احمد زمانیان در این نامه که نسخه ای از آن روز دوشنبه در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت آورده است: صدور بخشنامه ۳۱ اردیبهشت ماه هیات وزیران در خصوص ممنوعیت عبور(ترانزیت) مشتقات نفتی و هیدورکربن از قلمرو کشور تا پایان سال ۹۹ موجب گردید شرکتهای حمل و نقل بین المللی ترانزیت کننده با هزینههای زیادی بابت اجاره مخازن و ناوگان حمل مواد سوختی مواجه گردند و صاحبان کالای خارجی نیز به شدت ناراضی شوند و ادعای ضرر و زیان از شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی مرتبط با موضوع کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این که صدور چنین بخشنامهای بدون تعیین هیچ گونه مهلت زمانی برای تعیین تکلیف محمولات رسیده و در راه، موجب ضرر و زیان سنگینی برای شرکتها شده است استدعا می شود در این بخشنامه بازنگری گردد تا ضمن جلوگیری از وارد آمدن زیان احتمالی یاد شده موقعیت ترانزیتی کشورمان نزد صاحبان کالای خارجی مخدوش نگردد و منافع این ممنوعیت متوجه کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان نشود.
بر اساس اعلام انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی ۸۰ درصد از ترانزیت کالا در مسیر ایران و آسیای مرکزی در کشور به وسیله ناوگان این شرکتها میشود. بر این اساس۲۵۰ شرکت حمل و نقل ترانزیت در خراسان رضوی فعالیت دارند که از سه پایانه مرزی با کشور ترکمنستان و پایانه مرزی دوغارون با کشور افغانستان به فعالیت در امر ترانزیت مشغولند.
خراسان رضوی بعد از تهران دارای بیشترین شرکت حمل و نقل بینالمللی در کشور است که این مجموعه ها توانسته اند با تعامل مناسب با بازرگانان پنج کشور آسیای مرکزی و افغانستان جهت حمل بار این کشورها بازاریابی مناسبی انجام دهند.
شرکتهای حمل و نقل خراسان رضوی افزون بر ۱۵ هزار خودرو را زیر پوشش خود دارند و علاوه بر آن چهار هزار خودروی خارجی نیز در این قالب با شرکتهای خراسان رضوی در حوزه ترانزیت همکاری و فعالیت می کنند.
نظر شما