فشار آمریکا برای بازگشایی آسمان امارات و عربستان به روی هواپیماهای قطر موثر نبوده است

تهران – ایرنا - « محمد بن عبدالرحمن آل ثانی » وزیر خارجه قطر گفت که فشار رییس جمهوری آمریکا بر عربستان و امارات برای بازگشایی آسمان خود به روی خطوط هوایی این کشور تاکنون موثر نبوده است.

وزیر خارجه قطر همزمان با آغاز چهارمین سال محاصره کشورش از سوی ۴ کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر در گفت وگو با روزنامه لوموند فرانسه اظهار داشت : ما همچنان در حال برقراری تماس های فشرده با آمریکایی ها هستتیم اما تاکنون هیچ پیشرفتی در این خصوص حاصل نشده است .

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» در مطلبی از فشار دولت ترامپ به ریاض و ابوظبی برای رفع تحریم ها علیه خطوط هوایی قطر با هدف تحت فشار قراردادن بیشتر ایران خبر داد.

این روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ، امارات و عربستان را تحت فشار قرار داده است تا ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطری از حریم هوایی این دو کشور را لغو کنند.

وی گفت: این اقدم از همان ابتدا غیرقانونی بود و ما در همین خصوص دادخواستی تقدیم دادگاه لاهه و سازمان هواپیمایی بین المللی کردیم و امیدواریم حریم هوایی این دو کشور بار دیگر بر روی هواپیماهای ما گشوده شود.

محمد بن عبدالرحمن در ادامه مصاحبه خود از شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک شورای « فلج » نام برد و تاکید کرد که دوحه آماده دستیابی به راه حلی برای خاتمه دادن به بحران شورای همکاری خلیج فارس است به شرط آنکه حاکمیت ملی قطر و یا قوانین بین الملل نقض نشود.

وی افزود: محاصره قطر به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آسیب زد و اختلافات سیاسی همچنان مانعی بر سر راه تحقق یافتن منافع ملت های کشورهای این شورا است.

وزیر خارجه قطر در ارتباط با راه حل ها و طرح های پیشنهادی گفت: تلاش های بکار رفته در سال گذشته میلادی با موفقیت همراه نشد علیرغم اینکه در این خصوص پیشرفت هایی داشتیم اما به نظر می رسد طرف مقابل ما تمایلی برای ورود به مذاکرات واقعی نداشت.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر  از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان را با قطر هم بستند.

کشورهای تحریم‌کننده، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم‌کنندگان هیچ دلیل قانع‌کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز جمعه ۱۶ خرداد ماه جاری در توئیتی نوشت : با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی که آخرین مورد آن ویروس کرونا بود، مواجه شدیم و بهتر بود که همبستگی کشورهای همکاری خلیج فارس را برای حمایت از مردم ما و مبارزه با پیامدهای آن می‌دیدیم اما متأسفانه قطب‌بندی‌ها کماکان ادامه دارد و جای اندیشه و تعقل را گرفته است.

او کشورهای محاصره کننده قطر را متهم کرد که دست به تبلیغات دروغین و واهی زدند و این اقدام به منافع تمامی مردم و کشورهای عربی خلیج فارس ضربه زده است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش همچنان دولتهای محاصره کننده را به گفت‌ وگوی متمدنانه و غیر مشروط بر مبنای برابری، احترام حاکمیت، حقوق بین‌الملل و عدم دخالت در امور داخلی فرا می‌خواند.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha