به گزارش نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات، مولوی سیداحمد آخوندزاده، رئیس دفتر شورای اخوت اسلامی ولایت در این شهر در این نشست گفت که امام خدمات بسیار بزرگی به به مهاجرین و مجاهدین افغانستان انجام داده است.
وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) الگوی وحدت و اخوت اسلامی که همانا نقش اساسی جهان اسلام است، محسوب میشود.
مولوی آخوندزاده اظهار داشت: "من به عنوان یک مهاجر افغانستانی که در زمان اشغال افغانستان به کشور جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدم، به خوبی به یاد دارم که تصاویری از حضرت امام در هر پاسگاه مرزبانی نصب شده بود در زیر آن تصاویر به خط درشت و واضحی به نقل از ایشان نوشته شده بود: "اسلام مرز ندارد".
وی افزود: امام (ره) در زمان حیات خدمات شایستهای هم به مهاجرین افغان و هم به مجاهدین افغانستان که در خط مقدم جهاد بودند، عرضه کرد و در وصیت نامه سیاسی خود به مقام معظم رهبری توصیه نمودند که به مردم مسلمان افغانستان، مهاجر و مجاهد همکار باشید و آنها را یاری کنید، خدمات و زحمات آنها را فراموش نکنید.
به گفته این اندیشمند دینی افغان، این ملت افغانستان بود که با دست تهی و شکم گرسنه در مقابل قدرت جهانی، اتحاد جماهیر شوروی (سابق) مجاهدت و مبارزه کردند و نام کمونیست جهانی را که دشمن اسلام و مسلمین بود، از صفحه تاریخ جهان محو کردند.
وی خاطرنشان کرد که حضرت امام در بخش تقریب و وحدت بین مذاهب همیشه در صحبتهای خود جانانه میفرمودند: "کسانیکه در بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد میکنند اینها حامیان استکبار جهانی هستند نه به شیعه تعلق دارند ونه به سنی، لذا شخصیت حضرت امام خمینی(ره) الگوی وحدت و اخوت اسلامی که همانا نقش اساسی جهان اسلام است محسوب می شود."
رییس دفتر شورای اخوت اسلامی گفت که "ای کاش این ملت مجاهد و کفرستیز افغانستان مثل مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) چنین شخصیتی میداشتند که شایسته این ملت بود که در مقابل مستکبرین جهان مبارزه کرده و نتیجه مطلوب بدست میآمد، اما متاسفانه با این شجاعت ها و رشادت ها، افغانستان عزیز فاقد چنین رهبری بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین رجب زاده مدیر حوزه علمیه صادقیه و امام جمعه مسجد جامع محمدیه جغاره نیز پیرامون سیره حضرت امام خمینی(ره) در دفاع از مظلومان و مستضعفین در این نشست وبینار بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام خمینی (ره) از همان ابتدای حرکت و قیامش حرکت خود را محدود به یک جغرافیای خاص نمی دانست، از یک نقطه یعنی ایران شروع کرد ولی نگاهش نجات کلی بشریت و انسانیت بویژه مظلومین و مستضعفین عالم بود.
وی به طور نمونه به دو سه مورد از پیام های ارزشمند ایشان اشاره کرد و گفت: که این خواسته های ارزشمند این بنده وارسته از هر قیود مادی، محقق نمی گردد مگر اینکه همه مستضعفان با یک وحدت و اتحاد از هر قوم و نژاد و طایفه و مذهبی که هستند دست در دست هم دهند تا مشکل دنیای امروز را حل کنند، خواسته ای که امروز بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می کند.
وی تاکید کرد: امام خمینی می فرمود: همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان در هر مسلک و مذهبی که باشند، تحقق پیدا کند که اگر خدای نخواسته سستی پیدا شود، این دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند.
دکتر فصیحی دولتشاهی، استاد روابط بین الملل و معاون دانشگاه غالب ولایت هرات افغانستان نیز در این وبینار پیرامون نظام روابط بین الملل مطلوب دراندیشه امام خمینی(ره)، گفت: دردیدگاه امام خمینی (ره) نظام روابط بین الملل مطلوب دارای کارکردهای مختلفی از جمله: کارکرد عدالت، کارکرد صلح و کارکرد امنیت است.
وی در خصوص کارکرد اول گفت: در اندیشه امام نظام روابط بین الملل مطلوب علاوه براین که ازلحاظ ساختارعادلانه باشد باید ازلحاظ کارکرد نیزعادلانه باشد. وی معتقد است که عدالت درحوزه روابط بین الملل ازعدالت اجتماعی دردرون جوامع عبورمی کند.به عبارت دیگر اگر بخواهیم عدالت را درروابط بین الملل محقق بسازیم باید ان را درسطح داخلی نیزبه کارببریم.عدالت درنظریه ایشان رکن فضایل است ونمی توان آن را ازمعنویت جدا کرد.کارکرد یک دولت درسطح داخلی عدالت است ودرسطح روابط بین الملل نیزعدالت را به مثابه کارکرد دولت ها باید درنظر گرفت.
دولتشاهی برای تبیین اظهارات خود روابط اجتماعی وبین المللی در در دو نوع "روابط انسانی: عدالت محور" و "روابط غیرانسانی: ظلم محور" تعریف کرد و نیز دریک تقسیم بندی دیگر روابط اجتماعی و بین المللی را به دسته های "روابط بین الملل اسلامی- معنویت محور"، و "روابط بین الملل غیراسلامی- ماده محور" تقسیم کرد.
وی کارکرد روابط بین الملل مطلوب را در عدالت محوری و معنویت گرایی دانست و گفت: با این وجود کارکرد روابط بین الملل نامطلوب ظلم محوری و ماده گرایی است. ایشان برای این که کارکرد عدالت را تامین کند به عوامل تهدیدکننده عدالت نیز توجه می کند. وی ظلم وظلم پذیری را یکی ازآسیب های جدی روابط بین الملل مطلوب می داند.عامل دیگر خودخواهی است.دروصیت نامه سیاسی خود خواهی را راس خطایا می داند ومیگویدتا خودخواهی هست، جنگ هست فساد هم هست، ظلم وستمگری هم هست.
دولتشاهی همچنین گفت: ازدیدگاه امام صلح مبنای روابط بین الملل مطلوب است.اصل درروابط بین الملل صلح است و جنگ یک استثناست. تنها استثنای صلح دفاع مشروع است که دردو زمینه حفظ دین و حفظ قلمرو صورت می گیرد. به همین دلیل امام معتقد است زمانی که نزاع ها، اختلافات خودخواهی ها به سمت خدا گرایی تغییر یابد، روابط انسانی می شود وصلح به وجود می آید.نمونه اش پیامبر اکرم است که خدا حواهی ایجاد کرد ونزاع ها را ازبین برد.
وی اظهار داشت: "امام خمینی در عین حال سه عامل: جنگ، استکبار و ستم وستمگری را از عوامل تهدید کننده صلح می دانست و معتقد بود که استکبار برنامه فرعون ها را دارد، مردم را پارچه پارچه می کند و می گوید درعصری هستیم که مقدرات کشورها توسط کشورهایی رقم می خورد که خوی سبعیت دارند. ودرعصری هستیم که سازمان های بین المللی وحقوق بشری نگهبان منافع قدرت های بزرگ است. به همین دلیل آن حضرت راه حل مقابله باظلم وستمگری را در نفی خود خواهی و تقویت اخوت وبرادری می دانست".
به گفته دولت شاهی، امام برخلاف نظریه های امنیت، امنیت را تنها در ابعادی چون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی مطرح نمی کند، بلکه امنیت اخلاقی ومعنوی را نیزبرجسته می کند. ایشان می گوید انچه دنیارا به سمت نا امنی سوق می دهد انحراف اخلاقی کسانی است که دنیارا اداره می کند.
وی "توجه به امنیت اخلاقی ومعنوی" را تنها راه حل تامین امنیت جامعه از نظز امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: "به نظر ایشان استکبار ستیزی جزء معنویت واخلاق است.مقابله باظلم وستم پذیری جزء معنویت واخلاق است. نفی خود خواهی جزء معنویت واخلاق است".
نظر شما