قتل رومینا بازتاب ناآگاهی رفتاری در زیست‌اجتماعی خانواده‌ است

اصفهان - ایرنا - استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: آنچه مسلم است قتل رومینا در نتیجه ناآگاهی رفتاری با فرزند در زیست اجتماعی خانواده روی داده است.

قتل رومینای ۱۳ ساله از اهالی یکی از روستاهای شهرستان تالش به دست پدرش در هفته گذشته، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

‌مرتضی پدریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در چنین خانواده‌هایی در مسیر جامعه‌پذیری، چیزی به نام کُنش عاطفی و رفع خلاهای عاطفی فرزندان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید زوایای رفتاری پدر و مادر رومینا بررسی شود که آیا او را درک کرده‌اند، نوازش کرده‌اند، حس کرده‌اند یا خلاءهای عاطفی او را به عنوان یک موجود اجتماعی پر کرده‌اند یا خیر.

وی گفت: آنچه به لحاظ جامعه‌شناختی و در تفکر افیونی به آن پرداخته می‌شود این است که خانواده‌ها حاضر نیستند فرزندان خود را ببینند و تنها زمانی آنها را در نظر می‌گیرند که کُنش و رفتار منفی از سوی آنها رُخ می‌دهد.

 این استاد دانشگاه افزود: از نظر جامعه‌شناختی باید به حوزه جامعه‌پذیری عاطفی بازگردیم زیرا خانواده‌های ما، فرزندان خود را به لحاظ کُنش‌ عاطفی نادیده می‌گیرند و خلاء‌های عاطفی آنها را پر نمی‌کنند در نتیجه آنها نیز به فرد دیگری برای پر کردن خلأهایشان گرایش پیدا می‌کنند.
پدریان تاکید کرد: چه بهتر که خانواده‌ها در فرایند جامعه‌پذیری فرزندان خود، خلاءهای عاطفی آنها را نیز در نظر بگیرند تا با این مشکل مواجه نشوند.

ضرورت حذف نگاه جنسیتی در تربیت فرزندان
وی ادامه داد: اگر چنین دیدگاهی وجود داشته باشد و در ساختار برخی از خانواده‌ها جنسیت نقش اول را بازی ‌کند و زن جنس دوم در نظر گرفته شود به تبع شاهد بروز چنین رفتارهایی از سوی دختران و زنان نیز خواهیم بود
پدریان افزود: از نظر جامعه‌شناختی خانواده، آنچه در باور ذهنی برخی افراد وجود دارد برتری جنسیتی است و دختران با رفتارهای این چنین، بیشتر مورد سرزنش قرار می‌گیرند که لازم است این نگاه در نوع تربیت فرزندان حذف شود.

وی تصریح کرد: باید نگاه خود را معطوف به جنس دختر و مونث کنیم زیرا دختران به لحاظ ارتباطات اجتماعی محدود، خلاءهای عاطفی بیشتری نسبت به پسران دارند.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: بهتر است این خلاءها در نظام خانواده و توسط پدر و مادر پُر شود و دختران بصورت مثبت دیده شوند.
وی با اشاره به اینکه پدر رومینا قبل از اقدام به قتل با یکی از بستگان خود در باره مجازات این عمل خود مشورت کرده بود، گفت: آنچه مسلم است سیستم قضایی ما تنبیه چندانی برای این افراد به دلیل آن که اولیای دم محسوب می‌شوند، در نظر نگرفته است بر این اساس یکی از بحث‌های حقوقی، باز بودن بستر مناسب قضایی برای انجام چنین کُنش‌هایی در جامعه است
این استاد دانشگاه یادآور شد: در مجموع سیستم جامعه‌پذیری شامل نظام خانواده و آموزش و پرورش و حتی رسانه‌ها در پرداختن به کُنش‌های عاطفی شامل محبت کردن، نگاه انسانی داشتن، دوست داشتن و عشق ورزیدن درست عمل نکرده‌اند.
به گفته پدریان، شاید پدر رومینا اگر در فرآیند جامعه‌پذیری، ملاحظات انسانی، عشق ورزی و دوست داشتن را فرا گرفته بود هرگز حاضر به ارتکایب چنین اقدام فجیعی با فرزندش نمی‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha