۱۴ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۰۱
کد خبر: 83809481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۲۰ سال بعد از تولد امام خمینی (ره)

۱۴ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۰۱
کد خبر: 83809481
۱۲۰ سال بعد از تولد امام خمینی (ره)

مشهد- ایرنا- ۱۲۰ سال از تولد و ۳۱ سال از ارتحال امام خمینی (ره) می‌گذرد اما انقلابی که به دست امام راحل پایه‌گذاری شد و به پیروزی رسید بیش از چهل سال است که استوار مانده و افکار و اندیشه‌های ایشان همچنان بر دل‌ها حکومت می‌کند.

هر چند امسال شیوع کرونا نگذاشت که اجتماعات گسترده مردم تشکیل شود اما بعد از گذشت ۳۱ سال از ارتحال امام خمینی (ره) که معادل یک نسل محسوب می‌شود هنوز هم بار عاطفی و احساسات سرشار از عشق و اعتماد بی پایان که میان مردم و امامشان وجود دارد به چشم می‌خورد و این احساس قلبی به فراموشی سپرده نشده است.

اطرافیان و تمامی افرادی که امام راحل را از نزدیک می‌شناسند، اخلاص و ذوب در خدا بودن، توکل بر خدا، اطاعت محض از پروردگار و سازش ناپذیری در برابر استکبار را از ویژگی‌های اصلی ایشان برشمرده‌اند. 

این ویژگی‌ها از جمله مواردی است که در زمان زندگی امام خمینی (ره) نفوذ کلام به وی داده بود و بعد از ارتحال ایشان هم یاد و خاطره وی را ماندگار کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با بزرگداشت یاد امام خمینی (ره) پیرامون ویژگی‌های ایشان به خبرنگار ایرنا گفت: امام راحل نسبت به مستضعفان دلسوزی می‌کرد و نمی‌خواست مستضعفان زیر دست مستکبران باشند. ترسی هم از قدرتمندان نداشت و با توکل بر خدا با تمام قدرت در برابر آنها ایستاد.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی افزود: صلابتی که مرحوم امام در مقابل زورگویان داشت دیگران نداشتند. امام خمینی (ره) می‌فرمود "وظیفه شرعی خود تشخیص دادم و من به کار خودم ادامه می‌دهم یا به شهادت در راه خدا یا به نتیجه و برقراری دستورات اسلامی خواهم رسید".

وی ادامه داد: اخلاص و ایمان راسخ به خدا در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره) مشهود بود و در برابر احکام خدا فرمانبردار و مطیع بود.

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امام راحل با درایت، پرچم توحید به معنای حقیقی و مذهب شیعه اثناعشری به معنای جامع را بلند کرد و در مقابل حکومت‌های جبار که در صدد بودند همه دنیا را بنده خود قرار دهند و دست نشانده‌های خود را سر کار بگمارند، ایستاد و قیام کرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) نه تنها می‌خواست در ایران حکومت دینی پیاده شود بلکه به دنبال این بود در سراسر دنیا دست زورگویان را از سر مردم مظلوم کوتاه کند. امام راحل با تفکر عظیمی که داشت امید بسیار در دل مستضعفان جهان ایجاد کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه امام راحل از هیچ مقامی جز خدای متعال نمی‌ترسید ادامه داد: روحیه قوی وی ناشی از اعتقاد راسخ به خدا و تلاش ایشان برای احیای مکتب و مذهب و نجات مستضعفان بود.

وی گفت: تعبد و تهجد و شب زنده داری امام خمینی (ره) زبانزد بود. به اصول اخلاقی پایبند بود، هیچ جا ازکسی غیبت نمی‌کرد و اجازه نمی‌داد در حضورش از کسی غیبت شود. زندگی آن حضرت هم در کمال سادگی و اختصار بود.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان هم گفت: امام خمینی (ره) در دوره نوجوانی شاهد تغییر و تحولاتی به نام مشروطیت در ایران بودند که در ۱۲۸۵ شمسی قضایای محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس و امثال اینها بوده است و در جوانی شاهد تحولات دیگری از جمله در سال ۱۲۹۹ کودتای سید ضیا و رضاخان بوده و در این فاصله شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری و شخصیت‌هایی مثل شهید مدرس و امثال اینها را هم شاهد و ناظر بودند. امام در قضیه کودتای سیدضیا بیست ساله بود و در ماجرای کشف حجاب ۳۴ ساله و در جنگ جهانی دوم چهل ساله بودند.

حجت الاسلام اکبر فرجام افزود: امام از کودکی با مسائل سیاسی آشنا بودند و در فرمایشات خود دارند که مدرس را به عنوان الگوی تدین و سیاست ورزی معرفی می‌کردند لذا معلوم می‌شود که شاهد موضع گیری‌های مرحوم مدرس بودند.

وی ادامه داد: همچنین امام راحل در آن دوره، تحولاتی را که در عرصه سیاست و دین مردم به وجود آمده بود یعنی حضور علما در بحث مشروطیت، آشکار شدن باطن رضاخان در سال ۱۳۱۴ و مسئله کشف حجاب، برخورد با مجالس عزاداری و کتاب اسرار هزار ساله و برخوردی را که با دین و مذهب می‌شد شاهد بودند. 

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان گفت: از طرفی خانواده امام راحل در خمین هم خانواده‌ای بودند که هم نفوذ اجتماعی داشتند و هم عالم و اهل سیاست و مبارزه با قلدران بودند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در حوزه علمیه اراک شاگرد مدرسه مرحوم آیت الله حایری یزدی بودند و بعد از مهاجرت ایشان به قم  امام راحل هم به قم آمدند. امام خمینی (ره) از جمله افراد مهمی بودند که نقش اساسی در آوردن آیت الله بروجردی از شهر بروجرد به قم ایفا کردند.

حجت‌الاسلام فرجام ادامه داد: امام راحل در دوران طلبگی علاوه بر دروس رایج فقه و اصول و ادبیات و منطق و علوم بلاغت، در پای درس فلسفه و عرفان اساتید به نام زمان خود شرکت می‌کردند. بنابراین بر خلاف کسانی که از حوزه یک فضای صرفاً فقه و اصول و حدیث و توقف در این موارد انتظار داشتند، امام خمینی (ره) یک عارف به تمام معنا و فیلسوف هم بودند.

وی گفت: بعد از فوت آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره) به صورت بالقوه مرجعیت داشتند. هم حوزه علمیه، آسیب‌ها و هم نیازها را خوب می‌شناختند و هم بر لوازم یک تحول در حوزه اشراف داشتند لذا هم در دوره تدریس و هم در جایگاه رهبری انقلاب و نیز بعد از انقلاب نقش اساسی در تحول ساختاری و محتوایی حوزه علمیه داشتند.

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان، اخلاص، سیاست ورزی، عرفان و اخلاق را از جمله ویژگی‌های امام خمینی (ره) برشمرد و افزود: هوشمندی امام راحل در هدایت جریان‌های سیاسی، مرجع تقلید بودن و اعتماد مردم به ایشان باعث شد همه بر گرد ایشان جمع شوند.

سید روح الله موسوی خمینی نخستین رهبر شیعه نظام جمهوری اسلامی ایران است که انقلاب اسلامی را پدید آورد و حکومت جمهوری اسلامی را در ایران بنیان نهاد.

امام خمینی (ره) روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ رحلت کرد و مراسم خاکسپاری وی با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر که در حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران را شامل می‌شد، به عنوان شلوغ ترین تشییع جنازه تاریخ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha