزار ماسک در مترو شیراز وجود دارد ؟ آیا امکانات برای تب سنجی این تعداد مسافر در روز دیده شده است ؟ آیا آموزهای لازم به شهروندان برای ایجاد فاصله اجتماعی در قطارها و فاصله بین صندلی ها داده شده است؟ آیا تضمینی برای رعایت فاصله اجتماعی بعد از ارائه آموزشها وجود دارد؟
راهکار علمی و توصیه شده در مترو برای پیشگیری از بروز کرونا این است که توصیههای بهداشتی در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی رعایت شود و افراد دارای علامت کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند اما آیا میتوان استفاده از ماسک در مترو را اجباری کرد و تضمینی برای اجرای آن وجود دارد؟ آیا میتوان مانع ورود افرادی که ماسک نمیزنند به مترو شد ؟
سیستم تهویه قطار مترو معمولا متمرکز است و هوای داخل واگنها را گردش میدهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشد ویروس در همه جای قطار پخش میشود. آیا دراین زمینه تمهیداتی اتخاذ شده است که اگر فردی ناقل از ایستگاه تب سنجی عبور کرد و ماسک هم داشت اما در داخل قطار از ماسک استفاده نکرد این گردش هوا چند نفر را آلوده می کند؟
این پرسش ها و دغدغه ها برای اتوبوس های درون شهری شیراز نیز با وسواس و دقت کمتر و بیشتر وجود دارد ، تنوع در قومیت و فرهنگ شهروندی برای مسافران اتوبوسها بسیار بیشتر از قطار شهری است ، ضمن آنکه در روزهای گذشته شاهد ابتلای ۲۱ نفر از رانندگان اتوبوسهای شیراز به کرونا بوده ایم ، آیا حضور این رانندگان در ناوگان حمل و نقل شهری شیراز خطری متوجه شهروندان نخواهد کرد؟
بازگشایی با رعایت الزامات بهداشتی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز با توجه به راه اندازی مجدد سیستم حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری شیراز تاکید کرد : مردم باید اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
مهرزاد لطفی با اشاره به برخی دغدغه ها دراین زمینه از اعضای این ستاد خواست تا با توجه به اعلام راه اندازی سیستم حمل و نقل عمومی با هماهنگی شهرداری شیراز ، فرآیند توزیع و فروش ماسک در ایستگاه ها با مشارکت بخش خصوصی تبیین شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باهماهنگی به عمل آمده با شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز از شنبه ۱۰ خرداد ماه مجدداً فعالیت مترو از سرگرفته خواهد شد.
حسن مرادی افزود: فعلا خدمات رسانی مترو از ساعت ۶ صبح تا ۲۱ با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت خواهد گرفت.
اتوبوسرانی شیراز نیز فعال میشود
رئیس سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ناوگان اتوبوسرانی شیراز از شنبه ۱۰ خرداد ۹۹ پس از ۸۰ روز تعطیلی بازگشایی خواهد شد.
مسعود حسن شاهی افزود: فعالیت اتوبوس های درون شهری شیراز با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین جداسازی کابین راننده انجام خواهد شد.
خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوسرانی کلانشهر شیراز با هدف مقابله با کرونا و پیشگیری از گسترش ویروس این بیماری به طور کامل از ۲۳ اسفندماه ۹۸ متوقف شده بود.
بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از مبتلایان به کرونا استان فارس ، در شیراز شناسایی شده اند و این کلان شهر هر روز آمار مثبت در تست های آزمایشگاهی دارد.
در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۶ خرداد ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند ، با شناسایی این موارد، مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر رسید.