۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 3047
کد خبر: 83805543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توانایی بهره اقتصادی از فرصت‌ها را نداریم

زنجان - ایرنا - عضو هیات علمی گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان گفت: ایران به طور معمول از هرگونه تغییر و تحول در وضعیت‌های جهانی از جمله بیماری کرونا، تاثیر اقتصادی بد می‌پذیرد و نمی‌تواند از فرصت‌ها بهره اقتصادی خوبی ببرد.

دکتر مصطفی جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح استان و ملی ایجاد کرده است، گفت: اقتصاد ایران و زنجان، خیلی فرق نخواهد کرد بلکه سیستم اقتصادی پویا مثل حمل و نقل هوایی فرودگاه دبی یا فرودگاه جان اف کِنِدی آمریکا که در هر ساعت ۶۰۰ هواپیما فرود یا پرواز داشتند، بحران ناشی از شیوع کرونا را به طور عمیق، تجربه کردند.

وی اظهار داشت: در جامعه ما به جز کسبه روزمزد و مشابه آن‌ها، بقیه تاثیر اقتصادی اندکی پذیرفتند، کارکنان که نه تنها ضرر نکرده بلکه لذت هم بردند و البته خیلی‌ها هم در این شرایط، سود کردند.

جعفری خاطرنشان کرد: جامعه ما اقتصاد رقابتی ندارد که با توقف یک‌روزه و حتی یک‌ماهه و دوماهه، عقب بماند.

عضو هیات علمی گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان گفت: شیوع بیماری کرونا سبب شد به طور کلی، جامعه زنجان و ایران از منظر فکری، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، مذهب‌شناختی و حتی شناخت‌شناسی (خودشناسی) به سطح بالاتر از خودآگاهی و جهان‌آگاهی رسید.

وی در پاسخ به اینکه با فرض طولانی‌تر شدن کرونا چه پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد برای زیست در شرایط کرونا دارید، اظهار داشت: اقتصاد ایران و به طریق اولی، اقتصاد زنجان در اقتصاد جهانی ادغام نشده و نمی‌تواند با قواعد اقتصاد سبک و دانش‌محور بازی کند.

جعفری افزود: لذا هم از مزایای فوق‌العاده فراوان اقتصاد جهانی و جریان جهانی‌سازی (globalisation)، کم‌بهره و هم از چالش‌های آن تا حدی کم‌اثرپذیر است.

وی در خصوص اینکه جهان و ایران پس از کرونا از نظر اقتصادی، متفاوت از پیش از کرونا خواهد بود یا خیر، خاطرنشان کرد: در ۲ الی ۳ ماه اول شیوع کرونا به جز گروه‌های خاص اشاره شده، به مثابه یک تعطیلی موقت بود و بقیه اقتصاد ما راکدتر و سنتی‌تر از آن است که کرونازده شود.

جعفری ادامه داد: اقتصاد ما مثل پیرمرد بازنشسته (یا جوان تنبل) کم‌سوادی است که راهبرد «بخور و نمیر» را پذیرفته است.

وی گفت: اقتصاد ما نه توان ادغام در اقتصاد جهانی را دارد و نه می‌تواند به حد کفایت، مستقل باشد و نیز نه توسعه درون‌زا یافت و نه برون‌زاد بودن را به کار بست.

جعفری با اشاره به فسادهای اقتصادی، خاطرنشان کرد: شاید مشکل اصلی، پایین بودن میانگین سال‌های تحصیل و ضعف کیفیت تحصیل باشد که نتیجه آن ضعف تفکر، ضعف فهم و ضعف تحلیل است.

وی ادامه داد: انتخاب ناشایستگان در پست‌های انتخابی و انتصاب ناشایستگان (متوسط‌ها) به پست‌های انتصابی، پیامد این موضوع است که دلیل آن ترجیح و حفظ منافع گروهی و جناحی و پیامدهای دیگر آن فساد اقتصادی، ناکارآمدی اقتصادی و نرخ بهره‌وری کم است.

عضو هیات علمی گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان اظهار داشت: در نتیجه، ایران از هرگونه تغییر و تحول در وضعیت‌های جهانی از جمله بیماری کرونا، تاثیر اقتصادی بد می‌پذیرد اما به لحاظ کم‌کارآمدی نمی‌تواند از فرصت‌ها بهره اقتصادی خوبی ببرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha