بررسی ها نشان می دهد نوجوانان و جوانانی که به سمت دود کشیده می شوند، علاقه ای به مصرف محصولات دخانی کلاسیک و قدیمی ندارند که شرکتها با اطلاع از این گرایش این گروه و استفاده از جذابیتهای ظاهری و ارائه طعمهای متفاوت و بواسطه تبلیغات، این قشر را به سمت مصرف محصولات جدید سوق میدهند.
عرضه تنباکوی میوهای در بسته بندیهای اغواگرانه، سیگار الکترونیک (ویپ)، قلیان های مینیاتوری و کارگذاشتن دکمه هایی برای طعم دار کردن سیگارها از شگردهای شرکت ها برای کشاندن مردم به وادی دودکش هاست.
یک روانشناس بالینی در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت:مصرف محصولات دخانی علاوه بر خطری که خود مواد دارند، به نوعی دروازهای برای ورود به استفاده از سایر مواد غیرمجاز محسوب میشود.
دکتر آمنه مدرکی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات، یکشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: این محصولات برخلاف ظاهر جذاب و طعمهای دلپذیر آن به دلیل واکنشهای شیمیایی، میتوانند از محصولات قدیمی و کلاسیک خطرناکتر باشند و احتمال ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهند.
وی ادامه داد: طرحهای براق و محصولات جذاب که حمل آنها نیز بسیار آسان است از ترفندهای فریبکارانه محصولات دخانی است.
به گفته وی تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان «کم خطر و کم آسیب» یا «پاکتر» به جای سیگارهای معمولی توسط شرکتهای تولید کننده محصولات دخانی از جمله این ترفندهاست.
مدرکی اضافه کرد: حمایتهای مالی و معنوی صنایع دخانی از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص برای تبلیغ محصولات دخانی و نیکوتینی و بازاریابی در نقاط فروش در فروشگاههای بزرگ که معمولاً محصولات دخانی را در نزدیکی محصولاتی مانند شیرینی، تنقلات یا نوشابه که برای کودکان و نوجوانان جذاب هستند قرار میدهند از دیگر ترفندهای این صنعت است.
این روانشناس گفت: اقداماتی نظیر فروش سیگارهای نخی و سایر محصولات دخانی و نیکوتین در نزدیکی مدارس، دسترسی کودکان را به دخانیات و نیکوتین برای دانش آموزان ارزان و آسان میکند.
وی بیان کرد: هر گونه بازاریابی غیرمستقیم محصولات دخانی از طریق فیلمها، نمایشهای تلویزیونی و نمایشهای خانگی و پخش آنلاین که موجب گسترش مصرف شود، اثرات مخرب دارد که بر نسل آینده جبران نشدنی است.
روانشناس بالینی بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت:باید خانوادهها و جوانان و خصوصاً بانوان با روشهای اغوا کننده و فریبکاریهای صنایع دخانی که با هدف جذب آنان برنامه ریزی و اجرا میشود آشنا شوند.
وی بیان کرد: قدرتمند کردن افرادی که میتوانند برای محافظت و دفاع از جوانان در برابر ترفندهای صنایع دخانی در خانه، اجتماع و مدرسه شبکههای اجتماعی تأثیر گذار باشند نیز از ضروریات است.
ششم تا دوازدهم خرداد، هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.
نظر شما