خرداد که به نیمه میرسد، خاطره یک هجرت حزن اندود از پستوی روزگار به قامت تاریخ خزیدن آغاز میکند، صدای زمان در گوش جانها میپیچد، تصویری کبود از جمعیتی بی مرز بر گستره ذهن نقش میبندد همراه با همهمهای سرشار از اندوه که ناگهان این حقیقت سوزناک را به یاد میآورد: نگینی از انگشتر امت افتاد.
آری! هیچ روزی مانند چهاردهم خرداد ۶۸ نبود که در آن تازیانه غم بر پیکر امت فرود آید، روزی که در آن روحی عروج کرد که نفس گرمش کالبد یخ زده ملت را جان تازه داده بود.
او که ضریح کلامش آنقدر نورباران بود که همچون صاعقه بر تاریکی طاغوت و ظلم فرود آمد و ملت به یکباره بر پنجره شجاعتش دخیل بست تا از کرامت او شفا بیابد.
آن روز براستی جهان به عزا نشست، گویی دریچه آسمان به روی زمینیان بسته شد، هوا نفسگیر و گلوها در حال به دارآویختن اشکها بود، درد این غم جانکاه آنقدر سنگین شد که بغضها شکست و فریادها عمق فراق او را به نمایش گذاشت.
هنوز بسیارند شاهدان آن روز غمبار، روزی که حسینیه جماران در نبود پیر فرزانه به سوگ نشست و داغ جدایی بر روایت مبارزه مهر سکوت زد.
تاریخ تا به حال در کدامین جغرافیا به نظاره چنین وداعی ایستاده بود، آنجا که خروش اشکها مجال نمیداد، آنجا که سینهها از زخم چنگها به سوز آمد، آنجا که جانهای بیشماری به جان آفرین تسلیم شد.
آخر مگر دل کندن از"خمینی" آسان است، او که آمیختهای از اقتدار و مهربانی و معجون عرفان و جهاد بود، او که جهان دلها را زیر و رو میکرد، او که از بزرگترین قدرتها هراسی به خود راه نمیداد. مردی که بدر سیمایش از ورود به مهرآباد بر افق ایران تابید و شیفتگان آستانش را شیفتهتر کرد.
براستی به جز" روح الله" چه کسی میتوانست با "دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار" به دیدار معبود بشتابد، او که همسایه دیوار به دیوار سرای شهدا در بهشت زهراست.آری؛ "او روح بود و در تن دوران دمیده بود؛ جان است این که از تن خرداد میرود".
"خمینی" عصاره پیدا و پنهانها بود آنقدر که سالها پس از هجرتش هر آنچه از شعر او میتراود همچنان شور است و راز، گویی او خود میدانست نیمه خرداد موعد همجواری با جمال معبود است، آنجا که سرود:
از غم دوست در این میکده فریاد کشم
دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم
سال ها می گذرد، حادثه ها می آید
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
آری امام، که حالا شده بود جان جانان ملت، آن هنگام که مزدوران گستاخ، این صلابت پر هیبت را به زندان روانه کردند دور از انتظار نبود که قیامی خونین به راه افتد.
او اینگونه بود که همه چیز در پانزدهم خرداد ۴۲ از رگبار مسلسلها تا پیکرهای در خون غلتیده ، از کشتارهای بیرحمانه تا فریادهای "یا مرگ" " یا خمینی" نشان از آن داشت که مردم پاکدل کوچه و بازار از مدتها پیش به آرمان امام ایمان داشتند، بدین گونه قیامی راه انداختند که بر خرمن طاغوت جرقه انداخت.
"با وجود سیطره تمدن غربی بر جهان امروز و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، امام خمینی(ره) کسی بود که راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرد و به تعبیر اندیشمند پسامدرن فرانسوی، "میشل فوکو" منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی روح در عصر حاضر شد."
دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان با بیان این مطلب به مردمسالاری دینی در اندیشه امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: آن عالم فقیه معتقد بود که مردم باید در فرآیند امور اجتماعی نقش مؤثری داشته باشند و رهبر بدون حضور مردم نمیتواند کاری انجام دهد و پشتوانه اصلی حکومت و حاکمیت مردم هستند.
حجت الاسلام حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: امام معتقد بودند که اگر مردم در صحنه و حامی حکومت باشند، حکومت و حاکمیت باقی میماند؛ اگر مردم پشت حکومت را خالی کنند مسئولان نمیتوانند باقی بمانند.
دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان افزود: امام روحیه مردمی بسیار بالا داشتند و در فرمایشات ایشان سخنان زیادی با این مضمون وجود دارد که سفره انقلاب را مردم پهن کردهاند و مسئولان بر سر این سفره مردم نشستهاند.
وی گفت: مروری به پدیده جنبشهای اسلامی معاصر نشان میدهد که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیتهای مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است.
حجتالاسلام بابایی افزود: نظریه تأثیرپذیری کشورهای اسلامی از انقلاب، مبتنی بر سخنان رهبران جنبشهای آزادیبخش و الگوبرداری آنان از انقلاب ایران و مطالعه تحولات و رویدادهایی است که در کشورهای اسلامی رخ داده است.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام بودند که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملتهای جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداختند.
مسئول تشکلهای دینی و هیاتهای مذهبی ادارهکل تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: نهضت امام خمینی(ره) با احیای حاکمیت اسلام ناب و زنده کردن ارزشهای اسلامی، وجدانهای خفته را بیدار کرد و غبارهای فطرت انسانهای آزاده را کنار زد و روح امید و مبارزه را در آنان دمیدند.
وی اضافه کرد: تا زمانی که آرمانهای این نهضت که اسلامخواهی، حاکمیت اسلام ناب، عدالت، ظلمستیزی و حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان زنده و پویاست و نظام بر آمده از آن پا برجا و استوار است این نهضت یک الگوی زنده برای بیداری انسانها و ایستادگی در برابر ظلم و سلطه خواهد بود و این جریانی است که زمینهساز ظهور ولیعصر (عج) و تحقق حاکمیت اسلام و مستضعفان بر مستکبران خواهد بود.
به گفته وی با توجه به اینکه قاموس حرکت حضرت امام(ره)، انجام وظیفه در راستای فرامین الهی است لذا این اندیشه، محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
بابایی ادامه داد: حیات دوباره شعائر اسلامی، رویکرد مسلمانان، به ویژه نسل جوان، به تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداریهای کشورهای اسلامی، تشکیل دولتهایی با اهداف و شعارهای اسلامی و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند.
امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب در ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ درگذشت. خبر درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی تا سالها بعد همچنان تداعیگر یکی از اندوهبارترین رخدادهای ایران خواهد بود.
نظر شما