سایت ها درباره آتش سوزی جنگل های خائیز واقعیت ها را منعکس کنند

یاسوج- ایرنا- معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از سایت ها ،پایگاه های اطلاع رسانی و شبکه های مجازی استانی خواست که آرامش مردم را بر هم نزنند و از انتشار کلیپ هایی همچون آتش سوزی جنگل های استرالیا به نام کوه خائیز خودداری کنند و تنها واقعیت ها را برای مردم استان منعکس کنند .

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر کلیپ هایی مبنی بر آتش سوزی گسترده جنگل های استرالیا به نام جنگل های خائیز پخش شده است که سبب نگرانی مردم و دوستداران طبیعت شده است. 

احد جمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سایت های استان خوراک تبلیغاتی برای معاندان و مخالفان نظام درست نکنند و تنها انعکاس دهنده واقعیت ها باشند.

وی افزود: استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداران و تمامی مسئولان و مدیران این استان پای کار هستند تا در کم ترین زمان ممکن آتش سوزی جنگل های خائیز و گچساران را مهار کنند، این درحالی است که در برخی کشور ها همچون استرالیا آتش سوزی جنگل ها تا حدود سه ماه و ۱۰ روز ادامه داشته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باد، گرما، صعب العبوری منطقه و دیگر موارد برای مهار هر چه سریع تر آتش در خائیز مشکل ایجاد می کند و کار مهار آن را سخت تر کرده است.

جمالی ابراز داشت: هنوز مأموریت اطفا حریق تمام نشده و بالگرد ها در منطقه حضور دارند و تا مهار کامل آتش ادامه دارد.

وی تاکید کرد: آتش در ۲ منطقه خائیز و گچساران تحت مدیریت و کنترل است اما از نظر فنی و علمی پس از مدیریت آتش، به مدت ۴۸ ساعت باید پایش قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: احتمال دارد درختانی که کنده آن ها آتش گرفته، نیم سوز باشند و با وزش باد آتش را دوباره شعله ور کنند. 

جمالی عنوان کرد: افراد همیشه، علت آتش سوزی را کم تر پیگیری می کنند و بر اساس اطلاعات رسیده احتمال می رود که علت آتش سوزی های اخیر، عامل انسانی بوده که پس از پیگیری های لازم برای مجرمان مجازات سنگین در نظر گرفته می شود.

وی بیان کرد: روز گذشته آتش در خائیز مهار و بحث پایش آغاز شده بود اما آتش دوباره شعله ور شد زیرا که بخشی از آتش از سمت استان خوزستان می آید.

از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون کوه خاییزکهگیلویه دچار آتش سوزی شده بود که روز گذشته در برخی مناطق شعله های اتش فروکش کرده بود ولی شب گذشته دوباره شعله های آتش از قسمت مشرف به بهبهان شعله های آتش شروع به پیش روی کرده بود.

 پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.
گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه در این منطقه زندگی است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طی سرشماری ۲مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

براساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل های و مراتع در منطقه حفاظت شده خاییز طعمه حریق شده است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha