امام جمعه شاهرود: جهش تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود

 شاهرود- ایرنا - امام جمعه شاهرود با بیان اینکه جهش تولید با خرید کالای ایرانی محقق می شود، گفت: خرید کالای ایرانی کلید ایجاد اشتغال است و این امر باید در اولویت خرید قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عباس امینی روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود، تصریح کرد: در سال جهش تولید خانواده ها و مسوولان دستگاه های اجرایی باید خرید کالای ایرانی را در  اولویت قرار دهند تا از تولید داخلی حمایت کرده و شعار سال تحقق یابد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای تولید امری ضروری است، افزود: تولید کنندگان هم باید با تلاش بیشتر نگرانی مردم درباره کیفیت کالا را برطرف کنند تا جهش تولید به طور عملی در جامعه دیده شود .

امینی، یکی از حوزه های موثر در فرهنگ، اقتصاد و تولید  را  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواند و اظهار داشت: فروش صنایع دستی در ترویج فرهنگ یک منطقه موثر بوده و همچنین موجبات رونق اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی را هم فراهم می‌کند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه باید هر خانه یک کارگاه تولیدی شود، ابراز داشت: تحقق این امر با فرهنگ سازی توسط شورای فرهنگ عمومی امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه زبان هنر، زبان گیرایی است، تصریح کرد: گاهی ممکن است یک سخنران برای رساندن مطلب و یا نقدی به مخاطب ساعتی صحبت کند اما  با زبان شعر، طنز محترمانه و یا سرودن یک رباعی این کار با سرعت و نفوذ بیشتری انجام می شود.

فرماندار شاهرود هم در این نشست گفت: دشمنان با تجربه جنگ تحمیلی فهمیدند که نمی توانند حریف مردم ایران شوند بنابراین به جنگ تمام عیار اقتصادی با ایجاد تحریم های ظالمانه روی آوردند تا ملت ما را به زانو درآورده و ایران را زیر سیطره خود قرار دهند.

نادر فخری با اشاره به اینکه تدبیر هوشمندانه رهبرانقلاب در نامگذاری چند سال گذشته به امر تولید و اشتغال، نقشه های آنان را بر آب کرد، اظهار داشت: فرهنگ سازی در کمک به بخش تولید در زمینه اشتغال، تولید و سرمایه گذاری باید در همه دستگاه ها و مجموعه ها نهادینه شود.

وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت تورم و گرانی، توجه به بخش تولید است، یادآورشد: از ابتدای سال کارگروه های جهش تولید دراین شهرستان راه اندازی شده و هر چهارشنبه با حضور در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها ؛ مشکلات و موانع تولید بررسی می‌شود و تاکنون مشکلات هفت بنگاه تولیدی تا حدود زیادی رفع شده است.

فخری با اشاره به اینکه ۱۲.۵ درصد از صنایع استان سمنان  در شاهرود مستقر هستند، افزود: سال گذشته براساس سیاست وزارت کشور در خصوص شناسایی و راه اندازی بنگاه های تولیدی راکد، تعداد ۱۳۲ بنگاه در این شهرستان شناسایی شد که از این تعداد با تلاش مسوولان ۳۷ بنگاه  به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان این که ۲۸ درصد از بنگاه های راکد شهرستان فعال شده اند ، گفت: این راه اندازی های معادل ۵۱ درصد از بنگاه های راکد استان بوده و شهرستان شاهرود از این بابت رتبه نخست استانی را کسب نمود.

معاون استاندار سمنان ادامه داد: امسال شناسایی، دسته بندی و ارزیابی مابقی بنگاه های راکد شهرستان برای رفع موانع در زمینه نیاز به سرمایه درگردش و سرمایه ثابت، در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی با نامگذاری سال جهش تولید به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک تعامل و همدلی خاصی بین مسوولان شهرستان ایجاد شده تا این شهرستان که از ظرفیت های خوبی برخوردار است، در اجرای این امر موفق شود.

وی تاکید کرد: مسوولان شهرستان باید با همت جهادی و برنامه ریزی مناسب و دقیق از ظرفیت ها و فرصت های این شهرستان در برطرف کردن مشکل اشتغال و همچنین ایجاد سرمایه گذاری استفاده بهینه کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود هم با اشاره به اینکه تعداد ۲ هزار صنعت گر در ۴۲ رشته در این شهرستان فعال هستند، گفت: تعداد ۱۱۶ تاسیسات گردشگری از جمله ۴۰ اقامتگاه بومگردی، ۴۰ مسافرخانه، هتل، مهمانپذیر و سفره خانه در طی سال به گردشگران خدمات ارائه می دهند.

حمید رضا حسنی با بیان اینکه ۵۰ درصد از ظرفیت اقامتگاه های بومگردی استان در شاهرود است، افزود: یک هزار و ۶۰۰ تخت ظرفیت اسکان در تاسیسات گردشگری این شهرستان آماده سرویس دهی به گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه در تعطیلات عید فطر شاهرود میزبان بیش از ۶۸۰۰ گردشگر بود، تصریح کرد: تعداد پنج فروشگاه صنایع دستی در شاهرود و بسطام فعال است و همچنین در هر اقامتگاه بومگردی نیز یک غرفه و یا سکوی ارائه محصولات ایجاد شده است.

حسنی خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزه گردشگری این شهرستان را ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد و ابراز داشت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مجموعه گردشگری شهرستان خسارت های زیادی را متحمل شد.

 رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود ادامه داد: با توجه به شرایط سفید کرونایی در شهرستان و با برنامه ریزی مناسب در برپایی چند جشنواره می توان از ضرر بیشنر جلوگیری کرد.

 به گفته وی بسیاری از افراد این حوزه در پرداخت اقساط وام ها دچار مشکل هستند که می توان با برگزاری جشنواره هایی از جمله "نغمه طبیعت" و " ثبت جهانی جنگل ابر" با رعایت شیوه نامه های بهداشتی رونق را به این حوزه بازگرداند.

شهرستان شاهرود در زمینه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت‌های ویژه ای برخوردار است. این شهرستان بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، ۶۴ اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، ۷۳ تپه تاریخی و ۱۳ اثر معنوی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود هم از راه اندازی "چاپخانه افست" در شهرک صنعتی خبر داد و افزود: این چاپخانه یکی از مجهزترین چاپخانه های استان است که می تواند در امر اشتغال هم در این شهرستان کمک کند.

رضا مهدیان ادامه داد: با صدور مجوزهای لازم ۲ آموزشگاه آزاد هنری با رویکرد هنرهای تجسمی، خوشنویسی و نقاشی در هفته آینده فعالیت خود را در این شهرستان آغاز می کنند.

در این نشست تحقق شعار سال با رویکرد فرهنگ عمومی و طرح موضوعات کسب و کار، خانواده و سبک زندگی و همچنین جایگاه میراث فرهنگی در تحقق شعار سال مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

شورای فرهنگ عمومی به منظور سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت فرهنگ عمومی کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگ عمومی کشور برای یافتن زمینه­ های تحقق و اجرایی شدن آنها ، بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام فرهنگی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف آن و ارائه راه حل­ های مناسب و بررسی و تجزیه و تحلیل و رصد جریانات فرهنگی جهان و تبیین تاثیر کانون­ها و ابزارهای مهم در این زمینه و تعیین میزان تاثیر آن بر فرهنگ عمومی کشور و ارایه پیشنهادهای لازم و گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از وظایف آنست.

همچنین برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، برنامه ریزی برای هماهنگ سازی کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی، فرهنگی و هنری درجهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها ازدیگر وظایف این شوراست .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha